Humlo
Jag har varit på lite husvisningar nu i sommar och just detta är något som finns överallt! Träpanel. Furu. Bastufeeling. Skidstuga både på källarväggar, övervåning, sovrum, i taket och gästtoan. Min fråga är inte varför man väljer att förstöra ett hus på detta sätt. Det blir inte ens bra om man nu gör sig jobbet att måla det vitt.

Min fråga är hur man gör för att bli av med det om ens nya hus har detta på väggar och tak?
Är det bara att ta ner? Vad finns bakom? Måste man sätta upp gipsskivor för att kunna tapetsera?

Inredning med furupanel på väggar och tak, soffa och bord i rum med snedtak och takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sir James
  • Laddar…
Det kan vara vad som helst bakom. Men vanligast är nog att panelen är spikad direkt på reglarna. Då är det bara att riva ner och sätta upp gips.

Det går att sätta gips direkt på panelen också men då blir det lite mer jobb med fönster- och dörrfoder och elen.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Enklast är det att bara lägga gips direkt på panelen, då har man dessutom något att fästa i bakom och slipper pluggar om man vill hänga upp nått på väggen.

Om man nu prompt vill förstöra ett vackert hus med karaktär med fula gipsväggar. Men det är ju en smaksak.
 
  • Gilla
Enolf och 21 till
  • Laddar…
Renoveringsgips torde gå att sätta upp direkt på det...men vissa partier blir nog snygga om du bara målar dom ?

/K
 
Jag håller med om att det kan bli lite för mycket av den gulnande furun. Dock föredrar jag vitmålade furutak framför bara släta gipstak. Det är dock ett hästjobb att ta sådan gammal furupanel och få den helt vit (utan kvistar som blöder igenom om ett par år).
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 5 till
  • Laddar…
Men blöder furu som är från 70-talet? Någon som laserat furu här?
 
Jag har någon gång målat på furu från 20-talet och tänkt att det blöder nog inte. Men jo, det gör det. Så furu från 70-talet blöder garanterat.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Jag har vitmålat en hel massa invändig panel med kvist. Grundade noga hela panelen ned vit schellack (Zinsser BIN). Inget blöd än så länge. Missade tyvärr detta i vårt kök och där är det flickigt värre på panelen.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Japp, det går absolut att spärrmåla. Shellack i 2 lager så är det helt bombsäkert. Har även jag använt Zinsser BIN, mycket bra! Det är rätt jävligt att måla med i ett redan monterat tak dock.
Jag har även använt utspätt trälim i 2 lager, det har fungerat i 8 år så jag tror det fungerar lika bra! Men som sagt, många strykningar blir det!

Och furu blöder, även om den är 100 år gammal.
 
Som ett par skriver här så hade jag satt renoveringsgips och målat taket. Perfekt med trä bakom att dra skruvarna i.
Men personligen ser jag inte furu som ett så stort problem, kanske lite tråkigt när allt är furu i ett rum. Men jag ser det som ett större problem när hela huset är målat vitt överallt.
Man måste ju faktiskt inte måla furu vitt, finns andra färger...
 
  • Gilla
Aligh och 2 till
  • Laddar…
Paneler i hus från 20-talet är målade. Personligen tycker jag att paneler är mysigare än gipsväggar/tak.
 
  • Gilla
Challe J och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker inte att furu är särskilt fult, faktiskt tycker jag att det är snyggt!. Furu ger en marin känsla med liv i. Dock inte den gulnade varianten utan målad eller laserad furu. Man behöver inte heller kvistlacka utan man kan numera grunda med tex Jotun kvist och spärrlack istället. Vi ska sätta slätspont i hela vårt gästhus, väggar och tak. Målar det sen med en vit matt färg, kommer bli supersnyggt
 
  • Gilla
Challe J och 1 till
  • Laddar…
Bättre än masonit i golv, väggar och tak... :cry:
 
  • Gilla
Challe J och 3 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag tycker inte att furu är särskilt fult, faktiskt tycker jag att det är snyggt!. Furu ger en marin känsla med liv i. Dock inte den gulnade varianten utan målad eller laserad furu. Man behöver inte heller kvistlacka utan man kan numera grunda med tex Jotun kvist och spärrlack istället. Vi ska sätta slätspont i hela vårt gästhus, väggar och tak. Målar det sen med en vit matt färg, kommer bli supersnyggt
Fast Jotun kvist och spärrlack är ju just en form av kvistlackning. För övrigt är jag ganska säker på att det är vanligt trälim med lite vitpigment och med lite mer vatten i, Blir väldigt mycket billigare att måla med utspätt trälim.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Målad "bastupanel" blir utmärkt. Blöder gör den, från HELA ytan, så om man snålar och bara lackar kvistarna kommer man att få vita, lite blankare fläckar med gula ringar runt, ser ut som fuktrosor.

Ett flödigt lager vit spärrgrund av dyrt märke över hela träytan, låt härda minst 24 timmar, sedan ett flödigt lager slutfärg om det ska vara vitt, annars två lager av slutfärg i önskad nyans. Med flödigt menar jag att det ska vara så mycket färg att det NÄSTAN börjar rinna, ingen snålstrykning.

Testat olika metoder i huset, i köket lyssnade jag på dem i färgaffären som sade att så gammal panel inte blöder. Fick måla fem lager. I sovrummet tog jag en lite billigare spärrgrund. Klarade oss med tre lager. Kostade därför på dyraste spärrgrunden i vardagsrummet som har drygt 40 kvm tak. Där räckte två lager. Kostnaden blev därmed lägst per kvadratmeter i vardagsrummet, trots att färgen var dyrare, men viktigast var ju hur mycket av mina arbetstimmar, axlar och nacke det sparade. Maken kan inte måla tak pga balansproblem.
 
  • Gilla
KikiA och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.