Godkväll,
Kan tycks som en enkel fråga men..

Köpte gör ett tag sedan el-golvvärme T2 Blå som är 30 meter lång.
Pga sjukdom, semester och annat så har inte installationen blivit av men inser nu att jag har 30 meter kabel till exakt 2,2 kvadratmeter golv. Och på paketet anger det tydligt att det är till 3 kvadratmeter...

Ni som kan det här, ska jag lägga tätare än 100w per kvadrat? Innebär isf att jag ska lägga kabeln tätare..?

Eller blir det för varmt, för tätt, för svårt att få låg temperatur?
 
L
Det är inga problem med det , se bara till att du får ett mellanrum på 7 - 8 cm där givaren ska ligga , när du lägger den slang som följer med , se till att den inte blir för tvär vid golvet , då går det inte att få i givaren , knoppen är lite avlång
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
L
Hur ser det ut nu med golvet , primer och ska flyta in V-kabeln
 
Stort tack för svar,
Stämmer, kabel ska flytas på primat underlag.
Har klinker utan golvvärme så jag tänkte riva ut det gamla och börja om.
Var du snäll 2 år sedan, men man lär sig efter 2 blaskiga vintrar..
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
L
Då blir det ett tätskikt ovanför flyten , det finns ett nät som är 10X10 mm som är utmärkt att ha när man lägger V-kabel , man limmar det med en limpistol mot primern ( biter bra ) så det håller sig nere , därefter har du måtten exakt på mm för läggningen , det är utmärkt att limma kabeln mot nätet med limpistol , den måste vara tajt och fast mot underlaget , annars kan den flyta upp när flytspacklet kommer flytande , samt att du får en armering av spacklet , starkt som tusan blir det..
Givaren ska du ha i golvet , slangen går att hugga ner i underlaget , så givaren går att peta ner , du måste prova det innan flytningen , glöm inte att täta slangen med lite tape , annars är den full med spackel
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Vad ska du lägga på för underlag? Är det å betong är det inga problem att lägga slingan tätare är det på spångolv så kan det vara lurigare... finns en begränsning i max w/kvm, om jag inte minns fel, på brännbart golv
 
Jag skulle lägga ebeco golvvärme i våras. Hade köpt paketet som var en storlek för stor. Så det blev ca 4 meter över har jag för mig. Jag ringde till ebeco och de sa att man absolut inte ska minska det rekommenderade minsta avståndet. Så jag köpte en kabel som var 4 m kortare och installationen blev istället perfekt med typ 2 cm kvar till det bortersta hörnet.
Det kostade mig 800 kr extra (duschgolvet är 1,4 kvm). Men känns som små pengar i sammanhanget... Du har ju faktiskt ganska mycket extra kabel...
 
nino nino skrev:
Vad ska du lägga på för underlag? Är det å betong är det inga problem att lägga slingan tätare är det på spångolv så kan det vara lurigare... finns en begränsning i max w/kvm, om jag inte minns fel, på brännbart golv
För två år sedan la jag och brorsan två lager gips på trägolv (gammalt hus).
Nu satsar jag på att ta upp klinker och bägge lagren gips. För att sedan lägga på gips, primer, nät, kabel och flyta...

Och givarkabeln ska med någonstans på vägen..
 
T tobbbias skrev:
Jag skulle lägga ebeco golvvärme i våras. Hade köpt paketet som var en storlek för stor. Så det blev ca 4 meter över har jag för mig. Jag ringde till ebeco och de sa att man absolut inte ska minska det rekommenderade minsta avståndet. Så jag köpte en kabel som var 4 m kortare och installationen blev istället perfekt med typ 2 cm kvar till det bortersta hörnet.
Det kostade mig 800 kr extra (duschgolvet är 1,4 kvm). Men känns som små pengar i sammanhanget... Du har ju faktiskt ganska mycket extra kabel...
Sant... Bra tänkt.
Eller sälja hela paketet och köpa rätt storlek..

Låter lättare att finna kabel i rätt längd.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag tror också att det kan vara vanskligt att lägga tätare, finns risk att kabeln blir överhettad. Och får avbrott. Det finns exempel där kablar brunnit av för att de på en kort sträcka lagst för tätt. Då kanske det iofs, var mycket tätare än du tänker lägga, men bara på en sträcka av 10 - 20 cm som de låg tätt.
 
Jag är övertygad, jag ska skaffa ett mindre paket.

Tack för all Oöppnat paket av T2Blue-10, 30 meter golvvärme med installationsinstruktioner och bilder på paketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
a svar, som alltid så var det spot on..

Någon som känner någon som vill köpa paket med T2 30 meter?
Oöppnat paket.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.