K
När jag handlade på Bauhaus i våras så hade dom BD böjar. Dom var från Wavin eller Pipelife.
Däremot hade dom bara skjutmuffar till allt, inga med kant vilket dom verkar ha idag. Så dom har säkert bytt leverantör.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Generellt så tycker jag sorteringen dessutom är helt kass på de varuhusen jag har i närheten, både på avlopp men även på spirorör. Har fått åka på turne för att få ihop rätt böjar när jag behövde inte alltför konstiga böjar. Jag hade ju gärna kört ett enda märke, men det fick jag ge upp eftersom de bara verkar ha typ 2-3 av varje sorts böj i lager och hälften är slut eller finns inte.

Frågan är var man handlar som privatperson?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
K
I Stockholm så är Markvaruhuset välsorterade. Finns norr och söder om stan. Nackdelen är väl helgstängt, dvs då man behöver grejorna.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
L
J JohanLun skrev:
fast det ska väl tåla belastning om det ska ligga i mark, de rören från hornbach som ej var BD var väldigt tunna och kanske kollapsar om man gräver ned dem i marken och sen gjuter ovanpå?
Det är 2 sorters rör , grå innomhus , går att ha i trädgården ut till brunn , dom orange är för ett högre marktryck , tex lastbilar , lägger man en platta ovanpå så finns det i princip ingen tryck
ta alltid rör med tjockare gods om det finns 2 sorter på hyllan
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Var över till min granne och berättade om denna tråden. Han är pensionerad byggchef och bara garvade när han fick höra de. Det är bara att gjuta in dem.
 
  • Gilla
swealp och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Krilleman
Visst var det bättre "förr"?!

Det finns dock ett regelverk idag. Dumt att inte följa det!
 
  • Gilla
PerwasWurpa och 1 till
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Var över till min granne och berättade om denna tråden. Han är pensionerad byggchef och bara garvade när han fick höra de. Det är bara att gjuta in dem.
fast jag undrar om de tunna sugrörsliknande rören som hornbach säljer verkligen är vettiga att gjuta in (eller ens använda nånstans)? Känns dumt att köpa dem för att spara några tior, när det är arbetet att förlägga rören som är det stora, man vill inte gärna göra om detta pga ett läckage för att man sparade 20 spänn på ett billigare (tunnare / klenare) rör...
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
K
För ungefär 2 år sedan köpte jag BD märkta rör och böjar på Hornbach. I våras skulle jag ha lite mer rör och då fanns detta inte.
Sortimentet verkar variera lite över tid.

Köpte istället på biltema där det fanns BDmärkt.
 
Frågan är, vad händer om det rasar ihop på grund av ingutning, och fel märkning på rören och man har kvittot kvar, blir dom betalningsskyldiga då.

Och har det hänt någon gång att det rasar ihop på grund av rören ej var för ingutning.

Har lite svårt att tro det, men man vet aldrig.
 
J
År det inte de termiska påkänningarna vid ingutning som borde vara de som dimensionerar systemet?
 
Har sett att Rinkaby och Biltema faktiskt periodvis haft samma tillverkare på sina rör. Vet inte om det är så just nu för det kan säkert variera mellan olika partier.
I vilket fall "BD" som många skrivit. Dom klarar marktryck och belastningar bättre än tunnväggiga. Och ja, man kan ha grått BD i t ex i källargolv.
 
Krilleman
M MagHam skrev:
Och ja, man kan ha grått BD i t ex i källargolv.
Ska man ner med 75mm avlopp så finns ju inte markavlopp som alternativ dessutom...
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ser att det är en gammal tråd.
Men fortsätter på den då jag just håller på att undersöka var jag ska köpa rördelarna.
Biltemas rör är ju BD märkta samt om jag förstår det, ett ok alternativt, men hur är det med deras förminsknings muffar i gummi.
Är dem godkända att begrava under källargolvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.