Jag la nytt plasttak (vanligt, enkelt inte kanal) för ett år sen. Jag frågade i butiken hur mycket man skulle lappa över och dom sa att det räckte med en "våg" eller vad man ska säga. Det stämde då även rätt precis med antalet skivor. Men. Det räcker uppenbarligen inte alls, då det läcker in.... :( Kan jag göra nåt i efterhand. Jag fixar inte att göra om allt...
 
Silicon i skarven, är du säker på att de är från skarven de läcker ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Det blir mycke silikon.... Ja, det är jag säker på. Det syns tydligt.. Tack!
 
Mycket silicon ? Är taket rätt monterat? Ja lade precis ett nytt plasttak hemma hos mig, har iofs 2 "vågor" överlapp men de läcker inte en droppe, valde 2 enbart för att de gick jämnt ut med bredden då, annars hade ja kört 1
 
Hur tätt har du skruvat och har du skruvat uppe på åsen.
Har du överlapp på en eller ingen våg?
Läs gärna installationsinstruktion från tillverkare.
Annars röstar jag också på silikon och så himla mycket borde inte gå åt annars är det något som jag missar.
 
Har du Trapetsskivor skall de skruvas i dalen på båda sidor om överlappningen, det räcker inte alltid med att skruva före eller efter överlappningen.
Det räcker att ha en "våg" som överlappning om taket lutar 10cm/meter eller mer, finns det ingen monteringsbeskrivning?
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Jag vet inte vad trapetsskiva är.. Detta är sånt vanligt enkelt vågigt plasttak. Jag fick ingen bruksanvisning men på XL Bygg där jag handlade sa dom att en vågs överlapp räckte och att man nuförtiden alltid skruvar i dalen. Det läcker heller inte vid skruvarna utan vattnet kommer i skarven mellan två skivor. Alltså det trycker sig genom den där vågen. Det läcker ju inte i alla skarvar över hela taket heller. Men jag får prova med silikon.
 
Anledningen till att man inte ska skruva i dalen är för att skruvarna hindrar vatten och smuts att rinna ner.
 
maah maah skrev:
Anledningen till att man inte ska skruva i dalen är för att skruvarna hindrar vatten och smuts att rinna ner.
Det trodde jag med, men när "fackmänniskor" säger att man nu ska göra på ett sätt, så tycker jag det borde va rätt.. Skitsamma. Nu är det såhär och jag får täta!
 
Man skruvar väl i dalen för att få ett stumt förband? Om man skruvar på åsen så fjädrar det och uppstår läcka under skruven...
 
G gusvo085 skrev:
Man skruvar väl i dalen för att få ett stumt förband? Om man skruvar på åsen så fjädrar det och uppstår läcka under skruven...
Man gör som det står i installationsanvisningen från tillverkaren.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Monterade ett tak i helgen från ByggMax,
Plasttak polykarbonat
Plasttak PC Opalvit kan användas till mycket, exempelvis uteplatsrum, altaner, hallbyggnader, förråd, drivbänk, carport mm. Plasttaket är starkt och slagtåligt samt lätt att montera. Det släpper in behagligt solljus och är mycket väderbeständigt samt uv-beständigt.
Montering
Ett plasttak monteras med en speciell plasttakskruv, denna typ av skruv kräver ingen förborrning, den har vingar som ytterligare vidgar skruvhålet vilket låter plasttaket rörasig utan att spricka, dessutom är den försedd med en tätningsplatta som förhindrar läckage. Skruven fästs i dalarna på taket. Tänk på att låta plastskivorna överlappa varandra med minst två vågdalar. Tänk på att lägga den sidan av plasttaket med tejpremsan "this side out" mot solen för att få ut maximal och garanterad livslängd.
 
  • Gilla
HusabergMia
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Monterade ett tak i helgen från ByggMax,
Plasttak polykarbonat
Plasttak PC Opalvit kan användas till mycket, exempelvis uteplatsrum, altaner, hallbyggnader, förråd, drivbänk, carport mm. Plasttaket är starkt och slagtåligt samt lätt att montera. Det släpper in behagligt solljus och är mycket väderbeständigt samt uv-beständigt.
Montering
Ett plasttak monteras med en speciell plasttakskruv, denna typ av skruv kräver ingen förborrning, den har vingar som ytterligare vidgar skruvhålet vilket låter plasttaket rörasig utan att spricka, dessutom är den försedd med en tätningsplatta som förhindrar läckage. Skruven fästs i dalarna på taket. Tänk på att låta plastskivorna överlappa varandra med minst två vågdalar. Tänk på att lägga den sidan av plasttaket med tejpremsan "this side out" mot solen för att få ut maximal och garanterad livslängd.
Där står det ju överlappning med TVÅ! (Tror jag har samma tak) Men jag fick inte med någon sån anvisning, dom sa hur jag skulle montera och levererade dom i "lösvikt"... Jaja... shit happens.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Monterade ett tak i helgen från ByggMax,
Plasttak polykarbonat
Plasttak PC Opalvit kan användas till mycket, exempelvis uteplatsrum, altaner, hallbyggnader, förråd, drivbänk, carport mm. Plasttaket är starkt och slagtåligt samt lätt att montera. Det släpper in behagligt solljus och är mycket väderbeständigt samt uv-beständigt.
Montering
Ett plasttak monteras med en speciell plasttakskruv, denna typ av skruv kräver ingen förborrning, den har vingar som ytterligare vidgar skruvhålet vilket låter plasttaket rörasig utan att spricka, dessutom är den försedd med en tätningsplatta som förhindrar läckage. Skruven fästs i dalarna på taket. Tänk på att låta plastskivorna överlappa varandra med minst två vågdalar. Tänk på att lägga den sidan av plasttaket med tejpremsan "this side out" mot solen för att få ut maximal och garanterad livslängd.
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Monterade ett tak i helgen från ByggMax,
Plasttak polykarbonat
Plasttak PC Opalvit kan användas till mycket, exempelvis uteplatsrum, altaner, hallbyggnader, förråd, drivbänk, carport mm. Plasttaket är starkt och slagtåligt samt lätt att montera. Det släpper in behagligt solljus och är mycket väderbeständigt samt uv-beständigt.
Montering
Ett plasttak monteras med en speciell plasttakskruv, denna typ av skruv kräver ingen förborrning, den har vingar som ytterligare vidgar skruvhålet vilket låter plasttaket rörasig utan att spricka, dessutom är den försedd med en tätningsplatta som förhindrar läckage. Skruven fästs i dalarna på taket. Tänk på att låta plastskivorna överlappa varandra med minst två vågdalar. Tänk på att lägga den sidan av plasttaket med tejpremsan "this side out" mot solen för att få ut maximal och garanterad livslängd.
Helt rätt.när man tittar på videos på läggning av plasttak utomlands då skruvar man uppe på ryggen i stället för dalen . har dom andra anvisningar än vi har i sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.