Krävs intyget säker vatten vilket jag antar att är det som menas så är det endast ett auktoriserat VVS-företag som kan utfärda intyg om Säker Vatteninstallation.
sen kan man väl som många skriver intyga att man följt anvisningarna i säker vatteninstallation men det har inget juridiskt värde om olyckan skulle vara framme
och försäkringsbolaget vill se säker vatteninstallations intyget då något sådant inte finns
 
J johan.d skrev:
Krävs intyget säker vatten vilket jag antar att är det som menas så är det endast ett auktoriserat VVS-företag som kan utfärda intyg om Säker Vatteninstallation.
sen kan man väl som många skriver intyga att man följt anvisningarna i säker vatteninstallation men det har inget juridiskt värde om olyckan skulle vara framme
och försäkringsbolaget vill se säker vatteninstallations intyget då något sådant inte finns
Tror inte något försäkringsbolag har krav på att du skall kunna uppvisa ”säker vatten intyg”. Däremot bör du kunna visa, med bilder och annan dokumentation att arbetet är fackmannamässigt utfört.
 
Bra trådlyft! Men som Valkyr påpekar så gäller det bara att det fackmannamässigt gjort. Sen får inte en kommun kräva "Säkert Vatten", de kan bara kräva att man uppfyller lagkraven.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Valkyr Valkyr skrev:
Tror inte något försäkringsbolag har krav på att du skall kunna uppvisa ”säker vatten intyg”. Däremot bör du kunna visa, med bilder och annan dokumentation att arbetet är fackmannamässigt utfört.
så kan det mycket väl vara . därför jag inledde med "krävs intyget"...och det börjar bli allt vanligare att just det intyget krävs, krävs det inte så räcker det såklart med en bedömning att det är fackmannamässigt utfört då man knappast har något dokument kvar i äldre hus eller hus som bytt ägare ett antal gånger...så man kan inte säga att det per automatik krävs säker vatten installation ....
 
Det är väl lite som med isocertifiering, istället för att kontrollera massa dokument att alla olika krav är uppfyllda så får man ett säker vatten installations intyg kan man vara säker på att alla då gällande krav är uppfyllda i ett och samma dokument...om jag tolkat det rätt ..
 
A Autodidak1 skrev:
Bra trådlyft! Men som Valkyr påpekar så gäller det bara att det fackmannamässigt gjort. Sen får inte en kommun kräva "Säkert Vatten", de kan bara kräva att man uppfyller lagkraven.
Jag reagerade över samma sak. Kravet torde vara lagstridigt.

Säker vatten är en kommersiell organisation, kommunen skall vara opartisk. JO anmälan?
 
När vi byggde på vårt hus, så förde kommunen in ett krav i bygglovet (tänker inte gå in på vad det gällde), som min KA konstaterade att det är olagligt, de har inte rätt att kräva detta. Så det ignorerar vi helt. Det fanns ingen punkt i kontrollplanen senare som gällde denna punkt, så det hanterades inte vid slutbeskedet (jag var lite nervös).
 
Hemmakatten
Att följa en tillverkare av badrums/säkervattenprodukters rekommendationer kan man intyga själv att man följt. Finns inga lagkrav på att man måste ha intyg från någon VVSfirma.
 
Det behöver inte vara ett lagkrav alla gånger, det kan ju vara ett beställarkrav även fast den här tråden inte gällde det förvisso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.