Kan nån förklara vitsen med det här? Det är alltså en nyanlagd parkering (bilden är infarten, men det ser likadant ut på hela parkeringsytan). Parkeringen anlades före sommaren, innan var det en gräsmatta där.

Nyanlagd parkeringsyta med marksten och gräs i hålen, som visar integrerad grön yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De krävde alltså ut en halvmeter matjord, fyllde på med makadam, la marksten med "hål" och sen sådde de gräs i hålen. (Jag går förbi varje dag till och från jobbet så jag såg hur arbetet fortskred.)

Jag som alltid tänkt att den stora vitsen med en hårdgjord yta är att den är lättskött... Hur tänker man här? Bilarna lär inte hålla gräset nernött, det kommer växa högt gräs under bilarna (där gräset på sommaren lätt antänds av glödhet katalysator). Och blir det inte halkigt att köra på när det är gräs på stenarna?


Det var f.ö. fantastiskt att se hur bygget fortskred.

Efter att ha grävt ut så la de duk och makadam i mitten, lämnade en ränna längs kanterna där de sen satte kantsten som göts fast. Sen fyllde de ut på bägge sidor av kantstenen och paddade på insidan.

Så började de lägga marksten. En morgon när jag gick förbi låg det sten på nästan hela parkeringen, på kanterna var det "kilar" som gick från 1 dm till 50 cm på 3 meters längd ungefär. Kantstenen satt alltså inte i räta vinklar, parkeringen var som en parallelltrapets... Kan inte varit billigt att stå och kapa till det.

Är det inte smartare att sätta kantstenen i en riktig rektangel, kanske t.o.m. måttat utifrån markstenens storlek?

Sen när de var klara så planerade de utanför och sådde gräs (både utanför och i markstenens hål alltså).

Veckan efter grävdes det upp för belysningsstolpar och elkabel runt hela parkeringen.

Och veckan efter det kom trädgårdsmästarna och grävde upp runt hela parkeringen för att planera häck.

Sen verkar det dessutom ha grävts för att sätta ner fundament till skyltar (på en parkering måste det ju vara skyltat vad som gäller).
 
Jag tror att man bygger så här för att infiltrera regnvattnet från parkeringen. Det är bättre att regnvattnet tas upp i marken än att det leds bort.
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Sådär gör man ju även när man vill ha en yta av gräsmattan som tål att parkera bilar på. Minus kantstenen då.
 
populärt nu för tiden att försöka få vattnet att tas upp i närheten där det faller. Man anlägger till och med ibland små dammar i anslutning till nybyggda fastigheter. Man har gröna tak osv. Bredare fogar mellan marksten för att vattnet ska ha någonstans att ta vägen. Allt för att undvika översvämningar vid skyfall när dagvattensystemet har nått full kapacitet.
 
Gräsarmerad betong, väldigt vanligt, gräset kommer nötas kort om parkeringen används. Vissa tycker det ser konstigt ut, jag tycker det ger ett mjukare intryck än asfalt. Och så avlastar det dagvattennätet.
 
  • Gilla
ispel och 2 till
  • Laddar…
I Martenw skrev:
Gräsarmerad betong.
Betongarmerat gräs måste det vara?
 
  • Gilla
Polacoloco
  • Laddar…
Men är det inte bättre att ha grus istället för gräs om det nu bara handlar om att man vill att vattnet ska tränga ner?

Där bilarna kör lär det väl nötas, men i mitten (mellan hjulen) lär det väl inte nötas särskilt mycket? Tänk "skogsväg", de blir ju två hjulspår med gräs mellan.
 
Plogbilen gillar inte grus )
 
Med tanke på att parkeringen är typ 5+5 bilar och det är hög kantsten på alla sidor utom den smala infarten så är det rätt tveksamt om det kommer att gå att ploga med nån plogbil där...

Och det hade väl inte varit värre med nåt typ 2-4 än den matjord som liger där idag?

Ok, jag förstår att det kanske blir en massa ogräs efter ett tag, men det måste väl ändå vara enklare att döda ogräs med t.ex. brännare eller ånga än att hålla efter så inte gräset sticker iväg och blir 15 cm högt?

Nåja, får väl se hur det ser ut nästa år.
 
Om det var gräsmatta som klipptes innan där så får man ju fortsätta klippa bara. Gräs växer inte så bra i skugga så står det bilar där ofta så blir det nog inte några problem med katalysatorbränder. Men uppdatera om ett år med bilder. Spännande :)
 
Finns väl gräsklippare om man tycker gräset blir för högt?
 
Sådant har väl anlagts i säkert 30 år och jag kan ju tycka att det ser betydligt trevligare ut än en steril ful asfaltsparkering eller marksten. Så stora ytor kräver ofta lite mer liv för att inte väldigt tråkiga :)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Polacoloco Polacoloco skrev:
Om det var gräsmatta som klipptes innan där så får man ju fortsätta klippa bara. Gräs växer inte så bra i skugga så står det bilar där ofta så blir det nog inte några problem med katalysatorbränder. Men uppdatera om ett år med bilder. Spännande :)
Det var gräsmatta ja, men nu är det ju 6-7 cm höga kantstenar runt allt och dessutom häck på tre sidor, så det går ju inte att köra över i samma svep som gräsmattan runtomkring.

Det verkar bara stå bilar där på nätterna typ, det är ju parkering för de boende, nu när jag kom hem stod det två bilar där (lite osäker på om det är 5+5 eller 6+6 platser).

Jag noterade i alla fall att det har börjat växa en hel del ogräs där...
 
De lär slippa rullbrädeåkarna. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.