Osb är billigt och ska man upp med ett helt hyllsystem skulle jag inte hålla på med regelstumpar.
 
  • Gilla
Rillak
  • Laddar…
Fortare? Aldrig.
Det är bara att gipsa den sidan först. När gipset är satt sätter man en skiva som är mindre än utrymmet mellan reglarna och fäster den med två hopskriv genom gipsen. Det går definitivt snabbare. Det går även att lägga en rest bit av regel eller bräda på samma sätt.

Men visst finns det fördelar med en hel OSB.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Osb är billigt och ska man upp med ett helt hyllsystem skulle jag inte hålla på med regelstumpar.
Kanon, tack.
Fäster jag OSB på vardera sida om reglarna då och sedan efter eventuell eldragning och fräsning för appdosor på med gipsskivorna?
 
Nej
Sätt upp reglarna
Montera osb och gips på ena sidan.
Installera rör och dosor. Ev isolering.
Montera osb och gips på andra sidan.
Återstår spackling och ytskikt
 
Ljus Ljus skrev:
Nej
Sätt upp reglarna
Montera osb och gips på ena sidan.
Installera rör och dosor. Ev isolering.
Montera osb och gips på andra sidan.
Återstår spackling och ytskikt
Självklart. Tack.

Har du någon uppskattning om pris för detta? Om man gissar att väggen är ungefär mellan 2-3m lång, helt oisolerad med en enkel dörr till. Samt eldragning för två 2-vägsuttag?

Mvh,
 
Lägg i isolering när du ändå håller på. Det är onödigt att bygga en resonanslåda.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lägg i isolering när du ändå håller på. Det är onödigt att bygga en resonanslåda.
Det är bara en vägg som fördelar vårt sovrum med en walk-in-closet. Vi känner inte att vi behöver isolera något ljud där emellan!
 
R Rillak skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt?
Se under stående montering, eftersom bredden på osb och gips vanligen är samma så bör man kapa den första skivan på bredden för att undvika att både osb och gipsskivan skarvas på samma regel.

http://www.norgips.se/montering
 
R Rillak skrev:
Självklart. Tack.

Har du någon uppskattning om pris för detta? Om man gissar att väggen är ungefär mellan 2-3m lång, helt oisolerad med en enkel dörr till. Samt eldragning för två 2-vägsuttag?

Mvh,
Gör du allt själv så under 3500 om du handlar smart och tar billigaste dörrbladet.
 
  • Gilla
Rillak
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Gör du allt själv så under 3500 om du handlar smart och tar billigaste dörrbladet.
Prima. Tack för svar.
 
Jag vet att detta är sent men jag undrar hur mycket en 10 m vägg inom ett hus med en innedörr skulle kosta,
behöver

13mm gips
11mm osb-skiva
45x95 regel
95mm isolering
cc 450

Ni kan kanske ochså hälpa mig med hur mycket av sakerna jag behöver,alltså hur många gips,osb,regel,isolering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.