Elvin skrev:
Hej !
Jag var på motsvarande mässa i Örebro och tittade på biorens och kunde där titta
på hur det ser ut och fick en bra genomgång på hur det fungerar. Bra tillfälle att bilda sig en egen uppfattning och få svar på sina frågor, ett tips skriv ner dina frågor
och ta med dig dom (jag glömde den).
Bra tips. Kolla också med tillverkarna hur deras serviceavtal och support ser ut. Vissa kommuner ställer krav på att man skriver såna avtal, men kan förstås även annars vara bra att ha hjälp till hands om något går galet. Typ om verket stannar inför julhelgen... :(

 
Boston skrev:
 Är det någon som vet vad ungefärlig livslängd är på ett minireneingsverk?
Jag undrar det samma. Det finns säkert en massa rörliga delar i ett minirenigsverk som antagligen blir förbrukade. Hur ofta måste man byta dessa delar? Finns det någon som vet? Nuvarande minireningsverk har ju ändå inte varit på marknaden i så länge, det är ju ändå först nu som så stränga krav för avloppsvattnet har kommit. Finns det någon erfarenhet av detta. Kanske inte? Är det 20 år eller 30 år, någon längre livslängd kan de väl ändå inte ha?

Tack för alla svaren jätte bra att det finns andra intresserade som också funderar över avloppsrening.
 
bygganytta skrev:
Jag undrar det samma. Det finns säkert en massa rörliga delar i ett minirenigsverk som antagligen blir förbrukade. Hur ofta måste man byta dessa delar? Finns det någon som vet? Nuvarande minireningsverk har ju ändå inte varit på marknaden i så länge, det är ju ändå först nu som så stränga krav för avloppsvattnet har kommit. Finns det någon erfarenhet av detta. Kanske inte? Är det 20 år eller 30 år, någon längre livslängd kan de väl ändå inte ha?
Du har nog helt rätt i att livslängden är ett osäkert kort. Har inte sett några nuffror från någon tillverkare och det finns givetvis inte heller någon längre drifterfarenhet att gå på. Möjligen skulle man kunna anta att plastdelarna har samma livslängd som normala avloppsrör (> 30 år? någon?) och att de rörliga delarna trots allt är standardprylar (typ Flygt-pumpar) så dom borde finnas tillgängliga under överskådlig framtid.
Själva har vi gjort bedömningen att om produkten (i vårt fall WehoPuts) är tillräckligt stor på marknaden så finns det ett ekonomiskt incitament att upprätthålla servicen och tillgången på reservdelar under en längre tid.

Sen har ju inte heller alternativlösningarna obegränsad livslängd. Infiltration och markbäddar (om kommunen tillåter detta) behöver ju grävas om efter kanske 15-25 år, och kommunalt avlopp kostar ju också en slant. Inget är tyvärr gratis i världen...
 
Ett av skälen till att jag gillade Biorens, är just detta att det är bara pumpen som jag
kan se skulle kunna gå sönder, iövrigt är där inga delar som utsätts för slitage eller på annat sätt skulle behövas bytas. Enkelheten i konstruktionen samt reningsförmågan är
två av mina prioriteringar. Biorens ligger mycket bra till i dessa fall.
>30 år är väl rimligt att tro för plastmatrialet ? :-/
Om Boston var på Göteborgsmässan skulle det vara bra om du hade något att dela med dig av till oss andra som inte var där. ;)

MVH / Elvin
 
Det var något i den stilen jag tänkte. 30 årenär väl ett rimligt antagande för ett minirenigsverk, att senast då måste något göras. Avloppslednings nätet förnyare de efter 30 år har jag förstått.

Att använda ett välkänt märke på minrenigsverket kan ju vara säkrare att använda i fråga om reservdelar. Men vem vet hur det går. Biorens blev jag intresserad av och det ser ut att vara något att fundera, Wehoputs hade vi ju tänkt på och stor del var för att det är ett ganska välkänt märke.  
 
Biorens är ett välkänt märke finns i ett antal länder bla i Norge som har högre
reningskrav än Sverige enligt uppgift.

MVH / Elvin ::)
 
Går det att hitta någonstans vad svenska respektive norska reningskrav föreskriver?
 
Hej Elvin och övriga. Förväntad livslängd enligt Biorensrepresentanten på mässan med är minst 20 år, men antagligen håller de mellan 25-30 år, men pumpen kommer att behövas bytas ut innan dess. Tyvärr har jag ingen information på hur ofta och kostnad.
Mvh
Jenny
 

Hej!
Boston var du på mässan?
Om du var där, fick du någon mer information att dela med dig utav, som olika
alternativ kostnader medmera. ;)

Tomtebo
Norska regler kan man hitta här www.avlop.no :-?

MVH / Elvin



 
Det enda som är rörligt och som kan vara dyrt i Uponors system är luftpumpen och datorn. Resten är standardkomponenter, magnetventiler mm.

Det finns ingen elektronik utanför teknikskåpet, alltså ingen elektronik i tankarna.

/Andreas
 
Hej Elvin,
Vi var på mässan och pratade med Biorens. Det rör sig om ca 90 000kr för ett minireningsverk för två fastigheter, sedan tillkommer själva grävarbetet och installationen (ca 15-20 000). Livslängden är minst 20 år, men det normala hamnar nog mellan 25-30. Däremot behöver luftpumpen bytas ut med jämna mellanrum, men de kunde inte ge en estimering på hur ofta eftersom det beror på användingsnivån.
Själva kommer vi nog att köra på med en förstärkt infiltration om vi får godkänt av vår geolog pga intilliggande brunnar. Minireningsverk är lite dyrt. Det tillkommer även ett serviceavtal på ca 4000 om året.
Lycka till.
Mvh
Jenny
 
Jo, helt billigt blir det inte. Tycker ni tänker rätt.
Det kanske inte har kommit fram så mycket i diskussionerna, men en "vanlig" lösning med 3-kammarbrunn och infiltration blir nog bäst och billigast för de flesta. Det är mest i kommuner som mer eller mindre "kräver" urinseparering, som minireningsverk kan vara ett trevligare alternativ (värt en extra kostnad).

Lycka till hur ni än gör / Håkan
 
Enligt testerna som utfördes i Bornsjönprojektet så blev Ifö EcoTraps reningsverk bäst placerat, det enda som klarade av att rena till Badvattenkvalitet.
 
Ixy skrev:
Enligt testerna som utfördes i Bornsjönprojektet så blev Ifö EcoTraps reningsverk bäst placerat, det enda som klarade av att rena till Badvattenkvalitet.
Men det är väl den gamla BSA-testen från 2000-2003 där inte många av de reningsverk som nämnts i den här tråden var med?
Det pågår visst en fortsättning av det försöket, men tror inte några resultat har släppts ännu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.