L Lars48 skrev:
[bild] Nej, det gick inte. Köpte wago 5 pol men märkte att det var 6 sladdar.
Kan man använda såna 6 pol ?
Nej inte till rk. Det är stor risk att du inte får in alla kardeler i klämman.
 
Köp wago 221 eller 222 finns på jula eller bauhaus men då får du köpa femmor och treor
 
tommib
Ok, då ska man koppla en 5 pol och 3 pol med en extra sladd ?
Är det så ni menar ?
Eller varför inte 2 st 5 pol. Det är ju 8 pk.
 
U Uffe A skrev:
Nej inte till rk. Det är stor risk att du inte får in alla kardeler i klämman.
Ja, det kändes så. RK var för mjuk att få in. Fast det står att den är godkänd för Rk !
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var står det att Wago 773 är godkända för RK?
På Julas sida? Inte nu iaf.

Här är en produktöversikt över Wagos toppklämmor, tyvärr är inte 221 med,
[länk]
Helt rätt, läste FK slm RK. Mitt fel.
 
  • Skärmdump av en webbsida med produktinformation om färgkodade toppklämmor för kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tommib
Nej, det står det inte. Det står EK och FK, vilket är två olika typer. RK är en tredje. Sen finns också MK men den är ovanlig i den dimensionen och för 230V.

Om det är sex ledare som ska anslutas i en dosa börjar jag bli mer tveksam. Att parallellkoppla två fempoliga (eller andra varianter) är rätt kluddigt och det börjar bli svårt att jobba i dosan. Finns det inte någon annan dosa att dra från där det är färre ledare? Elektriskt är det iofs ekvivalent med två hopkopplade fempoliga men då blir det definitivt fullt i dosan och svårt att överblicka, samt större risk för fel.

En tänkbar lösning är att ersätta kabeln till lysrörsarmaturen med en EKK. Då får du en kombination av EK och FK vilket är godkänt i Wago 773. De finns upp till 8-poliga (men du behöver som sagt bara 6).
 
tommib tommib skrev:
Nej, det står det inte. Det står EK och FK, vilket är två olika typer. RK är en tredje. Sen finns också MK men den är ovanlig i den dimensionen och för 230V.

Om det är sex ledare som ska anslutas i en dosa börjar jag bli mer tveksam. Att parallellkoppla två fempoliga (eller andra varianter) är rätt kluddigt och det börjar bli svårt att jobba i dosan. Finns det inte någon annan dosa att dra från där det är färre ledare? Elektriskt är det iofs ekvivalent med två hopkopplade fempoliga men då blir det definitivt fullt i dosan och svårt att överblicka, samt större risk för fel.

En tänkbar lösning är att ersätta kabeln till lysrörsarmaturen med en EKK. Då får du en kombination av EK och FK vilket är godkänt i Wago 773. De finns upp till 8-poliga (men du behöver som sagt bara 6).
Tack för det.
Jag var på samma linje. Tänkte dra ut FK till lampan och koppla dem med sockerbit till lampans RK sladd. Då hamnar sockerbiten utanför dosan vilket jag iofs ogillar.
Halva jobbet är gjort nu annas finna det en koppling dosa på vinden som strålkastraren är kopplad till. Den dosan får sin matning av ett annat uttag som används oftast. Därför ville helst inte belasta det mer.
 
tommib
Om garageportöppnaren är på 100W och porten inte åker fram och tillbaka kontinuerligt så är det inget problem i en normal grupp. Om det är lättare i övrigt att ta matningen från den dosan, gör det.

Jag skulle som sagt byta ut anslutningskabeln helt till lysrörsarmaturen. Bort med RK, den ska inte vara där i alla fall om armaturen är fastskruvad.

Någon sockerbit utanför dosan ska du inte ha, inte lös FK heller.
 
  • Gilla
Nikkidean och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det står det inte. Det står EK och FK, vilket är två olika typer. RK är en tredje. Sen finns också MK men den är ovanlig i den dimensionen och för 230V.

Om det är sex ledare som ska anslutas i en dosa börjar jag bli mer tveksam. Att parallellkoppla två fempoliga (eller andra varianter) är rätt kluddigt och det börjar bli svårt att jobba i dosan. Finns det inte någon annan dosa att dra från där det är färre ledare? Elektriskt är det iofs ekvivalent med två hopkopplade fempoliga men då blir det definitivt fullt i dosan och svårt att överblicka, samt större risk för fel.

En tänkbar lösning är att ersätta kabeln till lysrörsarmaturen med en EKK. Då får du en kombination av EK och FK vilket är godkänt i Wago 773. De finns upp till 8-poliga (men du behöver som sagt bara 6).
Det var bra tips att dra ur en annan dosa. Det fanns takdosa till då drog jag från denna dosa. Det var färre trådar i den. Nu har jag bytt till wago 221 rubbet i båda takdosor. Kvar är det att fälla in uttaget.
 
Rkk används när amaturen hänger i kedjor eller amaturen är ansluten till en elskena.
Vid vanliga fasta installationer använs t.ex. ekk eller FK beroende på förläggningssätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Jag tyckte inte att den hängde i kedja men det kanske den gör. Själva anslutningslocket såg rätt vettigt ut med dragavlastning så det är nog egentligen korrekt installerat.
 
Elektriskt uttag monterat i träpaneltak nära en regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är uttaget där.
 
  • Elektriskt uttag monterat på ett träbeklätt tak bredvid en takbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Takmonterad armatur med dragavlastning på locket bredvid träpanel och öppen kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armaturen hänger inte på kedja utan den sitter fast på taket. Dragavlasning finns på locket, se bild
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.