D Daniel 109 skrev:
Visst är liten vattenvolym bra för en laddpanna. Men vikten är inte särskilt negativ. Det ger en tydlig signal om hur gediget den är byggd. Värmekapaciteten för järn är bara en tiondel av den för vatten. 100kg pannvikt kan översättas till 10l vatten. Men det blir ju tyngre att flytta pannan. En solo innova bollar man inte runt med direkt.
Just därför har jag designat en lucka i taket av pannrummet som man kan öppna upp vid behov och kunna lyfta ur/in både acktankar och panna genom taket med exempelvis en truck. Då slipper man bära omkring på dessa pjäser... :)
 
Och här kommer lite före-och-efter bilder från helgens arbete, då jag har lagt lite infrastruktur för bland annat vattenförsörjningen (murade upp ett schakt under den tänkta golvytan, där vattnet kommer in till pannrummet (och går vidare till pannrummets- och husets olika delar). Kändes smidigt att kunna komma åt och stänga av vattnet vid behov. In till pannrummet lade jag en 32mm PE-rör (borde räcka för flödet!). :)

Från schaktet går sedan en 32mm-ledning vidare till värmesystemet (för att snabbt kunna fylla upp detta med vatten vid behov).

Före-och-efterarbete med infrastruktur för vattenförsörjning, med utspridda rör och verktyg vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd schakt med infrastruktur för vattenförsörjning, inklusive PE-rör och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd schakt med rörinfrastruktur och murblock framför husgrund i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murat schakt med rörinfrastruktur för vattenförsörjning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Puhh... Många lager av rör blir det. Det som återstår nu i rörläggningsväg är att bygga om dagvattenröret för takavvattningen (till vänster), som innebär att jag drar ut dagvattenledningen under pannrummet, så att jag kan avvattna dess tak. Befintliga stupröret låter jag bara mynna ut på taket av pannrummet, så är hela avvattningsproceduren löst. Så har jag tänkt i alla fall! :)
 
en sak att tänka på när man investerar i en biobränsle anläggning är att i takt med att värmepumparna blir fler sjunker också toleransen för ved röken i vårt samhälle.
vilket kan innebära att om du installerar en ålderdomlig panna så kan någon eller några grannar gå till doms för att få ett eldningsförbud utfärdat.
sannolikheten för detta om du satsar på en lambda styrd panna är väsentligt mindre eftersom röken från en sådan knappt syns eller känns,
och skulle någon ändå få för sig att göra det så är sannolikheten att få domstolen med sig försumbar.
 
Det är väldigt många värmepumpsägare dom har en kamin. De ryker bra mycket mer än en modern panna. Men om man installerar en Viadrus eller liknande är ju de problemen överhängande.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väldigt många värmepumpsägare dom har en kamin. De ryker bra mycket mer än en modern panna. Men om man installerar en Viadrus eller liknande är ju de problemen överhängande.
som du skrev en modern panna jag varnar för ålderdomliga saker och glöm inte det faktum att en värmepanna bedöms mycket hårdare om det kommer till en rättslig prövning (var räts haveristen bor vet du inte förrän det är för sent)
 
Snarare tvärtom skulle jag tro. Det handlar om hur ofta det ryker. Eldar man dagligen accepteras naturligtvis inte lika mycket.
 
Många nybyggen med installerad värmepump räknar efter förta pumphaveriet inte hem vinsten jämfört med att köra med direkt-el! Äldre hus med hög energiförbrukning kan dock räkna hem det.

Min 30Kw BAXI är från 1997 och går som tåget efter full drift sedan den var ny, dock så är det verkligen dags för första keramikbytet.

Varning dock för hur du kopplar in acktankarna!
Det är viktigt att alla får samma sträcka till laddomaten, man ska koppla på ett speciellt sätt.
Man kan inte bara koppla in alla parallellt och tro att de kommer att bli jämnt fyllda.
 
