Verkar som Boxer har en dålig teknisk lösning. Kört Telia IPTV sedan den kom via ADSL och idag fiber, samt de senaste 10-åren trådlöst från router med gamla Ruckus till IPTV-boxen. Den fungerar klockrent utan problem så deras lösning är stabil. Man får några uppdateringar om året till IPTVmottagaren så den behöver en omstart det är allt.
IPTV-mottagaren eller IPTV-boxen benämndes i början med namnet STB, SetTopBox innan vi fick vårt svenska namn, de användes långt tidigare som kabeltvboxarna,
 
Jag testkörde denna "app" på TVn för ett bra tag sen, http://siptv.eu/news/, verkade mkt lovande men tyvärr så finns inget "legalt" utbud med svenska kanaler att tillgå, men det verkar tekniskt sett funka mkt bättre än diverse olika "boxar"... Det är konstigt att ingen tar fram en app istället för olika icke fungerande boxar. Det funkar ju kanonbra med tex Netflix direkt i TVn.
 
Om de verkligen ville göra det enkelt för folk kunde de helt enkelt streama allt exempelvis via Youtube och låta folk prenumerera på en betalkanal där. Då skulle det direkt funka på alla enheter förutom ickesmarta TVn, till vilka man enkelt kan koppla en smartare produkt till. Annat alternativ skulle vara att tillhandahålla ett VPN-konto eller annat inloggningskonto som man prenumererar på och via vilken man kan få länk (t ex m3u eller direktlänkar) till alla IPTV-kanaler man betalar för, då kan man använda valfri IPTV-app för att kolla (t ex VLC, Kodi med flera). Antar att de vill sälja sina boxar för att kunna sälja "Pay for view"-innehåll, men undrar om inte de skulle tjäna mer på att gå över till riktig IPTV istället.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Frågan är kanske mera hur man får dagens IPTV att fungera utifrån det utbud som finns, inte hur man skulle kunna bygga en tjänst ;)
Sedan har jag inte längre koll på hur man använder multi/broadcast för IPTV i kombination med trafikklassificering av tv-trafiken i operatörens IP-nät. Men det kanske är en parameter också för att ge helt störningsfria sändningar, vilket är kravbilden när man väljer IPTV utifrån hur marksänd TV fungerat.
 
Efter att ha varit i kontakt med telekområdgivarna fick jag en annan mailadress att skicka till kundarende@boxer.se. Så 2017-08-18 skickade jag min reklamation dit och idag ska jag även lägga ett traditionellt brev på lådan så får vi se om det händer något. Angående segheten och att det är knappt användbart så tänkte jag försöka få lite tid till att filma några små klipp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Text TV ... finns det kvar?
Vem tittar på det egentligen ... iofs flashiga färger på texten så det är ju lite cool 2017 ;-)
Använder det flera gånger om dagen varje dag. Bra nyhetssammanfattning utan krusiduller, resultat och börs.
 
  • Gilla
Kapten Bölja och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sedan har jag inte längre koll på hur man använder multi/broadcast för IPTV i kombination med trafikklassificering av tv-trafiken i operatörens IP-nät. Men det kanske är en parameter också för att ge helt störningsfria sändningar, vilket är kravbilden när man väljer IPTV utifrån hur marksänd TV fungerat.
De stora drakarna gör fortfarande på det sättet. Det fungerar helt enkelt bäst så. Några operatörer använder sig dock av OTT-lösningar över "riktiga" internet, med varierande resultat.

Angående vad raffe1234 skrev så är det ju ungefär så som operatörernas Play-tjänster fungerar – ens tv-abonnemang streamat över internet. Det som sätter käppar i hjulen (utöver den fördröjning som sådana lösningar ger i jämförelse med riktig IPTV) är huvudsakligen programbolagen. De med Telias AppleTV-app kan säkert vittna om hur en del av deras kanaler inte finns tillgängliga i appen, och det är förmodligen inte Telias fel att somliga kanaler saknas. Därför har jag tyvärr svårt att tro att vi i den närmaste framtiden ser en möjlighet att använda valfri streamingappe.
 
