Ska bygga ett uterum med isolerglas samt isolerat träbjälklag. Har grävt ur grunden ca 70 cm under tänkt bjälklag.

Ska jag bygga bjälklaget på plintar eller ska man bygga en krypgrund? Efter alla larmrapporter så känns det spontnt bättre att bygga på plintar, eller är det samma problem med fukt i en sådan konstruktion?

Om jag bygger på plintar, ska jag ändå lägga plast på marken?

Platta på mark går bort på grund av bygghöjden över mark.
 
hej!

Jag byggde på plint. 6st
Inga problem med fukt hittills, samt att de klara snölasterna i vintras.

(4400x5400, 7graders lutning på tak)
 
Bygger också på plintar, eller, håller just nu på att gräva för 9 plintar. Det är lång leveranstid från WillabGarden just nu så vi lär väl hinna :) fast det känns dryyyygt....

Funderar också på plastens vara eller icke vara. Eller markduk? Eller inget?
 
jag har plintar och isolerat "vet inte vad det heter" golv, typ blindbotten med asfaboard, frigolit 70-100mm sen trall (finns en bild nånstans på forumet). På marken har jag åldersbeständing plast för fukten, och under singeln har jag markduk. Möjligt jag inte behöver allt men vad gör 1k SEK på 75k SEK uterum

Kör Willab på glas och tak och är MYCKET nöjd med deras grejjer.
 
  • Gilla
PM84
  • Laddar…
nu va ju detta några år sedan men... vad använde ni för vikre till stommen ?? tryckt eller ej?
 
Ok nu har jag vänt lite i frågan och är eventuellt inne på att gjuta platta iaf... Men hur gör man då när man vill sätta en altan utanpå? Tanken med platta är att sätta L element där själva uterummet ska vara och sedan bygga vidare med plint utanpå för altanen. Kan man fästa en bärlina för detta genom L-elementen? Känns lite småskummt... eller ska man göra på något annat sätt?
 
Bygga altanen fristående helt på plintar går ju annars
 
jo men det känns ju lite kaka på kaka att sätta plintar några centimeter framför en stabil gjuten platta framför
 
Som sagt - några år sedan. Vi byggde grunden med tryckt virke (reglar) med plintar, tralldack i tryckt virke, men stommen med "vanligt" virke som vi målade.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Ok tryckt virke i grunden alltså.... men jag förstår fortfarande inte hur detta kan vara OK då man bygger in detta virke?

Om ja skulle bygga en stuga på plint tex så hade det la inte varit ok att använda tryckt virke i grunden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.