D Daniel 109 skrev:
Snarare tvärtom skulle jag tro. Det handlar om hur ofta det ryker. Eldar man dagligen accepteras naturligtvis inte lika mycket.
Jag brukar tända brasan precis efter mörkrets inbrott, som ju är ganska tidigt under den kalla årstiden men ca kl 19-20.
Sedan toppfyller jag en gång innan jag lägger mig och på morgonen är alla tankar 80-90°C lite beroende på omständigheterna.

Ingen granne ser något av startröken :cool:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Så gör värmeverken också.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag håller på att installera en 20 år gammal solo innova. Jag har visserligen hittat skador. Men det är lättinspekterade skador, och allt annat verkar vara i bra skick.

Solfångarna kan motiveras med att slippa elda på sommaren. Men har man stort vedutrymme och rejäla tankar blir det ändå väldigt få eldningar.

Jag skulle hålla mig under 60kW. Det blir helt andra regelverk över den gränsen.
Vilka andra regelverk? Jag installerade en Atmos dc75se och där var inga konstigheter... Helt vanlig bygganmälan och diskuterade med en sotare vad han hade krav på. Förutom sotluckor i skorstenen och tillgänglighet i hela pipan hade han inga invändningar. Blev en 5 m3 Ackumulatortank.

Mvh - Markus
 
Karv på att ha ett pannrum, med de brandskyddskrav som det medför. Men om du redan har ett pannrum så blir det nog inga skillnader.
 
aroncbds aroncbds skrev:
Hej!


Hälsningar,
Aron
Hej

Jag har inte läst hela tråden ,,, men ta inte till för lite i tankvolym... bra att ha på vintern...

Jag har ett hus från 1923 tilläggsisolerat iof för några år sedan
plan Solpanel på 12m2 Har inte tänt i pannan sedan 13 maj inget annat tillägg heller
Baxi inova 50 kw och drygt 5 500 liter acctankar fördelat på två stora och en mini som jag har på våningen ovanför med beredare i . fint att alltid ha vv kvar. och när det laddas med sol

Förde statistik över ett är = tände i pannan 47 ggr på ett år.. ps jag har golvvärme ds.
tre till fyra fulla inlägg för att värma från utkylt till smällhett...

///BG
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
B burtrask skrev:
en sak att tänka på när man investerar i en biobränsle anläggning är att i takt med att värmepumparna blir fler sjunker också toleransen för ved röken i vårt samhälle.
vilket kan innebära att om du installerar en ålderdomlig panna så kan någon eller några grannar gå till doms för att få ett eldningsförbud utfärdat.
sannolikheten för detta om du satsar på en lambda styrd panna är väsentligt mindre eftersom röken från en sådan knappt syns eller känns,
och skulle någon ändå få för sig att göra det så är sannolikheten att få domstolen med sig försumbar.
Fast en Baxi Solo Innova kan väl fortfarande inte räknas som en ålderdomlig konstruktion (även utan lambdastyrning)? Att samma konstruktion fortfarande säljs efter typ 20+ år, borde väl tala för detta? :)
 
BG.s BG.s skrev:
Hej

Jag har inte läst hela tråden ,,, men ta inte till för lite i tankvolym... bra att ha på vintern...

Jag har ett hus från 1923 tilläggsisolerat iof för några år sedan
plan Solpanel på 12m2 Har inte tänt i pannan sedan 13 maj inget annat tillägg heller
Baxi inova 50 kw och drygt 5 500 liter acctankar fördelat på två stora och en mini som jag har på våningen ovanför med beredare i . fint att alltid ha vv kvar. och när det laddas med sol

Förde statistik över ett är = tände i pannan 47 ggr på ett år.. ps jag har golvvärme ds.
tre till fyra fulla inlägg för att värma från utkylt till smällhett...

///BG
Intressant! Hur stor volym värmer du, och vad har du för styrsystem till solvärmen?
 
Ålderdomlig konstruktion i de här sammanhangen brukar betyda en kokspanna med överförbränning. Typ Viadrus V22. De ryker duktigt.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.