Ja, ni läste rätt, dvs laminatvägg.

Har ju bytt golvet på övre plan och att forsla bort gammalt laminatgolv skulle innebära ett projekt i sig och lite halvtråkigt.
Tills jag såg en möjlighet ikväll.

Vi har ett oisolerat garage utan innerväggar, dvs synliga reglar och synligt vad jag tror är vindpapp eller vad det kallas. (Nybörjare i renoveringssvängen, därav begreppförvirring).
Kan man sätta upp detta gamla golv som innervägg i garage, fortfarande oisolerat? Finns det några risker med detta?

Så slår man liksom två flugor i en smäll :)
lite mer ombonat på insidan och återbruk är ju aldrig fel tänkte jag...
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
L
Perfekt att återvinna grejer på ett bra sätt , samt en återvinning i portmonän oxå
 
L Liteavvarje skrev:
Perfekt att återvinna grejer på ett bra sätt , samt en återvinning i portmonän oxå
Jo men det känns rätt att göra så men vet inte om någon gjort så i ett garage tidigare. Inomhus vet jag att det blev populärt ett tag att sätta laminat som en fondvägg.
 
Ser inga större problem med detta. Kör på bara! Ska du inte passa på att stoppa i lite isolering i väggarna innan du spikar upp golvet också?
 
V vectrex skrev:
Ska du inte passa på att stoppa i lite isolering i väggarna innan du spikar upp golvet också?
Good thinking!
Och man behöver inte grubbla över den eviga frågan ångspärr ja/nej, för laminatet i sig är nog en alldeles utmärkt ångspärr, som man får på köpet, vare sig man vill eller inte.
Go for it (y)
 
kimf
Klart du ska isolera när du ändå håller på.
Tänk också på att sätta en osb-skiva bakom laminatet. Ifall du tänkt hänga upp en verktygstavla eller så i framtiden där inne, eller kanske lite rejälare hyllor för däck/maskiner. Tror inte skruven drar så bra i enbart laminatet nämligen. Du behöver självklar inte sätta OSB överallt. Utan bara där du tänkt hänga grejer på väggen.
Kan dock bli enklare att sätta upp laminatet på väggarna om Du sätter osb bakom, då kan du limma spika eller skruva upp skiten utan att bry dig om var reglarna sitter

Släng gärna upp en bild sen när det är klart/igång
 
kimf kimf skrev:
Ifall du tänkt
Ifall ifall ifall...

Efter ett långt liv fyllt av gips- spånskive- och putsväggar förstår jag inte dagens hysteri att inte kunna sätta upp en vägg utan att ha OSB bakom panelen.
Till vad nytta? Jo, kanske du har tänkt att...

I ett garage, där man ser väldigt klart var reglarna går, är det lätt att sikta in sig på dessa, om man skulle råka vilja sätta upp något tungt.

Garaget fungerade ju utmärkt innan tanken på att sätta upp överblivet laminat dök upp i skallen, i stället för att köra det till tippen. Så det kommer säkert att funka bra sedan också, utan OSB.

(I ett sovrum, där man måste ha en vägghängd 70-tummare, kanske det är annorlunda)
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
kimf
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ifall ifall ifall...

Efter ett långt liv fyllt av gips- spånskive- och putsväggar förstår jag inte dagens hysteri att inte kunna sätta upp en vägg utan att ha OSB bakom panelen.
Till vad nytta? Jo, kanske du har tänkt att...

I ett garage, där man ser väldigt klart var reglarna går, är det lätt att sikta in sig på dessa, om man skulle råka vilja sätta upp något tungt.

Garaget fungerade ju utmärkt innan tanken på att sätta upp överblivet laminat dök upp i skallen, i stället för att köra det till tippen. Så det kommer säkert att funka bra sedan också, utan OSB.

(I ett sovrum, där man måste ha en vägghängd 70-tummare, kanske det är annorlunda)
Jag håller förvisso med dig om att det i vissa fall är lite av en hysteri med att det alltid ska vara OSB bakom gips. Nu har jag nära på bara stenväggar hemma, men på de 10-tal kvm som är reglade och gipsade har jag satt totalt 0.5 kvadrat meter OSB bakom en köksstomme där det inte gick att skruva i en regel.

När nu trådskaparen säger att han är ganska oerfaren i renoveringsfrågan tycker jag det är mer än väl befogat att rådgöra om att OSB bakom laminat på väggen kan förenkla upphängningar mer än nämnvärt beroende på hur väggen ska användas.
 
Gissningsvis kan det bli en hel del spill med "laminatplank" om man inte har annat än reglar bakom. Tror inte det är så bra att skarva i luften.

Vet inte hur man enklast sätter upp dem på väggen, men konstruktionslim och några få dyckert i noten är kanske ett sätt?
 
V vectrex skrev:
Tror inte det är så bra att skarva i luften
Det borde inte vara så farligt.
Laminatgolvskivorna är ju "spontade" runt om, dvs även på kortsidorna.
Så om man fördelar skarvarna, så de inte hamnar över varandra utan hela skivor emellan, så skall det nog bli bra.

V vectrex skrev:
Gissningsvis kan det bli en hel del spill med "laminatplank" om man inte har annat än reglar bakom. Tror inte det är så bra att skarva i luften.

Vet inte hur man enklast sätter upp dem på väggen, men konstruktionslim och några få dyckert i noten är kanske ett sätt?
Äsch det är ju ett garage! Duger väl med vanlig FTX-skruv, den här kanske:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...nomhusskruvar/MDF-skruvar/mdf-skruvar-365272/

Gillar själv tanken. Laminatet ger ju en snygg, slät och tålig yta på garageväggrna.
Vill man ha hyllor så är det ju enkelt att sätta hyllskenor längs reglarna, och sedan konsoler av lämplig längd.

Och ja, jag skulle absolut stoppa i lite isolering först.
Om det blir plats till en luftspalt innanför ytterpanelen alltså.
 
Mycket bra svar och diskussioner i frågan. Jag återkommer med lite bilder när det sitter uppe lite golv på väggen.
Kommer inte använda OSB bakom av två skäl:
1) reglarna kan jag pricka ifall något tungt ska upp
2) slippa få hem ännu mer material


Snart så är vi färdiga helt med renoveringen på övre plan, kommer slänga upp lite före/efter bilder på forumet..håll utkik

Tack för bra svar i övrigt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.