Vilken kul historia Mariana! Det låter lite som att sambon har jobbat halvt ihjäl sig på kuppen, men det är väldigt kul att se att det går att lösa ett fint boende i Stockholm även utan höga löner!

Tänk om alla hade den energin, uthålligheten och arbetsmoralen! Men som man säger, det gäller att sluta när man ligger på topp ;)
 
1992 köpte jag ett radhus från 1969 på 108 kvm.
PRIS 650 000:-
Ränta 12%  .
Total räntekostnad: 78 000:- /år

Idag får du med 2,3% ränta låna 3,4 milj för samma räntekostnad.......
 
Till Mariana
Det var jättekul att läsa din berättelse. Vi har en liknande historia bakom oss, dock har vi inte kommit lika långt i den, men vi har tiden för oss. Min man och jag träffade nog rätt när vi bestämde oss för varandra. Vi har renoverat oss fram genom livet. Med två barn har det inte varit lätt alla gånger, eller varit lätt att försvara inför andra, men det har gått bra och våra barn har varit lättanpassade och snälla. Vi började renovera en sommarstuga, sålde och fortsatte med ett renoveringsobjekt från 20-talet, sålde och nu bygger vi nytt. Vi har flyttat från östra stockholm till innerstan till södra stockholm och nu till östra stockholm igen. Trots att huset bara är i monteringsskedet, tror inte jag att vi flyttat för sista gången. Jag kan tänka mig att sälja detta fina nya hus för att köpa ett mindre renoveringsobjekt igen och kanske ha råd att skaffa ett sommarställe också. Det är fantastiskt att tänka sig att det hela startade med en nedgången sommarstuga, och i slutändan kanske vi får villa och sommarstuga, utan alltför stora lån. Eget arbete och slit verkar ha lönat sig för oss. Det har verkligen inte varit lätt alla gånger, men vad gör man utan större startkapital, dessutom är det ett intresse.

/eva
 

Slutsats:

JA, du kan komma runt skyhöga hus/tomtpriser men om och endast om du har:

* Någon i din omgivning som är schysst utan dess like som klarar av att ta emot dig när du vacklar i märkliga affärer.
* Någon i hushållet som verkligen är händig och kan förvandla något dåligt till något bra med hårt slit.
* Någon i din omgivning som har bra relationer till bankväsende och affärer.

Jag kan också konstatera att de flesta ej uppfyller dessa kriterier.
 
Jag  har bonde till granne i Småland (utanför växjö) som ska sälja tomter som är sjönära  och ligger 200 m från ett ridhus, liten väg som inte stör och vackert så det förslår.

Han vill ha runt 200-300 tusen för en tomt.

Varför ska ni bo i Stockholm för?

EDIT: Svordom bortagen av moderator!
 
Kul att läsa Marianas historia. Jag tror att det är ganska många Stockholmare som är miljonärer på pappret i dessa dagar. De flesta som bott i villa i Stockholm sedan >5 år tillbaka har sett sina villor gå upp riktigt ordentligt. Med 1 M eller mer i handpenning och en låg ränta så kan man vara med och bjuda på riktigt dyra villor. Det är ganska många som kan vara med och bjuda på en schysst 5-6 M villa nuförtiden.
Slutsatsen är att visst är det dyrare att bo i Stockholm men man kan tjäna lite mer på sitt boende också. I dåliga tider kan man förlora en hel del också.

mvh
David

 
många Stockholmare som är miljonärer på pappret
Finns det något annat sätt att vara miljonär på nuförtiden? De största mynten är ju trots allt 10-kronor ;)

Förlåt, klockan är för mycket.

Vad jag menar är att en förmögenhet bunden i ett hus nog är mer "äkta" än en förmögenhet bunden i papper (sedlar). Pengar är inget värda förrän man säljer dem (exempelvis för ett hus).

Många Stockholmare är miljonärer på hus.
 
Ksund skrev:
Finns det något annat sätt att vara miljonär på nuförtiden? De största mynten är ju trots allt 10-kronor ;)

Förlåt, klockan är för mycket.

Vad jag menar är att en förmögenhet bunden i ett hus nog är mer "äkta" än en förmögenhet bunden i papper (sedlar). Pengar är inget värda förrän man säljer dem (exempelvis för ett hus).

