Hej

Vad är minsta rimliga bjälklag till övervåning i stuga där spännvidden är 4m och längden blir 8m? Räcker 2"x4" på cc60 om jag skruvar ett självbärande plankgolv uppepå? Eller kommer denna konstruktion svikta?

Alla förslag mottages tacksamt!

Tack på förhand
 

Bästa svaret

  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har 45x220 (2" x 9") C24 med 4,8 m spännvidd.
Det funkar bra, skulle inte gått ned till 45x95 - det låter tom på gränsen till farligt !

Enligt dimensioneringsguiden skall man egentligen ha limträbalk om man går uppåt 4m...
[länk]
Tack för ditt svar.

Om man tänker sig att man reglar på cc30 då? Alt sätter en 2"x4" på var sida om väggliven? Vidare ska ju allt krysskolvas och på mitten tänker jag mig en kortling som går alla 8m.

Anl är som du säkert förstår att få mer ståhöjd på övervåningen.
 
Redigerat:
Att gå på cc30 ger rätt lite nytta. Golvet tål dubbelt så stor last, men om vi tänker oss att det med cc60 tål ex. 5kg, så får du väga 10kg om du går på cc30.

Som sagt det kommer att svikta, och är ni mer än 1 eller 2 personer där uppe så riskerar du att det rasar. Krysskolvningen kanske iofs gör att du undviker rena katastrofer, men det blir inte bra.
 
  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att gå på cc30 ger rätt lite nytta. Golvet tål dubbelt så stor last, men om vi tänker oss att det med cc60 tål ex. 5kg, så får du väga 10kg om du går på cc30.

Som sagt det kommer att svikta, och är ni mer än 1 eller 2 personer där uppe så riskerar du att det rasar. Krysskolvningen kanske iofs gör att du undviker rena katastrofer, men det blir inte bra.
Men vart ska vi då? 145x45 och limmade golvspån och krysskolvning?

Jag hittade en beräkningsmodell i en annan tråd här och då skulle nedböjningen med 145x45 vara 0.1m vid en punktlast på 1 ton. Men vad säger det? Vad ska jag ha däruppe som väger ett ton? Beräkningen tar ju varken hänsyn till golvspån eller kortling eller några andra förstärkande åtgärder..... Att 45x95 var en önskedröm är helt klart men måste man verkligen upptill 45x225?

Formel;
f=Nedböjning [m]
F=Last [N]
L=Längd mellan upplag [m]
E=Elasticitetsmodul
I=Tröghetsmoment
b=balkens bredd
h=balkens höjd

Vi kan väl i detta fall säga att du har en fritt upplagd balk med en punktlast på mitten mellan upplagen. Belastningsfallet avgör hur vi går vidare med vår beräkning.

Nedböjningen blir då f=(F*L^3)/(48*E*I)
E=11000 MPa är enligt tabell för C24 virke -> 1,1e10 Pa
I=(b*h^3)/12 (Gäller för balk med rektangulärt tvärsnitt)

Om vi säger 170 regel med en last på 1 ton med 1 meter mellan upplag så får vi:
I=(0,045 * 0,170^3) / 12 = 1,84e-5
f=(9820 * 1^3) / (48 * 1,1e10 * 1,84e-5)=1,01e-3 [m] d.v.s. ca: 1 mm nedböjning.

Tråden;
https://www.byggahus.se/forum/threads/belastning-av-kostruktionsregel-innan-det-gar-av.229334/
 
Om du skall klara sviktkravet så kräver en spännvidd på 4 m 45x220 C24 bjälkar c/c 600 mm plus skruvlimmad 28 mm spånskiva. c/c 300 mm och krysskolvning hjälper inte. Använder du limträ räcker 56x225 utan spånskiva. Sedan kan man kombinera limträ och konstruktionsvirke på olika intelligenta sätt som kan hålla nere kostnaden, men då till priset av större höjd på konstruktionen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om du skall klara sviktkravet så kräver en spännvidd på 4 m 45x220 C24 bjälkar c/c 600 mm plus skruvlimmad 28 mm spånskiva. c/c 300 mm och krysskolvning hjälper inte. Använder du limträ räcker 56x225 utan spånskiva. Sedan kan man kombinera limträ och konstruktionsvirke på olika intelligenta sätt som kan hålla nere kostnaden, men då till priset av större höjd på konstruktionen.
Tack för ditt svar.

