Dåligt urval av hus tycker jag.
De kunde väl valt bättre från början .
De kunde väl bett om hjälp härifrån ?
 
I denna undersökning (och andra liknande jag sett) kommenteras ju i princip bara planlösningen, vilket vem som helst ju kan göra (dessutom tycker man ju olika). Jag saknar en jämförelse där man kollar på konstruktion, materialval i väggar, typ av grund osv. Dvs sådant där "experter" skulle kunna bidra med lite kunskap (och där informationen kan vara lite svårare att få tag i ).
Dessutom måste man ju tala om vad som ingår/inte ingår om man anger priserna.
/Amle.
 
Om man läser olika kataloger så nämns nästan aldrig materialval/ konstruktioner.
Däremot matrecept och fina bilder på naturen , se t.ex Trivselhus.

Verkar inte inne med bra energisnåla hus.
Kanväl inte undgå någon att oljan håller på att ta slut och att elpriset följer med uppåt.

Bergvärmepumpar /frånluftspump verkar vara det som man försöka sälja till folk.
Bättre att isolera mera tycker jag

Inte fel med artiklar om bra planlösningar men någon borde ta i de andra bitarna oxå.
 
Man ställer sig frågan vad en rangordning av materialval och konstruktion skulle kunna ge och vem som skulle kunna göra denna rangordning?

Som i det mesta kan man lösa mycket på flera olika sätt och det betyder också att det ena sällan är mer rätt än det andra!

Tittar vi på husbranschen i stort är variationen i konstruktion liten. Ytterväggar har ca 20cm isolering och taket har någonstans runt 45cm. Stommen är i trä, fönstren är av isolertyp och värmen är i princip uteslutande vattenburen i ett entréplan. Vågar påstå att ingen kan visa att det skulle vara bättre med 100cm isolering på vinden och 50cm i väggarna! Och vad har det för betydelse när jag som köpare vill ha stora härliga fönster mot utsikten? En yttervägg har ett U-värde på ca 0,2, ett fönster har 1,3.....!!!.....Så visst, bygg ett hus utan fönster och inga ytterdörrar som öppnas och släpper in luft så kan du värma huset med ett stearinljus. Men vi vill se ut, kunna komma in i huset och vi har krav på att ventilar all luft i huset 2ggr/dygn. I det perspektivet kan man inte göra så mycket mer med isolering utan då hamnar fokus på värmepumpar mm.

Skulle ett husföretag i sina kataloger försöka förklara hur konstruktion, materialval mm i detalj utförs skulle förvirringen vara total. Visst, det är en mycket stor affär men det är inte så att husföretag 1 är det enda riktiga och om du råkade välja husföretag 2 eller 3 betyder det att du gått på en blåsning!
Om någon valde Volvo framför SAAB, Audi och Toyota betyder det inte att han som köpte Toyota gjort ett uselt val, eller hur? Volvoköparen menar säkert det, medan SAAB killen tyckte han gjorde bästa valet......

/Experten

En seriös leverantör kan redogöra för alla sina detaljer. En seriös leverantör diskuterar du som kund med och tillsammans hittar men en bra lösning.

 
Att husföretagen inte tokisolerar har nog mer med efterfrågan att göra än om det är effektivt eller ej.
Kunder går mycket på känsla och den enda känsla tokisolering ger, (innan köp), är snygga fönstersmygar. Sedan stjäl isoleringen dyrbara kvadratmeter boyta.

mvh
David

 
Nu har jag läst artikeln lite mer.
Är väl inte så fel att få synpunkter på hus som får dåliga betyg , man får ju lite mer inblick i saker och ting.

Men i små hus så blir det ju som det blir , det får ju liksom inte plats med Allrum där ungdomar kan hålla till.
Sista huset som var Arkitektritat fick bäst betyg.
Men för 2.8 miljoner så kräver man ju mer tycker jag.

Läste i lokalblaskan idag om hus o hem , blandannat om inspirationshuset på stora villa mässan.
35 cm isolering i väggarna tyckte man där.

Skulle gått på den mässan inser jag nu
 
Prisskillnaden på valda hus är ju rätt stor och smak vd gäller planlösning är ju väldigt individuell..

Personligen gillar jag inte alls den så populära öppna planlösningen mellan kök -- Vardagsrum
 
håller med...gillar inte det heller. Nu gillar frugan det så det blir ett mellanting :)
 
Samma här. Jag ville inte ha det. Men frugan ville ha det. Så det blev ett mellanting. Men jag är hel nöjd. Mycket bättre än jag väntat mig. Tur att frugan får vara med och bestämma ibland... ;D
 
Husen stämmer ju inte ens med bilderna.....vart är rummet på 7.5m2 i Älvsbyhus höner?? och vart är väggen man möts av i entren?? Sen kan man ju undra hur dom har hittat priserna och vad som ingår i dom!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.