Har bilat ut hela källaren, totalt 70m2 med tre större rum samt två mindre förråd och hall.

Bygger nu upp med cellplast och sedan skall jag gjuta in armering och golvvärmerör i nya plattan. Plattan gjuts med självkompakterande betong och antingen via betongbilens ränna eller pump(slang).

Vore tacksam för lite hjälp kring gjutningen.

1. Funkar det att gjuta m Byggmax 5/150 alt 5/200 armeringsnät el behövs grövre dim, plattan blir 10cm tjock?

2. Hur gör man på bästa sätt för att få plattan nivelerad, dvs slippa flytspackla efteråt.
Sätta laser på väggen och väga av med pinne på cellplastbit, erfarenheter/tips/förslag?

3. Går det att gjuta rum för rum eller rinner självkompakterande ut direkt i hela ytan?

4. Tips på hur man gör vid fall för duschen kring avlopp, ska man gjuta det före eller bygga ram runt på armeringen så man gjuter det efteråt eller ha is i magen å gå in efter två timmar å riva till fallet?

Många frågor och grymt tacksam för tankar/tips/bilder mfl...
 
Redigerat:
L
1. Den enklare armeringen räcker 5/200
2 . Tänker du göra det själv , du behöver flera till hjälp , inte helt lätt jobb
3 Svårt att få rätt fall direkt med betong , hur stor blir duschen/ bad , dusch och bad brukar flytas , för bästa resultat , det med att gå in 2 tim efter och riva ett fall är nog inte så roligt när det brinner , blir nog fel
GV fästes med fördel i armeringsnätet , vill du ha värme separat på dusch/bad så lägg en
separat slinga för den till pannrummet
 
F
L Liteavvarje skrev:
1. Den enklare armeringen räcker 5/200
2 . Tänker du göra det själv , du behöver flera till hjälp , inte helt lätt jobb
3 Svårt att få rätt fall direkt med betong , hur stor blir duschen/ bad , dusch och bad brukar flytas , för bästa resultat , det med att gå in 2 tim efter och riva ett fall är nog inte så roligt när det brinner , blir nog fel
GV fästes med fördel i armeringsnätet , vill du ha värme separat på dusch/bad så lägg en
separat slinga för den till pannrummet

Är du säker på att 5mm matta duger? SKB är mer ytspricksbenägen. Vad tror du om 8150 eller nåt sånt?
 
Jag har precis gjutit en platta med skb och den rann rätt bra, men inte så att den nivelerade. Väldigt lätt att få fall, bara att skotta bort lite och släta till ytan med en sloda. Som riktmärke skruvade jag upp träreglar som betongen skulle hålla sig en cm under. Går att beställa med fördröjningsmedel så man får mer tid på sig.
 
L
Är den mer sprickbenägen ta 8/150 , det kommer att spricka iaf , det är mycket vatten i den betongen som ska torka ur , då krymper den , ju mindre vatten ju mindre krymp , mitt källargolv såg ut som krakilerat , hade 6/150 , 7 cm tjock med GV i , jag hade 4 man till hjälp 120 m2 , inte med SKB
Det med som Plutos säger , fördröjning finns för ca 3 tim , men sen går det fort
 
Varför skall du ha skb? Jag gjöt inte så stort, typ 30kvm. Jag fixerade 2 järnrör i rätt nivå, sen använde jag en rak regel. Jag fick flyta en säck totalt tror jag. Fallen tyckte jag gick fint att forma som jag tänkt mig. Jag har sett firmor göra jobb med skb som jag hade tvingat de slipat och flytat rubbet om de skulle få betalt. Inte övertygad att de är så enkelt som de låter.
 
F
B larry78 skrev:
Varför skall du ha skb? Jag gjöt inte så stort, typ 30kvm. Jag fixerade 2 järnrör i rätt nivå, sen använde jag en rak regel. Jag fick flyta en säck totalt tror jag. Fallen tyckte jag gick fint att forma som jag tänkt mig. Jag har sett firmor göra jobb med skb som jag hade tvingat de slipat och flytat rubbet om de skulle få betalt. Inte övertygad att de är så enkelt som de låter.
Jag håller med. Skulle hellre ta en S4 och dra av den.

En anledning till SKB kan vara gjutning inomhus med ränna, då vill man ha nåt som flyter lätt. Men pump och två man som bär slang är nog ett bättre alternativ.
 
Skb är ju mer lätthanterlig när man gjuter i källare känns det som... lätt att jämna av om man kör m laser och man slipper vibrera den...
Värt att köra m fördröjningsmedel då.
 
Gjöt 28m2 källargolv härom dagen och 23m2 för fem år sedan. Förra gången körde jag med ränna in genom fönster, nu med släpvagnspump. Båda gångerna har jag fått bra resultat med "vanlig betong".

Första golvet hade fall åt flera håll, en massa avlopp osv, och där körde jag med avdragsbanor och brädor att dra av med. Betong C28/35 med 16mm sten och S4 sättmått. Inga problem utom vid en pelare där det var svårt att dra av ordentligt. 6150 mattor som armering.