Redigerat:
Helt rätt, det saknas många kanaler i Telias play-tjänst som finns i IP-TV-paketen.
 
  • Skärmdump av Telias TV-paket erbjudande med information om priser och antal kanaler och playtjänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Helt rätt, det saknas många kanaler i Telias play-tjänst som finns i IP-TV-paketen.
Fast man kan ju inte jämföra antalet kanaler med antalet playtjänster. SVT har ju flera kanaler men bara en playtjänst som innehåller program från alla deras kanaler, och det är ju samma sak med Viaplay/Viafree, som innehåller program från 3, 6 och 8, 4:ans playtjänst och Dplay.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast man kan ju inte jämföra antalet kanaler med antalet playtjänster. SVT har ju flera kanaler men bara en playtjänst som innehåller program från alla deras kanaler, och det är ju samma sak med Viaplay/Viafree, som innehåller program från 3, 6 och 8, 4:ans playtjänst och Dplay.
Nej precis. Det jag syftade på i inlägg 82 var inte kanalernas playtjänster utan de "linjärteve i app eller på webben"-tjänsterna som flera leverantörer/operatörer (tex Telia och Com Hem) har och som speglar ens tv-abonnemang. I de fallen finns en del begränsningar så att vissa kanaler som går att se i appen inte går att casta/airplaya och att vissa inte kan visas i tex AppleTV-appen. I dessa fall är det ofta programbolagen (som sitter på rättigheterna för programmen) som sätter stopp. Min luddiga poäng var att inlåsta lösningar som vanliga iptv-boxar har två anledningar för operatörerna (utöver att tjäna pengar, förstås): större kontroll över leveransens tekniska kvalitet (genom att slippa använda internet) och högre säkerhet för innehållet (för att blidka programbolagen).
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi hade för några år sedan Boxer i en lägenhet. När vi skulle flytta ringde vi i god tid och sade upp abonnemanget. Uppsägningstiden var tre månader. Efter 4-5 månader upptäckte vi att Boxer fortfarande drog pengar via autogiro. Ringde Boxer och frågade vad de sysslade med, och då hävdade de att vi inte alls sagt upp abonnemanget. Men vi kunde självklart säga upp det omedelbart - men då skulle vi ändå få betala för ytterligare tre månader pga. uppsägningstiden.

Vi kunde se både i telefonens samtalslogg och på fakturaspecen från teleoperatören att vi faktiskt ringt Boxer, men Boxer hävdade att de inte hade någon inspelning och det skulle de ha haft ifall ett samtal faktiskt ägt rum. Dock gjordes uppsägningen på en helg, och kundtjänst påstod att de har ett annat företag som tar emot samtalen just under helger.

Efter mycket bråk, många samtal och mail, och efter att jag flera gånger förklarat att jag plockat bort autogiro-medgivandet och kommer att bestrida alla fakturor de skickar, gick de till sist med på att stryka uppsägningstiden. Pengarna som de dragit hade vi dock ingen chans att få tillbaka, och det var inte lönt mödan att gå vill domstol med det då det handlade om några hundralappar, minns inte om det var en eller två månadsavgifter.

Såhär i efterhand har vi ju förstått att vi borde ha varit uppmärksamma på att det inte kom någon bekräftelse på uppsägningen, men vi visste inte då hur pass oseriösa Boxer är och tänkte aldrig på att det skulle kunna vara ett problem.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi har skippat programkort och boxar sedan flera år. En tyst dator med bra bredbandsanslutning är enklare, styrs med luftmus. Då har man tillgång till allt.
 
  • Gilla
mawno och 1 till
  • Laddar…
Sammanfattning av dagens samtal med Boxers tekniska support. Jag ringde och förklarade att problemen jag har haft sedan början fortfarande är kvar.

