Hej Byggahus!

Efter att ha läst, räknat och funderat alldeles för mycket levererades idag äntligen byggsatsen från Lundqvist trävaru AB. Jag läste under planeringen ett gäng trådar som diskuterade olika tillverkare och priser men hittade ingen som följde bygget av en garagebyggsats så jag tänkte bjuda på en sån med lite bilder. Hoppas det uppskattas av någon som går i samma tankar som jag gjorde!

Det blev garage med carport och förråd på totalt ca 52 kvm byggyta då vi vill ha gott om plats för barnvagnar, cyklar, verkstad, trädgårdsprylar m.m. samtidigt som bilen får en bra plats under tak. Specen på byggsatsen har jag lagt in nedan, och totalpriset landade på 157 300 plus 6 300 i frakt. (Lundqvist har ju dessutom en bra kalkylator på sin hemsida som visar priser) Då fick jag det lossat med kranbil, något jag inte trodde ingick men jag hade väl tur =)

Såhär ska det se ut när det är klart enligt ritningen, med garage till vänster och carport till höger:
Ritningar av en L-format garage med förråd och intilliggande carport sett från olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plan- och sektionsritning:
Ritningar som visar frontvy och planlösning för garage med carport och förråd, med angivna mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag jämförde ett gäng leverantörer och de lyckades lämna väldigt lika offerter där tom priset låg inom ett par tusenlappar för tre av dem. Valet föll till slut på Lundqvist då jag bl.a. uppskattade en rejäl stomme på 145 mm, bra takisolering och prisvärt inklusive isoleringspaket och grundpaket. Tänkte att det är bra med hyfsat med isolering även om man bor i Stockholmsområdet...

Här kommer leveransen:
Leverans av byggsats för garage och carport från Lundqvist Trävaru AB med kranbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens jobb har enbart varit att kapa till syllen och lägga ut på syllisolering. På bilden syns även den lilla klack vi gjutit upp på plattan för att få syllen i våg, detta då ett litet missöde vid gjutningen (bil som inte dök upp) gjorde att det blev lite väl lågt i mitten:
Garagebyggsats från Lundqvist Trävaru med kapade syllar utlagda på syllisolering och gjuten platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Specen:

Väggar
Garage/Carport 6.1 x 8.5 m utv. panel. (Grundyttermått 6 x 8.4 m).
Väggblock (bredd: I .2 m höjd: 2.4 m) med ribbpanel och vindduk.
Väggreglar 45x145, väggblock anpassas med extra luftning.
Knutbrädor, vindskivor, takfotsbrädor, foder, underspikning, hammarband, syll.
Isolering till 145 mm regelstomme inkl. mellanreglar c/c 600, ångspärr.
Isolering till installationsskikt inkl. liggande 45x45 c/c 600 mm.

Tak

Takstolar 22 grader sadeltak för snözon 2.5 m. tungt tak, färdiga gavelspetsar.
Takreglar för c/c 330, armerad kondensplast
Benders ytbehandlade palemapannor (svart) 2-kup. med tillbehör
Isolering 240 mm för tak inkl. glespanel, ångspärr.
Takavvattningssystem (svart) med stuprör, hängrännor, rännkrokar m.m.

Fönster, dörrar och portar
4 st fönster 10x5 (vit) 3-glas fast (trä)
1 st Slagport 18 grader 25x21
1 st Förrådsdörr 9x20 (10 grader obehandlad) (Högerhängning)

Grund
Grundpaket med L-block 300 mm, armering, isolering m.m. (exkl. betong)

Övrigt
Monteringspaket till trästommen m. betongplugg, syllisolering, vinkelbeslag, insektsnät m.m.
Underspikning för carport
Garage och förråd L-format med infälld carport 2,8x6,1.
Exkl: Dörrhandtag, låscylinder, bleck m.m.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersN71 och 18 till
  • Laddar…
J
Är summan ink. montage av satsen, platta och el etc?
 
J Jönas skrev:
Är summan ink. montage av satsen, platta och el etc?
Hej - summan 157 300 plus 6 300 i frakt är det byggsatsen kostar med allt i specen. Montage gör jag själv med lite hjälp av snäll pappa och övrig släkt och vänner (hoppas jag). Arbetet med plattan och resterande material såsom betong, makadam, dränering kostade cirka 80 000. Man kan säga att totalpriset för plattan är cirka 100 000, då grundpaketet är runt 20 000 av priset för byggsatsen.

Elarbetet tillkommer senare.

Bygglov inkl. nybyggnadskarta, utstakning och sånt runt 20 000.

