Har en byggnad på tomten som är ca 100 m2. Halva taket består av falsad plåt och andra halvan takpapp. Plåttaket är i toppskick, men papptaket måste åtgärdas i höst. Jag kommer att leja bort jobbet, men vill gärna vet lite hur det går till. Hade plåtslagare hemma i somras och rådfrågade, det jag fick veta av honom var att jag måste sätta takfot.

Man måste ta bort nockplåten, men sen? Lägger man ny papp på den gamla, eller måste man ta bort den gamla pappen innan man lägger ny?

Kollade lite priser, takfot verkar kosta ca 100 kr/m och pappen räknade jag med ca 5000 för 50 m2 (mellan tummen och pekfingret)

Hur mycket ska man uppskatta själva läggningen av pappen, sätta takfot och ta bort resp återställa nockplåten?
 
Varför måste du ha takfot? Hur är skicket på pappen som ska bytas? Vad ligger under pappen? Bilder förenklar?
 
Det är väl en fotplåt som menas och det sätter man ju alltid för att inte vatten ska rinna inåt.
 
Fotplåt heter det kanske, tack där Stefan N!!

Skicket på pappen är väl rätt ok, hade dock en rätt stor spricka i pappen på ett ställe i våras. Lagades med någon slags asfaltsmassa.

Ska försöka ta lite bilder på taket i eftermiddag!!
 
Nu har jag mätt taket och tagit några bilder. Storleken är 15x4 meter. Under pappen är det brädor, ser väldigt fräscha ut!! Tak mätt till 15x4 meter klätt med takpapp över träbrädor, omgivet av byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med måtten 15x4 meter täckt av svart takpapp, omgivet av hus med röda och gula fasader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett 15x4 meter stort hus tak täckt med papp och profilerad plåt, i gott skick, med träd och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
varför papp på halva och plåt på andra? hade nog kompletterat med plåt om det var mitt tak. att göra jobbet går nog rätt fort, en dag kanske (papp pratar vi om då).
Jag hade tagit bort gamla pappen innan jag la ny. Vill du spara pengar finns nog underhålls "kladd" att stryka på den gamla pappen
 
Gamla pappen brukar man inte ta bort om den är i ok skick.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Det ser ut att vara en helklistrad tvålagstäckning. Då måste både underlagspapp och ytpapp tas bort om man vill vara säker på resultatet. Hur gammal är läggningen? En välgjord tvålagstäckning bör hålla i 40 år. Materialkostnaden för en tvålagstäckning är snarare 150 kr/kvm.
 
leby leby skrev:
Jag hade tagit bort gamla pappen innan jag la ny. Vill du spara pengar finns nog underhålls "kladd" att stryka på den gamla pappen
Stefan N Stefan N skrev:
Gamla pappen brukar man inte ta bort om den är i ok skick.
J justusandersson skrev:
Det ser ut att vara en helklistrad tvålagstäckning. Då måste både underlagspapp och ytpapp tas bort om man vill vara säker på resultatet. Hur gammal är läggningen? En välgjord tvålagstäckning bör hålla i 40 år. Materialkostnaden för en tvålagstäckning är snarare 150 kr/kvm.
Två som tycker att jag ska ta bort den gamla pappen och en som tycker att den kan sitta kvar (om den är i gott skick). Jag tänker leja bort jobbet, ville mest kolla så att dom som ska göra jobbet gör det rätt.

Har ingen aning om hur gammal läggningen är, men en gissning är att byggnaden och taket är över 50 år.
 
L
Om du tar bandplåtstäckning som på baksidan , så är den absolut tät och då behöver du inte byta pappen
 
Jag hade borstat av. Strykit en gång med primer vilket är lättstruket. Sedan en gång med takmassa vilket är lite segare mer ger muskler. Har gjort det på ett balkonggolv som var ca 3,5 x 6 meter. Varken avancerat eller tar så mycket tid så du kan leja ut det till ngn tonåring eller så.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Om du tar bandplåtstäckning som på baksidan , så är den absolut tät och då behöver du inte byta pappen
Menar du att lägga plåttak över pappen? Skulle säkert bli bra, men alldeles för dyrt!!
 
john68 john68 skrev:
Jag hade borstat av. Strykit en gång med primer vilket är lättstruket. Sedan en gång med takmassa vilket är lite segare mer ger muskler. Har gjort det på ett balkonggolv som var ca 3,5 x 6 meter. Varken avancerat eller tar så mycket tid så du kan leja ut det till ngn tonåring eller så.
Låter som ett lockande alternativ!! Ska kolla vidare på det!!
 
L
Klart kostar en del med plåt , men du behöver inte göra något mer under din livstid
 
L Liteavvarje skrev:
Klart kostar en del med plåt , men du behöver inte göra något mer under din livstid
Åhjo. De flesta av mina grannar har plåttak där färglagret släpper hela tiden. Senast lät ena grannen lägga om hela garagetaket med ny plåt, och redan efter ca 3 år har den svarta färgen släppt i stora sjok på flera ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.