Bilden pixlar sig ganska rejält i intervaller, jag skulle uppskatta att det är var 20:e minut ungefär. Boxen hänger sig ibland, nästan dagligen, ibland blir man överraskad av att det faktiskt fungerar när man startar TVn. Sedan så har vi dom tre olika felmeddelandena som alternerar: "Ett fel inträffade vid uppspelningen, vänligen försök igen senare", "Denna tjänst ingår inte i ditt abonnemang" och "Anslutningen till tjänsten misslyckades, vänligen försök igen senare".

Jag fick frågan om jag körde över wi-fi, -Nej trådbundet. Vi var inne i en servicemeny på boxen och kollade hastigheten och det var inget fel på den. Sedan fick jag frågan om det funkar bra just nu? -Jo som jag sa så kommer felmeddelanden lite då och då, ibland hänger sig boxen som sagt och svarar inte på fjärrkontrollen och så pixlar bilden ungefär var 20:e minut. Men det funkar bra nu? -Ja, just nu funkar det. Har du fabriksåterställt? -Ja många gånger. Håll i hatten nu så ska ni få höra på lösningen: Gör så att nästa gång bilden pixlar så gör du en fabriksåterställning så du ser om det blir bättre, är det bra nu kan du ju inte se om det blir bättre.

Det känns inte riktigt som att jag når fram. Nu har jag i alla fall precis gjort en ny fabriksåterställning, jag vet att det inte kommer att hjälpa, gjorde det inte det dom första fem gångerna lär inget nytt mirakulöst hända denna gången. Jag får ju avvakta och se men det blir väll ett nytt samtal imorgon som det ser ut.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag vidhåller att du ska kräva att de häver ditt köp eller att de ersätter din tid för att felsöka. Man ska inte behöva själv ägna timtal av tid på att laga nåt man köpt.

När saker inte funkat för mig är jag rätt övertygad felet legat "utanför" huset/lägenheten (i deras utrustning) - kombinerat då med att boxen är värdelös. Du kan fabriksåterställa 1000 gånger utan att ändra buggig programvara i boxen eller fel i deras servrar eller växlar.

Tyvärr kan nog inte tekniska supporten hjälpa dig vidare, du måste ringa nån högre upp och helt enkelt säga upp. Det är värre om det är den enda tekniska lösningen (enda leverantören) man kan använda...
 
  • Gilla
raffe1234
  • Laddar…
Dagens 35 min långa samtal till kundservice med 20 minuters hissmusik gick bättre. Jag förklarade att felen kvarstod och att jag ville häva mitt avtal då problemet inte har lösts efter upprepade försök. Vi gick igenom alla steg igen, förklarade att jag körde trådbundet, alla fel, ja jag har fabriksåterställt o.s.v.

Efter en lång väntan i luren så fick jag erbjudandet om att förlänga uppsägningstiden på TVn så jag kunde säga upp den och behålla bredband och telefoni som verkar fungera. Jag accepterade inte den lösningen utan förtydligade att jag har ingått ETT avtal med bredband, TV och telefoni. Alla tjänster fungerar inte efter upprepade försök att få ordning på det från så nu vill jag häva DET avtalet. Efter lite snack fram och tillbaks så fick jag vänta en lång stund igen och denna gången fick jag en bättre deal.

Jag fick ange när jag ville att bredbandet och telefonin skulle avslutas och så skulle TV-abonnemanget avslutat så fort dom fick tillbaka utrustningen. Det är väll så bra som det kan bli tänker jag under omständigheterna så det kör vi på. Jag vet inte om jag orkar kräva några pengar tillbaka för tjänster som strulat sedan starten. Jag känner mig mest lättad att det snart blir ett slut på allt detta strul och samtal till supporten, det finns roligare saker man kan göra.

I framtiden kommer jag att vara väldigt försiktig med bindningstider.
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.