Sedan tillkommer skivmaterial till väggar och tak, dvs gips och OSB, färg inne och ute och golv och lås, belysning och lite annat smått.

Det ger ett totalpris på runt 300 000, kan återkomma med facit när det är klart.
 
Dagens arbete syns inte så väldigt mycket, men att få fast syllen noggrant med rätt mått är enligt instruktionen sjukt viktigt. Till det användes medföljande spikexpander, runt 40 st, som slogs i med slägga. Det gick smidigt, men tog tid då varje hål först skulle borras med träborr genom syllen och sedan vidare med borrhammaren till rätt djup i plattan.

Kul att se formen på det man ska bygga i alla fall!

Syllisoleringen la vi dubbel på bredden så att säga vid carporten och rampen så att den tillåter lite uppvik mot syllen.

Några utmaningar också - till höger syns två stolpskor som ska hålla stolparna till carporten. Dessa ingick inte i byggsatsen utan jag fick helt enkelt instruktion att handla två stolpskor för stolpe på 90 mm. Inte det lättaste att hitta här i Stockholm kan jag säga, som testade på lokala Beijer och sedan fick pappa åka till Bauhaus, Biltema och Byggmax utan lycka. (notera att många butiker med byggvaror börjar på B)

I alla fall blev det till slut stolpskor för 98 mm, och sedan får vi lägga två spikplattor på 2 mm emellan på varje sida av varje stolpe för att få upp måttet från 90 till 98. Inte så vanligt med 90 mm antar jag...

Sedan köpte jag ju som amatör helt vanliga stolpskor, dvs med 20 cm stång på 20 mm i diameter. Dumt kanske (?) då dessa skulle sättas 67 mm från kanten och det inte är optimalt att borra med 20 mm borr där då det är för nära kanten, plus att det är rätt lite betong innan kantelementens frigolit kommer. Det sprack en del för den i hörnet så vi fick rymma upp hålet med mindre borr istället och hålla emot så att inte hörnelementet skulle spräckas utåt.

Skulle vi kanske skruvat fast någon sorts U-järn istället så nära kanten? Hittade inga lämpliga sådana heller... Nu sitter de fast i alla fall och förhoppningsvis gör ankarmassan att hörnet håller ihop trots lite sprickor. Kunde ju gjutit fast stolpskor när vi gjorde plattan, men fick rådet att inte göra det då det försvårar avjämning av plattan.


Grund av betongplatta med nylagd syll och stolpskor vid kanten, kablage, och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jeepjensa och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Vi håller också på att kolla på garage så det ska bli spännande att följa din tråd☺️

Vi har kikat lite lätt på Lundqvist. Jag trodde att väggmaterial ingick men det stämmer alltså inte? Är garaget bara ett "skal" så kostnaden för allt inne tillkommer?
 
P Paulina123 skrev:
Hej,

Vi håller också på att kolla på garage så det ska bli spännande att följa din tråd☺️

Vi har kikat lite lätt på Lundqvist. Jag trodde att väggmaterial ingick men det stämmer alltså inte? Är garaget bara ett "skal" så kostnaden för allt inne tillkommer?
Kul, hoppas det blir av!

Lite mer än ett tomt skal är det, jag har ju i beställningen lagt med isolering till väggreglarna på 145 mm + 45 mm isolering och reglar till installationsskikt. Men skivmaterialet får jag köpa till själv, frågan kom aldrig upp under beställningen så jag vet inte om jag kunde fått med det i byggsatsen. Då hade de väl frågat antar jag... Tror inte att det rör sig om så många tusenlappar, och jag tycker det känns bra att välja väggmaterial fritt!

Samma sak gäller skivor till tak - och eventuella mellanväggar inne i byggnaden.
 
Äntligen var det idag dags att få upp lite väggblock!

Vi fick inte upp alla, men de allra flesta, och alla som behövde lite specialbehandling. Såhär ser det ut ikväll, cirka 75 % är klart.

Delvis uppbyggd grå plattform med stående träpanelväggar och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som gjorde att det tog lite onödigt mycket tid idag var att de väggblock som ska stå i carporten behövde kapas, detta då de inte har någon kant att hänga över utan panelen hamnar direkt mot betongen i carporten.

Person kapar trä med cirkelsåg på byggplats, nära väggblock och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan är vår platta lite ojämnt gjuten, och nästan 2 cm högre i framkant än i bakkant, vilket gör att vi har behövt räta upp många väggblock med träkilar.

