A
Ett alternativ till att måla furun, för att komma ifrån ev bastukänsla, är att bränna av ytan med gasolbrännare. Passar kanske bäst till tak?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Humlo
Taket skulle helt klart gå att måla vitt men väggarna vill jag kunna ha tapeter så varje rum blir personligt. Det är även snyggare att ha tavlor och hyllor på en slät vägg än på en furupanel. Furu precis överallt ser ut som en alpstuga och det är inget jag personligen skulle vilja leva med till vardags dag ut och dag in. Men renoveringsgips direkt på låter ju smidigt.
Är det dyrt eller svårt att sätta upp?
 
6 mm renoveringsgips kostar väl t.o.m mer än vanliga standard 13 mm?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Maken kan inte måla tak pga balansproblem
Jag önskar jag hade balansproblem!!
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
Taket skulle helt klart gå att måla vitt men väggarna vill jag kunna ha tapeter så varje rum blir personligt. Det är även snyggare att ha tavlor och hyllor på en slät vägg än på en furupanel. Furu precis överallt ser ut som en alpstuga och det är inget jag personligen skulle vilja leva med till vardags dag ut och dag in. Men renoveringsgips direkt på låter ju smidigt.
Jag har vitmålat takpanel men vill byta. Det är inte kvistar utan alla andra konstiga skavanker i profilerna som framträder mycket tydligare om det är vitmålat. Dessutom blev det en massa rörelsespringor i den gamla panelen. På sikt ska den bort och all målning och spärrgrund var bortkastade pengar.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Excel
Köp ett hus från början på 90 så slipper du furun. Med lite tur har det bott en vitmålande människa där som skapat en perfekt sjukhuskänsla.
 
  • Gilla
EvertL och 12 till
  • Laddar…
Humlo
Excel Excel skrev:
Köp ett hus från början på 90 så slipper du furun. Med lite tur har det bott en vitmålande människa där som skapat en perfekt sjukhuskänsla.
Det var väl en onödig kommentar? Sjukhuskänsla? Så alla hus som har vitt innertak är sjukhus? Skärpning. Bara för att jag inte gillar att flytta in i en räfflad bastu så betyder inte det att jag ska måla eller tapetsera hela huset vitt.

Jag var på visning förra veckan och då hade ägaren renoverat hela källaren och klätt väggar och tak i furupanel. Den var uppsatt 2016 och mäklaren sa att tar man ner trät så slapp vi fukten som börjat trivas där bakom. Själv bor vi nu i ett hus där vi har panel i köket och hallen och det är grymt opraktiskt då allt man ska ställa där framför hamnar en bit ut på golvet. Det blir mellanrum bakom möbeln där man tappar ner grejer och panelen samlar på sig damm som jag får ta med trasa för att få bort. Jag är trött på furu på väggarna. Släta väggar är att föredra om man har astma och allergi i familjen.
 
  • Gilla
CandyManX och 3 till
  • Laddar…
Humlo
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har vitmålat takpanel men vill byta. Det är inte kvistar utan alla andra konstiga skavanker i profilerna som framträder mycket tydligare om det är vitmålat. Dessutom blev det en massa rörelsespringor i den gamla panelen. På sikt ska den bort och all målning och spärrgrund var bortkastade pengar.
Hur har du tänkt att göra då? Riva ner allt och...?
 
Humlo Humlo skrev:
Själv bor vi nu i ett hus där vi har panel i köket och hallen och det är grymt opraktiskt då allt man ska ställa där framför hamnar en bit ut på golvet. Det blir mellanrum bakom möbeln där man tappar ner grejer och panelen samlar på sig damm som jag får ta med trasa för att få bort. Jag är trött på furu på väggarna.
Det där förstår jag inte alls, kan du kanske förklara lite mer detaljerat?
Allt man skall ställa där framför hamnar en bit ut på golvet???
Det blir mellanrum bakom möbeln där man tappar ner grejer???
Panelen samlar på sig damm???

(Inom parentes nämnt har vi träpanel på alla innerväggar, utom i våtrum och kök)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Humlo
Ja vi har panel som går halvvägs upp på väggen så att säga. Den har list nere och där panelen slutar, och sen kommer den släta väggen och fortsätter upp. Jag vet inte vad det heter när man har panel på halva väggen så där men du kanske fattar vad jag menar? :)
Listen nere vid golvet gör att man inte kan skjuta in möbeln helt in till väggen. Dammet säger sig själv. Det är är lister, skarvar och springor som samlar damm och jag får damma dessa ofta om man jämför med en slät vägg.
 
Jag har också målat tak och trapphus där furupanelen var murrigt trist. Det blev bra men en del arbete las ju på spärrlacken. Jag fick rådet att bryta den vita färgen med en gnutta grått och det blev mycket lyckat.

I mitt "nya" hus (nu 12 år gammalt) har jag genomgående obehandlad gran i taken. Dessa gulnar inte som furu utan har nu åldrats med en vacker nyans och ger rummen en behaglig karaktär.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
MultiMan
yonna yonna skrev:
...Jag fick rådet att bryta den vita färgen med en gnutta grått och det blev mycket lyckat...
Jag har fortfarande sparat en färgprovbroschyr (tror det är från Nordsjö) som jag använde mig av vid förra renoveringen. Tror den heter "Nästan vitt" eller något sådant. Innehåller en massa olika, väldigt subtila, brytningar i gult, grått, grönt osv. Precis som du skrev så kan det göra underverk istället för absolut rent vitt. Rekommenderas!
 
Golvlister har man väl även om väggen är slät?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det heter bröstpanel.
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag önskar jag hade balansproblem!!
Ingen fara, jag gillar att måla :D
Sedan beror hans balansproblem på hjärntumör (han är ok nu), så det är inget att önska sig ;)

Men nog var det jobbigt, särskilt som möblerna inte kunde tas ur rummet, så vi fick dela in taket i partier och köra 15-spel med alltihopa :)

Som synes bakom granen så är vissa väggar panel och vissa fondvägg. Snedtak delvis, under snedtaket är det vitmålad renoveringsväv.
Oinredd julgran i vardagsrum med synlig fondvägg, snedtak och vitmålad renoveringsväv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.