Många Stockholmare är miljonärer på hus.
Är inte säker på vart du vill komma. Om du läser igen så står det "pappret" och inte papper som du översätter till sedlar. Med "pappret" menar jag att de har skapat ett teoretiskt värde på huset som de ännu inte fått ut genom en försäljning. Även när de sålt sitt hus och gjort en vinst så har de ofta sedan fört över vinsten i nästa boende. Då menar jag att de teoretiskt sett är miljonärer men att allt är uppbundet i boendet. Uttrycket "på pappret" lånade jag från andra uttryck såsom "Han lät bra på pappret" vilket fritt översatt menades att en persons CV såg bättre ut än personens verkliga kvalifikationer.

Vet inte sedan vad du menar med "äkta". Pengar kan iofs precis som hus minska i värde, men det är lättare att snabbt föra över en pengs värde i något annat än med motsvarande med ett hus. Speciellt när det är på väg att minska i värde. Det är väl därför vi har pengar? Bankerna ser också pengar som en större säkerhet än exempelvis ett hus. Fast om du menar att placera i ett grundläggande behov är mer "äkta" än att ha dem på banken så är jag böjd att hålla med.

mvh
David
 
Är inte säker på vart du vill komma.
Vet inte om jag egentligen ville komma någonstans. Klockan var nog lite för mycket ;)

Om du läser igen så står det "pappret" och inte papper som du översätter till sedlar.
Ja, det förstod ja, sedlarna och 10-kronorna var menat som skämt.

Då menar jag att de teoretiskt sett är miljonärer men att allt är uppbundet i boendet.
Här kommer vi till den poängen jag ändå försökte få fram. Jag menar att en förmögenhet i kronor är mer "teoretisk" än en förmögenhet i fastigheter.

Med dagens räntor - med nollränta efter inflation och skatt - så är det gratis att använda sitt boendekapital för att köpa saker. Så ett överskottskapital i ett boende är lika billigt att omvandla till en bil eller annat, som motsvarande summa kontanter eller saldo på ett konto.

Så skillnaden mellan att ha pengarna i huset och i plånboken/på kontot är att pengarna på kontot vet man att man kommer att gå back på på sikt, pga inflationen. Kronor har inget värde i sig, utan har endast ett värde för att man accepterar det som bytesvara för saker med ett reellt värde. Ett hus däremot är ju faktiskt en fysisk vara, som, om det underhålls väl, behåller värdet mycket bättre än kronor, som tvärt om kontinuerligt har upplevt stora värdefall under lång tid.

Sedan stämmer det förstås att ett hus är svårare att omsätta genom försäljning än det är med kronor, vilket gör det rimligt för banken att inte värdera hus-säkerhet till 100% utan till 95%.

Men, det var inte meningen att kidnappa tråden, så jag ber om ursäkt för detta. Meningen var inte heller att säga att du hade fel David, utan jag ville bidra med ett annat perspektiv på frågan då jag så många gånger hör just detta komma upp - att ett innehav i kronor ses som "säker", när den historiskt i princip alltid har inneburit stora förlutster.
 
Tomt i Ljungby ca:30,000kr +- 5000kr tycker jag är lagom mer ska det inte kosta. :)
1-2000000kr för en tomt det är ju löjligt att bara fundera på att bygga. :-/
Då kan man ha roligare för dom pengarna.
För 1-2000000kr då har jag ett färdigt hus så kul kan jag ha det ;D
 
Ksund skrev:
Vet inte om jag egentligen ville komma någonstans. Klockan var nog lite för mycket ;)


Ja, det förstod ja, sedlarna och 10-kronorna var menat som skämt.


Här kommer vi till den poängen jag ändå försökte få fram. Jag menar att en förmögenhet i kronor är mer "teoretisk" än en förmögenhet i fastigheter.

Med dagens räntor - med nollränta efter inflation och skatt - så är det gratis att använda sitt boendekapital för att köpa saker. Så ett överskottskapital i ett boende är lika billigt att omvandla till en bil eller annat, som motsvarande summa kontanter eller saldo på ett konto.

Så skillnaden mellan att ha pengarna i huset och i plånboken/på kontot är att pengarna på kontot vet man att man kommer att gå back på på sikt, pga inflationen. Kronor har inget värde i sig, utan har endast ett värde för att man accepterar det som bytesvara för saker med ett reellt värde. Ett hus däremot är ju faktiskt en fysisk vara, som, om det underhålls väl, behåller värdet mycket bättre än kronor, som tvärt om kontinuerligt har upplevt stora värdefall under lång tid.

Sedan stämmer det förstås att ett hus är svårare att omsätta genom försäljning än det är med kronor, vilket gör det rimligt för banken att inte värdera hus-säkerhet till 100% utan till 95%.

