Om du vet att du vill ta bort eller dölja panelerna är det väl enklast att borra ett inspektionshål för att få reda på konstruktionen? Alternativt borde du kunna skruva ner ett eluttag för att se vad som finns i väggen. Om panelen sitter ovanpå en gipsvägg borde en glipa eller expander finnas mellan dosa och panelen.
 
Matzeball
Intressant som några skriver med utspätt trälim, men trälim är ju inte gratis heller. Själv har jag köpt Spärrgrund som är en vit färg som gör att det inte lyser igenom. Har fungerat utmärkt. Även gamla vattenskador försvann. Det blir en första grundmålning samtidigt och ett lager täckfärg räcker om man har en bra färg. Man måste dock låta den torka ordentligt (som det står på burken) innan man målar över den, annars blir det väldigt konstiga kemiska reaktioner.
 
Redigerat:
Flüggers Stop Primer och sedan en Interiörfärg - inte en 7S elkler liknande funkar perfekt.
Sedan kan måla allt i vitt (S0500-N) men varje ytan med olika blankhet - t ex 20 i tak, 50 i snedtak, 70 i nisch och 90 på ytor som nöts.
Liten brytning är att använda S1000-N eller t o m S2000-N på detaljer.
I ett rum är elementet S1000-N ich allt annat olika blankhet, det ger en intressant effekt.
 
Hmm satt upp panel 2016 i källaren och mäklaren pratar om fukt i panelen har den personen satt upp panel direkt på betongen bara att riva ner snabbare än fort om så är fallet träet möglar rätt fort och suger åt sig fukten om det inte är rätt gjort vilket jag tvivlar på då mäklaren kände till detta problem de brukar ha noll koll
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
Vi målade furutaken i vårt hus med Herdins tak- och panelvitt. Tror vi valde extra vit för att få det lite krispiga och matcha väggarnas NCS S 0500-N bättre. Jag tyckte att det var en lättjobbad färg och resultatet blev väldigt bra med två strykningar. Misstänker dock att vår takpanel redan var laserad, det underlättade nog arbetet.
 
Målade ytskikt av äkta trä tycker jag både är vackrare, känns mer gedigna och möjligen mer exclusiva än sterila rollade gipsväggar.

Men jag gillar ju tapeter så överallt hade jag aldrig haft det. Men gärna i tak och i nåt eller ett par rum.
Eller tex halvhögt i kök, blir tåligt, starkt och fint.
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Jag älskar också tapeter. Målade/rollade vägar är nästan värre än furu. :oops:
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vitt tak? Ektak ska det vara! :p
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Vitt tak? Ektak ska det vara!
... som jag hörde på en visning i ett hus från tidigt 2000-tal: Ek is the new furu!
 
A Anders243 skrev:
... som jag hörde på en visning i ett hus från tidigt 2000-tal: Ek is the new furu!
haha, huset byggt 2000 :crysmile: Men hade det inte varit 2.60 i takhöjd hade det nog inte fungerat med Ektak, hade nog känt av taket förmycket med 2.40

Ek är även trevligt att elda :p
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det där förstår jag inte alls, kan du kanske förklara lite mer detaljerat?
Allt man skall ställa där framför hamnar en bit ut på golvet???
Det blir mellanrum bakom möbeln där man tappar ner grejer???
Panelen samlar på sig damm???

(Inom parentes nämnt har vi träpanel på alla innerväggar, utom i våtrum och kök)
Pratar du om bröstpanel ?
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Matzeball Matzeball skrev:
Intressant som några skriver med utspätt trälim, men trälim är ju inte gratis heller. Själv har jag köpt Spärrgrund som är en vit färg som gör att det inte lyser igenom. Har fungerat utmärkt. Även gamla vattenskador försvann. Det blir en första grundmålning samtidigt och ett lager täckfärg räcker om man har en bra färg. Man måste dock låta den torka ordentligt (som det står på burken) innan man målar över den, annars blir det väldigt konstiga kemiska reaktioner.
Jepp, inlägg #15.
rekommenderar som sagt minst 24 timmar härdning.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag önskar jag hade balansproblem!!
Det gör du inte alls. Tro mej, Det är skitjobbigt att t.ex. inte kunna bära något med båda händerna i en trappa, bara för att man måste hålla i handledaren för att inte ramla. ;(
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Fadai
Humlo Humlo skrev:
Jag har varit på lite husvisningar nu i sommar och just detta är något som finns överallt! Träpanel. Furu. Bastufeeling. Skidstuga både på källarväggar, övervåning, sovrum, i taket och gästtoan. Min fråga är inte varför man väljer att förstöra ett hus på detta sätt. Det blir inte ens bra om man nu gör sig jobbet att måla det vitt.

Min fråga är hur man gör för att bli av med det om ens nya hus har detta på väggar och tak?
Är det bara att ta ner? Vad finns bakom? Måste man sätta upp gipsskivor för att kunna tapetsera?

[bild]
Gipsskivor är skit, enligt min mening. Antingen bara målar du eller sätter ngn billig plywood el annan skiva på, sen är det bara att spackla och tapetsera. Själv tror jag att helvetet är inrett helt i omålad furu....
 

Bästa svaret

När jag flyttade in var det för mycket panel för min smak. Jag har minskat på det, men inte tagit bort allt. Här är några bilder på hur det gick till på en vägg. Jag har ingen bild före, men det var den vitlaserade panelen på hela väggarna.

Jag tog bort panelen och satte tillbaka den under underkanten på fönstren. (Bröstpanel).
Renoveringsarbete i rum med isolerad vägg utan panel ovanför bröstpanel, fönster och arbetsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan skruvade jag gipsskivor på reglarna.
Renoveringsprocess av ett rum där delar av väggar har tagits av för att minska panel, ersatta med gipsskivor under fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blev det lister och målning.
Renoverat vardagsrum med vitmålade väggar och bevarad bröstpanel under fönstret, möbler och hyllor med böcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillvägagångssättet torde vara detsamma om du har gips hela vägen och tapetserar i stället för att måla. Jag kanske också tapetserar detta någon gång.
 
  • Gilla
Humlo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.