J
Som jag förstått har styrelsen i en Bostadsrättsförening ansvaret för fastighetens ventilationskanaler men de har väl inte även ansvaret att fastighetens rökkanaler för kakelugnar är fungerande?
Vill även fråga om någon har erfarenhet från att ta in offerter för att gjuta om kanaler för en bostadsrättsförening?
 
L
Din fråga är lite tvetydig , sitter du med i styrelsen , har det uppkommit något krav från medlemmarna om att åtgärda rökkanalerna och ni är villrådiga
Något tveksamt om inte föreningen har ansvaret för dessa oxå , kanalerna tillhör och ingår som del i fastighetens byggnadskonstruktion , så även annan fast del som är för andelsägarna i en
bostadsrättsförening
Angående offerter , det får ni ta med olika företag som jobbar med det , skorstensrenovering
 
BirgitS
Exakt vad som föreningen ansvarar för och vad som varje bostadsrättsinnehavare ansvarar för ska framgå av föreningens stadgar men normalt är det inte föreningens ansvar att se till att det går att elda i kakelugnar.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
J
L Liteavvarje skrev:
Din fråga är lite tvetydig , sitter du med i styrelsen , har det uppkommit något krav från medlemmarna om att åtgärda rökkanalerna och ni är villrådiga
Något tveksamt om inte föreningen har ansvaret för dessa oxå , kanalerna tillhör och ingår som del i fastighetens byggnadskonstruktion , så även annan fast del som är för andelsägarna i en
bostadsrättsförening
Angående offerter , det får ni ta med olika företag som jobbar med det , skorstensrenovering

Jag är ny i styrelsen och vi har just gjort en kartering av samtliga kanaler där det visar sig att flera kanaler läcker. Då det finns värme i huset(direktverkande el) så bör ju kakelugnar mer ha ett mysvärde än funktion och borde inte ligga på föreningens ansvar?

Ja det får man givetvis ta med företag som jobbar med det men tänkte höra om någon här gjort det tidigare och kanske kan föreslå ett par sotare?
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Exakt vad som föreningen ansvarar för och vad som varje bostadsrättsinnehavare ansvarar för ska framgå av föreningens stadgar men normalt är det inte föreningens ansvar att se till att det går att elda i kakelugnar.
Står att bostadsrättsinnehavaren ansvarar för "elstäder samt rökgångar i anlsutning därtill". Tolkar det som att innehavaren är ansvarig för rökkanalerna för ex eldstad och kakelugn.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Så tolkar jag det också.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
L
Som jag skrev , lite tvetydigt med vad som gällde , men det är bra att stadgarna är tydliga
med vad som ska åligga på vardera part , klart det finns vissa inom en förening som vill komma undan en kostnad om det går , det är inget gratis att renovera skorsten och ha mysfaktor
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
Tolkningen kan nog bli lite vad som helst. Rökgångar i anslutning till, behöver inte nödvändigtvis betyda hela vägen upp till taket. Det skulle kunna syfta på "kaminrör" mellan en kamin och skorstenen.

Jag skulle nog tom. vilja hävda att det är en mera sannolik tolkning.
 
J
H hempularen skrev:
Tolkningen kan nog bli lite vad som helst. Rökgångar i anslutning till, behöver inte nödvändigtvis betyda hela vägen upp till taket. Det skulle kunna syfta på "kaminrör" mellan en kamin och skorstenen.

Jag skulle nog tom. vilja hävda att det är en mera sannolik tolkning.
Enligt NE betyder rökgång kanal och andra synonymer är exempelvis skorsten så känns som det är fri tolkning :)
 
L
Är ni anslutna till bostadsrättsorganisation , så kanske det kan klarna med att konsultera dom vad som är vad och tolkning
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.