Nu senast var det inga fall så nu gjöt jag med laser. En enkel grön bosch krysslaser med en gammal tumstock på en läkt, med en plåtbit nederst som mätpinne. Fick allt inom -0+4mm, utom där "försatsen" i form av sluring för att smörja slangen hamnade. Där sjönk det runt en cm. Nu blev det C32/40 med 8mm sten och S4 sättmått. Lösa 8mm järn najade till motsvarande 8150 mattor.

Ska jag jämföra dessa gjutningar så var det väldigt praktiskt med 8mm järn i armeringen då det bär så mycket bättre när man går omkring på det utan en väldig massa distanser under. Vad gäller att få allt i nivå så skulle jag återigen köra banor om det är fall över större ytor, men laser om det mesta är plant med möjligen mindre, lokala fall. Vad gäller betongkvalité så skulle jag aldrig använda SKB. Redan C32/40, 8, S4 tyckte jag var otrevligt slabbig att arbeta med. Visst, den flyter ut lätt, men det var inte förrän hela golvet var fyllt som det var någon större mening att försöka sätta nivån. Inget kul då att inse att det fattas lite längst in där man började. Med stabbigare betong så kan man lättare sätta nivån vart efter. Pump var underbart jämfört med att skotta. Tog 20 minuter att gjuta 28m2 för tre amatörer.

Nåja, amatörer och amatörer, jag själv och ena medhjälparen har hjälpt till vid gjutningar ett par tre gånger ihop med proffs, så något har man väll snappat upp, men vi är i alla fall på inget vis några erfarna betongarbetare.

Fördröjning är inget att snacka om, om man gjuter som hemmafixare. Kostar typ inget, men köper en massa tid innan man behöver börja glätta. Enda nackdelen är väll att det kan bli en ganska sen kväll om man har mycket fördröjning, gjuter på eftermiddagen och det är kallt ute.
 
PNO PNO skrev:
Gjöt 28m2 källargolv härom dagen och 23m2 för fem år sedan. Förra gången körde jag med ränna in genom fönster, nu med släpvagnspump. Båda gångerna har jag fått bra resultat med "vanlig betong".
Ungefär vad fick du ge för betongen inklusive transport och allt?
 
F
tensiden tensiden skrev:
Ungefär vad fick du ge för betongen inklusive transport och allt?
Sånt där är ju extremt individuellt och beror på avstånd, tillåtna axeltryck och hur mycket skam dom har i kroppen när en privatist ringer.

Men ring runt... I Göteborg som troligtvis är dyrast i landet (kartellbildning?) så lönade det sig att ringa runt utanför stan. Och skillnaden var i sammanhanget enorm (20-30%). Jag tjänade mycket på att ta en åkare från Varberg (10 mil) jämfört med betongfirman närmast (SKANSKA) som jag har 6km bort. Dom hämtade betongen på samma station men till ett helt annat pris.

Jag har färska priser jag kan fiska fram om det ärvintressant.
 
Jag är i ungefär samma fas som TS och har bilat ur tre av fem rum i källaren. Jag har dragit avlopp, vatten, isolerat, golvvärmeslang och armerat dom första tre rummen redan.

Till armering använde jag 6/150 och najade med säckbindare och jag instämmer att det är lite svajigt att gå på, känns som om GV-slangen kläms (och jag använder många distanser). Hade nog gärna tagit något rejälare (om det funnits lättillgängligt, 5/150 och 6/150 verkar vara lagervarorna).

En sak som jag undrar över är glättningen. Han som ska gjuta alla fem rum hos mig (tre av rummen gjuts med fall mot brunn) säger att grova fall skapas direkt i gjutningen vilket håller ner flytspacklingen senare. Men han verkar inte vara jättepigg på att glätta (för att spara pengar för mig) utan föreslår att han kommer dag 1 och kollar över armering/nivåer etc och dag2 gjuter och sen åker därifrån. Istället för att glätta tycker han jag ska hyra någon maskin med fem stenar under och torrslipa golvet dagen efter istället för glättningen. Vad tror ni om det upplägget?
 
Kollade m skanska betong ang armering och gjuta m skb. Enligt dem så bör man för att undvika sprickor köra med 8-150 eller grövre samt armeringsjärn i hörnen.
Fick tips att köpa 5-150 och lägga dubbelt omlott för att få det bra med skb
 
F
D Deeler skrev:
Kollade m skanska betong ang armering och gjuta m skb. Enligt dem så bör man för att undvika sprickor köra med 8-150 eller grövre samt armeringsjärn i hörnen.
Fick tips att köpa 5-150 och lägga dubbelt omlott för att få det bra med skb
Om jag inte är fel på det så är krympet och därmed krympsprickor värre på SKB, därav den något fetare rekommendationen på krymspricksarmering. Det är väl så rent generellt att det är riktigt svårt att armera FÖR mycket. Hur fan får man ner ett 8150 (eller 6150 för den delen) i en utbilad källargrund?
 
L
I småbitar på längden med läggning överlapp 2 rutor , mina gick inte in genom källardörren på högkant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.