Bortser man från allt som var lite special och har ett rakt underlag går det oförskämt lätt och snabbt att sätta upp blocken. En kvart per block gick det på ungefär när allt stämmer. Satte även upp några block helt själv, det går men är inte direkt att rekommendera då det blir en del balanserande och kräver starka nypor och vindstilla.

En person sågar till väggblock på en byggarbetsplats med material och verktyg utspridda på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ser det ut att bli en hel del regn imorgon så vi har täckt över efter bästa förmåga och ser fram emot lite vila från byggandet. Det känns i kroppen kan man säga, men kul är det när man ser lite resultat!
 
  • Gilla
Höök och 3 till
  • Laddar…
Idag blev det regn som utlovat och på bilden syns vår oerhört professionella övertäckning.

Väggarna hålls i alla fall hyfsat torra, men syllen blöt överallt och vatten i stora pölar på den ojämna plattan. Bara att skrapa ut och hoppas på att allt torkar upp inom kort - vill bygga klart väggarna och sätta upp takstolar och kondensplast i helgen så att det är någorlunda vädersäkrat efter det.

Har läst att det är helt ofarligt att bygga i regn, så länge man inte bygger in fukt, medan andra varnar för mögel. Ordningsmannen i mig hade velat bygga inomhus så regn och smuts inte kommer åt, men att hyra tält att bygga i verkade kosta i samma storleksordning som själva bygget...

En byggarbetsplats under regn med träväggar täckta av presenningar och vattenpölar på betongplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Du har ju ingen isolering i väggarna, så det är lugnt. Bara låta stå öppet ett par veckor så torkar det ut, eller hyra en avfukare i ett par dagar när du har yttätningen klar.

Däremot om du byggt med färdigisolerade väggpartier så skulle jag draget öronen åt mig, då kommer fukten byggas in...
 
C corre skrev:
Du har ju ingen isolering i väggarna, så det är lugnt. Bara låta stå öppet ett par veckor så torkar det ut, eller hyra en avfukare i ett par dagar när du har yttätningen klar.

Däremot om du byggt med färdigisolerade väggpartier så skulle jag draget öronen åt mig, då kommer fukten byggas in...
Skönt att höra - det är ju "bara" trä som är blött och det ska väl torka. Jag har ingen brådska med att isolera och stänga in väggarna med skivor sen heller så det får torka i lugn och ro.
 
  • Gilla
gaston12
  • Laddar…
Idag klart bättre väder, allt torrt och fint och nu skulle väggarna bli helt klara. Trodde jag.

Som synes på bilden nedan räcker inte väggarna riktigt ända fram. Något förvånade konstaterar vi när vi tar sista väggblocket att ett saknas. Lite dumt då vi hade tänkt få upp gavelspetsar och takstolar innan helgen är slut. Blir till att se om vi kan få ett skickat på måndag som är här på tisdag, inte många dagars ledighet kvar att bygga på nu...

Byggplats med ofullständig träväggkonstruktion och en person som håller en presenning vid en vägg, verktyg och material utspridda på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi inte kunde bygga färdigt väggarna gick vi över till att jämföra höjden på de väggar som fanns för att se hur ojämnheterna i plattan kommer att påverka takstolarna. Huvudsaken är att de ligger på den yttre väggen och pelarna i carporten. Väggen i mitten är något lägre och där kan det bli att vi får kila upp lite för att få takstolen att ligga emot.

Person mäter ovanpå ofullständig väggkonstruktion på byggarbetsplats med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Idag har arbetet gått vidare med att skruva fast hammarband överst på alla väggar och vi har mätt, kapat och strävat upp de två stolpar som ska hålla limträbalken i carporten. Det som tar tid är inte själva jobbet med kapning och skruvning, utan det är mätning åt alla håll och kanter. Allt ska vara i lod och våg åt olika håll och måtten ska stämma och flera väggar ska helst ha samma höjd för att inte takstolarna ska luta osv.

Vi gjorde också ett tappert försök att på fem pers lyfta upp limträbalken i de klykor den ska ligga i på stolparna och sedan skjuta den på plats mot förrådsväggen längst till höger i bild för att markera var hålet för balken ska tas upp. Lyfta gick väl an, men inte att få ner den i klykorna och sedan flytta på den då det nöp ordentligt. Lösningen får helt enkelt bli att se till att öppningen för balken i förrådsväggen är färdigsågad och sedan med hjälp av tillräckligt många personer lyfta i balken rakt uppifrån på rätt plats direkt.

Om det funkar märker vi imorgon...

Byggarbetsplats för carport med pågående installation av stolpar och hammarband, omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är balken på plats!

