Hej!
Ja precis som överskriften :)

Varken bauhaus eller hornbach säljer avloppsrör som är godkända att gjutas in.

Måste vara många som köper och gjuter utan att titta.
 
  • Närbild av märkning på grått avloppsrör som visar specifikationer HTU DN 110, EN 1451 B, PP-H, DIN 4102-B1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av märkningen på ett grått avloppsrör med texten "HTU DN 110 EN 1451 B PP-H DIN 4102-B1".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på etiketten på ett orange PVC-U avloppsrör med teknisk specifikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett brun-orange avloppsrör med märkningar och text som ska vara godkänd för inbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grått avloppsrör märkt med "AMAX" och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Jag har för mig att Biltemas ska vara märkta BD.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Men grått är ju för inne och röda ute?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
K-rauta har, men ja, det är lite konstigt.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Jag har för mig att Biltemas ska vara märkta BD.
Jo, jag vet men tänkte "biltema" är säkert något billigt märke trots märkning.

Istället köpte jag för det dubbla på k-rauta, smart? Ingen aning..
 
Krilleman
Byggmax har riktigt bra priser också.

Biltema är billigast

Fredells, ahlsell är de dyrare.

Vet inte hur det ser ut med xl-bygg.
 
I
swealp swealp skrev:
Byggmax har riktigt bra priser också.

Biltema är billigast

Fredells, ahlsell är de dyrare.

Vet inte hur det ser ut med xl-bygg.
Byggmax har inte heller godkända för ingjutning. Hade då inte det när jag skulle ha för ungefär ett år sen.
 
Krilleman
L
Vissa av dom
Är bara för mark och inomhus montage , Bara som genomgång i betong med en skoning runt av tjärpapp som gör att de inte är i direktkontakt med betongen , har att göra med varm och kallt exspantion i längd
 
I
Krilleman krilleman_215 skrev:
Dom påstår det i deras beskrivning idag:
[länk]

Rör inomhusavlopp
Avloppsrör av PP-plast för installation inomhus. Dimension 75 mm, längd 1 m. En muff med gummipackning.

Godkänd för ingjutning.
Är som sagt ett år sen. Ska försöka komma ihåg att titta nästa gång jag är in.
 
Jag har för mig att hornbachs böjar faktiskt var märkta BD och mycket billigare än tex krauta, de raka rören stämmer att när jag letade på varuhusen för ett par månader sen bara var krauta och biltema som hade BD. Krauta är rätt dyra.
 
J
L Liteavvarje skrev:
Vissa av dom
Är bara för mark och inomhus montage , Bara som genomgång i betong med en skoning runt av tjärpapp som gör att de inte är i direktkontakt med betongen , har att göra med varm och kallt exspantion i längd
Intressant resonemang, kan du utveckla mer vad som kan hända med ingjutna rör ej märkta med BD? Är det den omgivande temperaturen eller temp på det som färdas inne i röret som kan orsaka expansionen?
 
L
J Jönas skrev:
Intressant resonemang, kan du utveckla mer vad som kan hända med ingjutna rör ej märkta med BD? Är det den omgivande temperaturen eller temp på det som färdas inne i röret som kan orsaka expansionen?
Ja det är så att dom pratar om som mycket hit och dit vad är rätt eller inte rätt , all plast oavsett
vad det är för sort , är totalt beroende av temperatur , liten temp det krymper , hög temp utvidgar sig , så vid genomgång i vad det vara månde med plastledning så måste det finnas en distans mellan rör och materiel , därav en tjärpapp runt som isolerar någon mm från betong trä e.t.c. , annars kan det börja att knäppa när disk eller badvatten susar igenom , då röret gnager mot det genomgångsmaterielet , nu är det så att dom pratar om godkänt för ingjutning , vad är det , totalt inbakat i betong , har aldrig sett det under mina år , så det är inte relevant
 
fast det ska väl tåla belastning om det ska ligga i mark, de rören från hornbach som ej var BD var väldigt tunna och kanske kollapsar om man gräver ned dem i marken och sen gjuter ovanpå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.