Väggmaterialet är betong och som ni ser på bilden har det fallit bort där väggen möter dörrkarmen till balkongdörren, man kan känna isoleringen in genom hålet, verkar ha någon frigolit-liknande konsistens.

Hur ska jag fixa detta på lämpligt sätt? Det är ju egentligen föreningens ansvar antar jag eftersom det är på fasaden men känns onödigt att kontakta dom för en sån liten grej. Skada på betongvägg vid dörrkarm till balkongdörren med synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
ser ut slarv med putsen. detta skall du visa förening.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skulle gärna vilja försöka fixa detta innan hösten, ingen som har bra tips? Antar att det inte är så svårt. Som sagt så är det ganska lite som behöver tätas. Materialet verkar inte vara betong som jag skrev tidigare utan någon relativt porös puts. Kan jag fylla igen det med mera puts och vad ska jag har för typ isf?
 
K
Du skall använda samma putsbruk eller svagare vid lagningar. Annars finns risken att lagningen orsakar att kringliggande puts börjar släppa.
Som sagt är det föreningens ansvar att åtgärda, hur "litet" jobb det än må vara hade jag inte gjort något själv utan klartecken från föreningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Inte undra på att enstegs putsade och andra putsade fasader får dåligt ryckte när det ser ut så här. Tätningen mellan karm och putsad fasad är dåligt, blecket längst ner saknar uppvik i kanten. Den tätade skarven (mjukfog?) mellan foder och bleck har spruckit, eller är det karmen och inte fodret som man ser? Svårt att se på bilden.

Det där är en läckande tidsbomb......
 
R roli skrev:
Inte undra på att enstegs putsade och andra putsade fasader får dåligt ryckte när det ser ut så här. Tätningen mellan karm och putsad fasad är dåligt, blecket längst ner saknar uppvik i kanten. Den tätade skarven (mjukfog?) mellan foder och bleck har spruckit, eller är det karmen och inte fodret som man ser? Svårt att se på bilden.

Det där är en läckande tidsbomb......
Har visat det för föreningen nu, det gråbruna man ser inne i hålet är någon skumliknande isolering.

Men ja det ser ut som ett riktigt fuskjobb, putsen har ju egentligen inte fallit bort längst ned utan det ser ut som dom helt enkelt skippat att ha någonting där.

Jag vill gärna åtgärda det innan hösten då otätheten vid dörrkarmen orsakar ett kalluftinsläpp i våran lägenhet.

Ponera att föreningen inte hinner åtgärda det innan det blir för kallt för att lägga på puts, finns det något jag kan lägga på tillfälligt för att täta och som sedan går lätt att få bort?
 
Fasaderna är för övrigt renoverade 2012-2013, svårt att tro :rolleyes:. Längst upp mot taket längre bort på fasaden har det även fallit ut "chunks" av puts.
 
Fått klartecken att fixa det själv, vad jag förstått så är det alltså bara att lägga på en ny puts av svagare typ än den förra, samt förbereda genom att ta bort eventuell lös puts och förbehandla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.