Rätt tungt och lite meckigt var det - allt måste vara väldigt rakt och lagom högt i förhållande till alla väggar. Och det är inte så att man lägger ner den och sedan skjuter in den, utan den måste bankas ner på rätt ställe direkt. Alltså viktigt att man bestämmer sig för hur mycket den ska sticka ut åt båda hållen då den är lite längre än vad som behövs.

I övrigt har det inte blivit så mycket gjort idag - men jag blev på morgonen uppringd av säljaren på Lundqvist som såg till att det saknade väggblocket spikades ihop och nu är på en lastbil på väg söderut. På onsdag ska det vara här, skönt att ha väggarna klara innan man sätter upp takstolar över.

Nyinstallerad balk som sträcker sig över träpelare på en byggarbetsplats vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Nu har det hänt en del!

På tisdag morgon kom takpannor, tydligen 3 100 kg som "någon" ska bära upp på taket.

Sedan ringde fraktfirman och det saknade väggblocket dök upp redan halv tolv på tisdagen, sjukt snabbt jobbat! Jag tycker att det är när något strular som man märker om en leverantör vill göra ett bra jobb och bryr sig om sina kunder, och i detta fall får Lundqvist med beröm godkänt. Grymt att få ett nytt väggblock på bara ett dygn, och nu är väggarna helt klara för att börja med taket. Tur, då det väntades regn inom kort.

Första gavelspetsen kunde vi bära in garaget och lägga upp och ner som på bilden nedan. Ruskigt tungt var det att göra på fem pers, skulle gärna varit ett par till. Sedan lyfte vi spetsen och la upp den horisontellt på en tillfällig regel och justerade så att den låg rätt. Därefter ställde vi den upp, knackade ut den så att panelen hamnade utanför väggarnas panel, och sedan var det bara att skruva fast med fyra vinkeljärn. Pust. Helst ska man väl ha lastmaskin för de tyngsta delarna, men då får man ju ingen motion.

Byggarbetslag justerar en trägavelspets på ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter detta var det jämförelsevis superlätt att lägga upp de sex takstolarna på väggarna, och nu var det bra att ha mellanväggen mellan garage och carport som hindrar takstolarna från att deformeras. Nackdelen med mellanväggen är att vi inte kommer att kunna vända upp den sista gavelspetsen...

Byggställning med gavelspets, takstolar och omonterat tak på nybyggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vackert med alla takstolar som nu är på hyfsat rätt plats och väntar på att få ställas upp.

Takstolar placerade ovanpå väggarna i en pågående husbyggnation, förberedda för att resas upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Igår var det så dags att helst få upp någon sorts tak innan det stora regnet kommer, så det var bara att börja resa takstolarna och samtidigt göra den sista justeringen av väggarna så att allt står i lod innan de fixeras med hjälp av takstolarna.

Tre uppe, tre kvar. Detta arbete var inga som helst problem att göra på två man.

Halvfärdiga träkonstruktioner och takstolar på en byggarbetsplats under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla uppe, bra om de står i lod och centrerat över byggnaden.

Delvis konstruerat trägarage med resade takstolar, utan takbeklädnad, bland byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom dagen började närma sig middagstid och regnet var i antågande ville vi snabbt få upp någon sorts skydd. Vi prioriterade därför att få upp all armerad kondensplast och spikade bara upp ett fåtal takreglar. Spika kvällstid är väl inte superpopulärt i tätbebyggt område heller.

Person reser takstolar på en byggkonstruktion med armerad plast överst, och virke synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi väl fått upp farten (och tappat all respekt för att klättra runt på takstolar och väggar) så gick det väldigt fort att häfta upp all plasten. Närmsta gavelspetsen är som synes fortfarande inte monterad, men det hindrar inte att det blir ett bra regnskydd och vi använde lite överblivet för att skapa mer skydd.

Regnet kom som utlovat, och nu på morgonen var det som synes rejält blött utanför. Inne i garaget bara enstaka droppar som kommer ner från takstolarna där jag häftat genom plasten. Skönt att ha detta moment nästan helt färdigt!

Byggplats med ett nylagd betonggolv och trästomme täckt av armerad kondensplast som temporärt regnskydd, omgivet av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite virke och grejer fick flytta in också.

Halvfärdigt garage med takstolar och uppspikad kondensplast som skydd mot regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närmast sakral känsla infann sig, och om vi inte hade behövt förvaringen (och isolering i taket) hade jag kunnat tänka mig att öppna någon sorts tältkyrka med musikaliska inslag. Idag blir det vila tills regnet dragit förbi.

Halvbyggt trägarage med resade takstolar, armerad plast på väggarna, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Höök och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.