Exemplariskt! Däremot bör du fundera på att lämna in din lilla skruvdragare på servive om den nu bullrar mer än dammsugaren :)

ljudtryck.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dammsugaren är ju som sagt inte särskilt tyst av sig. Mätte nu min lilla 10,8-borrskruvdragare 10,8-2-LI också och den landade på 83 dB. Kanske för att den växlar ner mindre än skruvdragaren. Men de ligger ju båda där i krokarna runt dammsugarnivån. De kanske upplevs tystare än vad de egentligen är för att man ofta kör dem på lågt varv och bara sekunder åt gången.
 
Har nu själv införskaffat samma dammsugare tack vare din utmärkta recension. Tack och bock för att du hjälper mig i mitt verktygsberoende :)
 
  • Gilla
anden2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag läste nu din recension för tredje gången, och såg först då den allmänna frågan om sugtryck beroende på slang. Resultatet är inte förvånande. Tryck mäts i kraft per area (Pa = N/m^2) och då motorkraften är konstant (N) och du minskar ytan (m^2) så kommer trycket (Pa) att öka.

Detta är en grundläggande förklaring, och förhållandet kommer inte att stämma linjärt pga ändrade fysikaliska fenomen som ökad turbulens osv. Genomlupen volym kommer dock inte att öka, utan snarare minska pga av nyss nämnda.
 
elpaco skrev:
Jag läste nu din recension för tredje gången, och såg först då den allmänna frågan om sugtryck beroende på slang. Resultatet är inte förvånande. Tryck mäts i kraft per area (Pa = N/m^2) och då motorkraften är konstant (N) och du minskar ytan (m^2) så kommer trycket (Pa) att öka.

Detta är en grundläggande förklaring, och förhållandet kommer inte att stämma linjärt pga ändrade fysikaliska fenomen som ökad turbulens osv. Genomlupen volym kommer dock inte att öka, utan snarare minska pga av nyss nämnda.
Men lyftytan är ju samma, 25 mm i diameter (ca 500 mm2) för båda slangarnas munstycken.

Dammsugaren kan alltså lyfta ca 20% tyngre vikt om jag använder den smalare slangen - hur förklarar man det?
 
CheeseMan skrev:
Har nu själv införskaffat samma dammsugare tack vare din utmärkta recension. Tack och bock för att du hjälper mig i mitt verktygsberoende :)
Ingen orsak! Så vad tycker du själv om den?
 
Då jag inte har något att jämföra med och den löser alla mina krav som jag har idag så är det en väldigt bra grovis. Kör den till allt! Kap-ger:en, cirkelsågen och bara rätt upp och ner.
 
  • Gilla
anden2000
  • Laddar…
anden2000 skrev:
Men lyftytan är ju samma, 25 mm i diameter (ca 500 mm2) för båda slangarnas munstycken.

Dammsugaren kan alltså lyfta ca 20% tyngre vikt om jag använder den smalare slangen - hur förklarar man det?
Det var en bra fråga. Om vi utgår från att du faktiskt har mätt rätt, så spelar de fysikaliska mer udda anledningarna snarare åt motsatt håll. Men då är jag sannerligen ingen höjdare på strömningsmekanik iofs.

Nej efter lite funderingar så misstänker jag att lösningen är enklare. Du säger att dammsugaren har internt styrd varvtalsreglering. Man kan tänka sig att denna känner av passerad luftmängd, så att om genomsuget i ett verktyg är lågt, så ökar den varvtalet, som då leder till mer sugkraft. Om du då byter till en smalare slang så borde denna effekt kunna uppstå. Men det är givetvis en gissning ..

En fråga till dig - vad lockade eventuellt med versionerna ovan? Gas 25/35?
 
Varvtalet varierar, men kanske inte som en följd av styrning utan av något naturligt pumpfenomen, en dammsugare är ju en luftpump.

Angående din fråga, så har ju de andra modellerna som jag nämnde en del andra fördelar som större kapacitet, varvtalsreglering och mjukstart. Men i slutänden så känns den här modellen lagom för mig.
 
Härlig recension, tack!

Intressant jämförelse med hushållsdammsugaren. I dessa cyklontider ställer man sig då frågan om inte cyklon + hushållsdammsugare är en bättre lösning än cyklon+grovdammsugare. Iom att nästan inget tar sig vidare till dammsugaren kanske en hushållsdammsugare skulle fungera bra, och dom är ju betydligt smidigare. Tappar verktygsautomatiken förstås, men det finns grendosor med masteruttag typ http://www.kjell.com/sortiment/el/e...m/grenuttag/energibesparande-grenuttag-p39619 som kanske funkar.

Lite off-topic fundering, men din jämförelse av sugkraft triggade funderingen :)

Gillar också att du jämförde dammupptag med olika diameter på slangen till kapen! Har funderat men inte idats testa.
 
Blev inspirerad av din recension, och köpte en GAS 20. Otroligt nöjd blev jag. Utmärkt för hobbyister.
 
  • Gilla
anden2000
  • Laddar…
Inköpt och mycket nöjd! Tack.

Hittade på aw-tools.de för 165 euro. Var sugen på modell med l-boxx-fäste, men kunde bara inte motivera ett dubbelt pris. Känns helt orimligt till i stort samma prestanda (mer volym stora förändringen). Därför blev det en GAS20 + tygpåsar. Efter ovanstående recension så lät jag bli smalare slang. Har testat en del och är mycket nöjd hittills. Skriver igen om jag har något att klaga på.
 
  • Gilla
anden2000
  • Laddar…
Nu verkar några av er ägt denna dammsugare några år. Att den tappar sugeffekt då man kopplar till ett verktyg är det något ni stör er på?

Denna dammsugare är rel låg jämnfört med ex MV6. Tippar Boschen lätt om den fastnat på en sladd eller annat?
 
Nej jag tycker inte den tippar lätt, men jag drar iofs sällan runt med den, utan jobbar ganska stationärt i ett rum i taget. Saknar jag något så är det sugkraft när man dammsuger, då är den lite klen. Inte ett problem vid verktygsanvändning (som ju även testet utgår från).
 
Bra att den inte tippar men för klen sugkraft är ju mindre kul. Har du erfarenhet från någon annan dammsugare som möter mina krav?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.