Tjena!

Jag skulle vilja köpa en dammsugare som jag kan använda vid dammsugning i hemmet. Finns det någon vettig dammsugare som håller HEPA klass och som fungerar för hemmabruk? Anledningen till att jag vill att den ska hålla HEPA klass är för att inte sprida runt eventuellt asbestdamm som föregående ägare förorsakat. (ja jag är nojjig). Jag ska alltså inte suga asbestdamm som vid en sanering eller dylikt utan bara ha en bra dammsugare som inte fräser runt en massa damm i huset.

Ett alternativ skulle kunna vara nån lite mer yrkesmässig dammsugare som är någorlunda smidig och inte för dyr (helst under 5000).
 
HEPA-klass håller alla dammsugare, men jag tror det är 13 du behöver för att fånga asbets och det finns många som har det.
Problemet är att all luft inte passerar genom filtret utan de läcker lite.
Bl.a. nilfisk och philips har haft modeller som läcker mindre än andra, men kolla oberoende tester som gjorts.
Kan kanske vara ide att täta själv efter köp.
Sen kan jag tipsa dig om att skaffa en luftrenare också.
 
M
Sätt in centraldammsugare så slipper du både damm och unken dammsugarluft
 
sblixten, har du några förslag på luftrenare? Tar de även asbest och den typen av små partiklar?
 
Du ska ha en dammsugare/dammfälla som håller H klass.....alltså den högsta i klasserna L, M samt H.
Jag vill påstå att du inte hittar någon H dammsugare i konsumentsegmentet utan behöver införskaffa dig t ex en Dustcontrol eller Pullman med H klass. Festools och Hiltis sortiment håller ofta M klass.

OBS! Som redan nämts har en "vanlig" dammsugare med HEPA funktion inte något gemensamt med en H klassad dammsugare.
 
I en vanlig dammsugare så lär utblåset virvla upp minst lika mycket damm i ditt fall. Våttorka en gång och dammsug som vanligt därefter är mitt förslag.
 
G greenhouse skrev:
sblixten, har du några förslag på luftrenare? Tar de även asbest och den typen av små partiklar?
Alla som har hepa 13.
Jag har själv en electrolux som fungerar utmärkt.
 
N Nils82 skrev:
Du ska ha en dammsugare/dammfälla som håller H klass.....alltså den högsta i klasserna L, M samt H.
Jag vill påstå att du inte hittar någon H dammsugare i konsumentsegmentet utan behöver införskaffa dig t ex en Dustcontrol eller Pullman med H klass. Festools och Hiltis sortiment håller ofta M klass.

OBS! Som redan nämts har en "vanlig" dammsugare med HEPA funktion inte något gemensamt med en H klassad dammsugare.
L,M och H är precis samma sak som hepa. Det är en klassning/skala för hur stora/små partiklar som fångas upp/släpps igenom filtret.
Precis som du skriver så är det H som gäller här.
Förstår inte varför man inte kan ange hepa-klass utan prompt hitta på en egen standard.
 
Hmm så H är bäst det bäst filtrerande och L lägst ?
 
G greenhouse skrev:
Hmm så H är bäst det bäst filtrerande och L lägst ?
Ja så är det.
Jag har för mig att det är så här:
L är sämre än hepa 12 och bättre än hepa 11
M är sämre än hepa 13 och bättre än hepa 12
H är sämre än hepa 14 och bättre än hepa 13
 
Klasserna L och M har sådan standard att de inte kan hantera så fina partiklar som asbest eller kvarts. De kan dock vara utrustade med HEPA filter, men av lägre tolerans.
H maskiner är utrustade eller kan utrustas med HEPA filter som kan hantera dessa partiklar samt att de är utformade på ett sätt som säkerställer "säker" hantering av avfallet och kan rengöras på godkänt vis.
 
N Nils82 skrev:
Klasserna L och M har sådan standard att de inte kan hantera så fina partiklar som asbest eller kvarts. De kan dock vara utrustade med HEPA filter, men av lägre tolerans.
H maskiner är utrustade eller kan utrustas med HEPA filter som kan hantera dessa partiklar samt att de är utformade på ett sätt som säkerställer "säker" hantering av avfallet och kan rengöras på godkänt vis.
Problemet är att många marknadsför hepa utan att ange klassning, vilket blir samma sak som "hur långt är ett snöre".
Det finns dammsugare med både hepa12, hepa13 och hepa14. Precis som L,M och H klassningen.
Alla "hanterar" så små partiklar som asbets, men släpper igenom olika mycket trodde jag.
Hade för mig att även BIAs system bygger på partiklar ner till 0,3 mikrometer?
 
Alltså HEPA på konsumentsidan är en sak. Där vill man påstå att sin dammsugare är jättebra mot kvalster å pollen samt att den gör "jätterent". En Volta med HEPA 14 filter är nog en riktig kvalsterdödare.

Men om man som i TS fall vill städa sitt hus och samtiigt undvika att sprida den asbest man tror finns så kan man inte skaffa dammsugare på Jula, K-rauta eller ELON. Då måste man använda en stoftavskiljare av klass H å dessa hittar du inte hos ovan nämda kedjor........även om de har HEPA filter.
Det är liksom två olika saker, det där.
 
BigR BigR skrev:
Våran gamla Miele med ett litet Hepafilter börjar vara på sista versen så jag har sneglat på Nilfisk Elite ett tag nu. Verkar ha bra filtrering.
[länk]
Den har hepa14(tar 99.995% av alla partiklar ner till 0,3 mikrometer) så hur bra den är beror på hur mycket den läcker på andra ställen än filter.
På denna punkten brukar nilfisk ligga i topp.
Är filtrering/utsläpp det viktigaste så skulle jag säga att det är ett utmärkt val.
Jag har dock ingen koll på dagens dammsugarutbud, så kanske de flesta har hepa14 idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.