Men, det var inte meningen att kidnappa tråden, så jag ber om ursäkt för detta. Meningen var inte heller att säga att du hade fel David, utan jag ville bidra med ett annat perspektiv på frågan då jag så många gånger hör just detta komma upp - att ett innehav i kronor ses som "säker", när den historiskt i princip alltid har inneburit stora förlutster.
Sorry, Ksund. Överreagerade. :-/
Förstår och håller med om stora delar av ditt resonemang.

mvh
David
 
ja det känns skönt att man bor där man bor.
Här i staden pratar alla om de nya parhusen på 104 m2 som kostar 1.4 mille... nyckelfärdigt inkl tomt, man kan få övervåningen inredd för 0,5 oxå. -Och alla tycker det e hutlöst dyrt.
Jag kan ju bara konstatera att det är löjligt billigt....
 
I Vaxholms kommun (Resarö) kostar tomterna c:a 1.000.000 kr inkl. kommunalt V/A. Då får man fina skärgårdstomter på över 2.000 kvm. Varför skall man bo i Stockholm?

Lycka till! :) :) :)
 
Familjen_Bygg skrev:
I Vaxholms kommun (Resarö) kostar tomterna c:a 1.000.000 kr inkl. kommunalt V/A. Då får man fina skärgårdstomter på över 2.000 kvm. Varför skall man bo i Stockholm?

Lycka till!  :) :) :)
Vilka tomter kostar endast 1 miljon på Resarö???... Dessa tomter kan inte ligga särskilt bra?

Jag samäger en fastighet på Resarö (genom arv) och är uppvuxen där på somrarna. Vi är ganska insatta i hur prisutvecklingen har varit på Resarö de senaste åren, som har stigit i raketfart. De områden i Stockholmsområdet som har dyrare priser är numer lätträknade, tyvärr. Resarö med Vaxholms stadskärna är visserligen fantastiskt vackert och har den där småskaligheten som i alla fall tilltalar mig.

Tyvärr (med lite sorg i hjärtat) kommer vi inte att bygga permanent där (i alla fall inte denna gång). Vi ska bygga på Ingarö istället (där vi nu också redan bor). Vi har fått betala 1. 8 miljoner för en tomt på 3000 kvm. Inte sjötomt, men med en fantastisk utsikt över golfbanan (kanske lite sjöglimt också). Så billigt är det INTE, även om detta får anses billigare än motsvarande tomt på Resarö...

Man blir alldeles "sjuk" när man ser hur billigt det är att köpa tomt på vissa ställen i Sverige... Det kan man glömma här i Stockholm. (och nu har jag definitivt kommit bort från trådens ursprungliga debatt, ursäkta... ;) :-[ ...) Men egentligen så finns mitt svar till ursprunglig trådstartare i mitt inlägg här. Jag har som sagt fått ärva, därför har vi råd, fastän vi bor i Stockholm. Dessutom gjorde vi en bra affär på förra boendet. Precis som David i tidigare inlägg påpekade; i Stockholm är det dyrare att bo, men å andra sidan kan man "tjäna" mer på sitt boende här.

En fråga till ett tidigare inlägg (motleycrue) som inte tyckte man skulle betala mer är 30 000 (!) för en tomt; Vad ska vi göra som bor i andra områden? Flytta? Det känns inte som ett alternativ då familj, vänner och arbete finns i Stockholm.

Mvh LBG :)


 
Kan fylla på med lite mer info för er som inte känner till Vaxholm (Resarö).

Denna ö är "indelad" i två stora områden, Ytterby och Överby.

Ytterby är det område som har varit mest bebyggt ända sedan 1940-talet då Resarö började tätbebyggas. Inom detta område kom därför till stora delar kommunalt V/A redan på 1970- och 1980-talen. Inom området är den övervägande tomtstorleken 1000-2000 kvm med ett antal större tomter.

Överbyområdet däremot är ett gammalt sommarstugeområde där kommunalt V/A kommit först under de senaste åren. Överbyområdet är nu i dagarna/månaderna på väg att detaljplaneläggas. Den övervägande tomtstorleken är 2000-3000 kvm med ett antal större tomter.

Överbyområdet har dominerats av Överby gård och avstyckningarna därifrån. Familjen K har stora marker inom området.

För en ordinär tomt om 2.000 kvm på Överbyslingen, Buskuddsvägen eller likande vägar är riktpriset kring 1 miljon medan sjötomterna kostar minst det dubbla. Inom Ytterbyområdet kostar tomterna kring 1,5 ggr så mycket.

Fortfarande kan man ställa sig fråga varför man skall bo i Stockholm när det - precis som lbg skrev - finns en fantastisk småskalighet i Vaxholm.

Lycka till!  :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.