Hej,

Ny på detta forum och kommer med en fråga som säkerligen är ställd ett flertal gånger trots att jag inte hittade något i varken Forumsök eller på Google.
Jag och min sambo har precis köpt en lägenhet som ska totalrenoveras. I sovrummet vill vi t.ex. sätta upp en oisolerad innervägg (~2-3m) med dörr till en walk-in-closet.
Vi vill även ha möjlighet att kunna vägghänga vår TV på denna vägg, då undrar jag också om det krävs någon OSB-skiva bakom eller om det räcker med att man kör dubbelgips (26mm?)?

Vi funderar på att göra detta själva och om jag förstått rätt från mycket googlande och läsande så behöver man ungefär (utöver verktyg):
Gips
Reglar
Regelfästen
Gipsskruv/Träskruv
(OSB-skivor)
Dörr med karm osv.

Satt och spånade på detta med min bror och vi kom fram till att det kanske går på runt femtusen med allt material samt dörr om man gör arbetet själv.
Någon här som har erfarenhet av det jag beskriver och kan komma med lite tips och feedback och kanske saga om vi är HELT ute och cyklar med denna prisuppskattning?

Tack på förhand! :)
 

Bästa svaret

Jag tror på runt 2500-3000:- är närmare sanningen.

Kör med OSB på den sidan som är mot sovrummet där ni ska hänga TV:n. När ni ändå kör hem materiel så är det inte mycket extrajobb och köpa med 3st OSB.

Att bygga en innervägg är inte speciellt svårt och du verkar ha koll på vad som behövs så det är bara att köra! :)
 
  • Gilla
Rillak
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag tror på runt 2500-3000:- är närmare sanningen.

Kör med OSB på den sidan som är mot sovrummet där ni ska hänga TV:n. När ni ändå kör hem materiel så är det inte mycket extrajobb och köpa med 3st OSB.

Att bygga en innervägg är inte speciellt svårt och du verkar ha koll på vad som behövs så det är bara att köra! :)
All right! Tack för ett snabbt och vettigt svar.
En till fråga till dig som uppenbarligen har koll: räcker det med OSB bakom gipset för TV:n? Jag behöver inte köra dubbelgips (antar här att enkelgips är ~13mm) för att ge stadighet till gipspluggen?

Tack på förhand.
 
Eftersom du monterat osb bakom gipset använder du inte "gipsplugg" utan vanlig träskruv för att montera tv'n. Gärna grovgängad.
Lycka till!
 
  • Gilla
Rillak
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Eftersom du monterat osb bakom gipset använder du inte "gipsplugg" utan vanlig träskruv för att montera tv'n. Gärna grovgängad.
Lycka till!
A-haaa! Så klart... då är jag med. Då är det ju bara köra enkelgips hela vägen så kommer man ju ner ännu mer i kostnad i slutändan. Grymt, tack för svar.
 
Dubbelgips används i allmänhet för att uppnå olika brandklasser och viss ljuddämpning, är inte relevant för dig
 
  • Gilla
Rillak
  • Laddar…
Fundera på vad ni vill sätta upp i garderoben. Ska det upp hyllor, klädhängare etc. kanske osb även på insidan kan vara bra. Köp sedan rätt dörrkarm för den tjocklek som ni får på väggen.
 
  • Gilla
Rillak
  • Laddar…
Lite off topic, sätt skarvarna på osb/plywood och gipsskivorna förskjutet en regel. Jag brukar kapa gipsskivans bredd då det är enklare.
 
Vet du vart du skall sätta TV´n så kan du sätta upp några kortlingar mellan reglarna där du skal fästa TV´n.
Då har du något rejält att skruva upp TV fästet på.
Använd ev spillbitar från de sående reglarna.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Fundera på vad ni vill sätta upp i garderoben. Ska det upp hyllor, klädhängare etc. kanske osb även på insidan kan vara bra. Köp sedan rätt dörrkarm för den tjocklek som ni får på väggen.
Kommer troligtvis att köra IKEA:s systemet Algot i hela garderoben och det är vägghängt. Smart. Då kör vi OSB hela vägen.

Tack.
 
varmkorv varmkorv skrev:
Lite off topic, sätt skarvarna på osb/plywood och gipsskivorna förskjutet en regel. Jag brukar kapa gipsskivans bredd då det är enklare.
Nu hänger jag inte med riktigt?
 
gizmo007 gizmo007 skrev:
Vet du vart du skall sätta TV´n så kan du sätta upp några kortlingar mellan reglarna där du skal fästa TV´n.
Då har du något rejält att skruva upp TV fästet på.
Använd ev spillbitar från de sående reglarna.
Kortlingar? "Små reglar", typ, eller?
 
Det räcker med att ni lägger en skiva eller regelbitar bakom hopskrivande där ni ska skruva upp saker. Ni behöver inte OSB på hela väggen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det räcker med att ni lägger en skiva eller regelbitar bakom hopskrivande där ni ska skruva upp saker. Ni behöver inte OSB på hela väggen.
Funderade på det. Men tänkte sedan att det kanske är skönt att ha det hela vägen i det fallet att man vill sätta upp mer saker vid senare tillfällen?
 
R Rillak skrev:
Kortlingar? "Små reglar", typ, eller?
Tvärgående reglar mellan de stående reglarna.
Kör OSB på hela väggen. går fortare än att börja possla in en liten bit där TV´n skall sitta.
Sam t som du skriver, vill du sätta upp något annat så finns det OSB överall att skruva i.
 
  • Gilla
Rillak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.