Som om jag gör en limmad kortlingsrad enl ex i länken hjälper inte detta menar du?

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/bjalklag/styvhet--bjalklag/
 
Jo, det skulle kunna hjälpa. Det blir ju som en integrerad extra bärlina. Men det är ju en utmaning att göra det i praktiken. Exemplet som du refererar till är ju någon form av prefab system.
 
  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
Frågan är vad som är viktigast för dig? Hålla nere konstruktionshöjden hela vägen? Det finns alltid kreativa lösningar till alla problem, men man måste känna till förutsättningarna.
 
  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jo, det skulle kunna hjälpa. Det blir ju som en integrerad extra bärlina. Men det är ju en utmaning att göra det i praktiken. Exemplet som du refererar till är ju någon form av prefab system.

Jag tänker mig att kortlingarna ska va så tajta så dom får gummiklubbas ner.... med lim och skruv på det å skiva under å över blir det ju som en enhet. Känns det fortfarande inte bra kan man ju sätta vinkeljärn eller balkskor eller någon annan infästning på kortlingarna.

J justusandersson skrev:
Frågan är vad som är viktigast för dig? Hålla nere konstruktionshöjden hela vägen? Det finns alltid kreativa lösningar till alla problem, men man måste känna till förutsättningarna.
Höjden är dessvärre viktig. Vidare är jag skeptisk till att det krävs 9"-bjälklag. Problemet är att jag inte hittar någon bra kalkylator eller formel som tar hänsyn till fler saker än själva balken.
 
Det är ett problem också att räkna på ett rutnätsbjälklag. Bäst är nog att använda ett FEM (finita elementmetoden) program. Jag tror ändå inte att du kan komma under 9" bjälkar.

Den lösning jag skulle vilja föreslå är limträ 215x157,5 (som man får genom att klyva en homogen 215x315 eller specialbeställa) på c/c ca 2400 mm och infällda 45x145 mellan dessa. Jag behöver kolla lämplig spännvidd för dessa först, vilket jag kan göra senare idag.

Själv använder jag aldrig appar eller liknande, utan räknar själv. Sedan har jag några excelark som jag gjort och som är praktiska.
 
  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
Om du tycket trä bygger för mkt så kanske du kan titta på tex stålbalkar istället ?

En I-balk dimensionerad för den lasten kommer vara bra mkt tunnare än trämaterialet...

Eller så får du bygga i flera fack (bärande innervägg nere) så du inte behöver lika stor fribärande längd

/K
 
  • Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är ett problem också att räkna på ett rutnätsbjälklag. Bäst är nog att använda ett FEM (finita elementmetoden) program. Jag tror ändå inte att du kan komma under 9" bjälkar.

Den lösning jag skulle vilja föreslå är limträ 215x157,5 (som man får genom att klyva en homogen 215x315 eller specialbeställa) på c/c ca 2400 mm och infällda 45x145 mellan dessa. Jag behöver kolla lämplig spännvidd för dessa först, vilket jag kan göra senare idag.

Själv använder jag aldrig appar eller liknande, utan räknar själv. Sedan har jag några excelark som jag gjort och som är praktiska.
Kolla gärna och återkom, tack.
Klyva balk låter advanced och dyrt?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du tycket trä bygger för mkt så kanske du kan titta på tex stålbalkar istället ?

En I-balk dimensionerad för den lasten kommer vara bra mkt tunnare än trämaterialet...

Eller så får du bygga i flera fack (bärande innervägg nere) så du inte behöver lika stor fribärande längd

/K
Det blir ju en innervägg tre meter in för toalett. Men sen är det 5m till nästa stöd, som är ytterväggen....

Stålbalk har jag också funderat på. Kanske en på längden typ som en nockbalk som man fäller in i träbjälklaget av 145x45?

Vill du utveckla din I-balkskonstruktion? Hur skulle den kunna se ut?
 
Man vinner ofta inte så mycket på att använda stål i bjälklag, där man måste ta hänsyn till nedböjning och svikt. En snabb koll säger mig att du skulle behöva ha t.ex. HEA 140 balkar om de inte skall ligga alltför tätt. När det är färdigt blir det inte tunnare än en maxad limträvariant, men betydligt dyrare.

Mitt förslag är limträ 215x157,5 på c/c 1800 och med infällda 45x145 C 24 c/c 600 på tvären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.