Hej!

Skall lägga ett nytt furugolv ovanpå ett existerande golv. Plats finns flr kakelugn som skall installeras senare i år. När det nya golvet nu läggs, skall vi då lägga frisen runt hörnet för ugnen i samband med med golvläggningen (fris finns på samma plats för existerande golv) eller lägger man golvet först och sågar sedan ut frisen?

Ha det kanon!
 
Normalt lägger man golv först, sågar rent med sänksåg och lägger frisen sist.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Normalt lägger man golv först
Och då kan man justera "frisens" höjd så den stämmer med trägolvets med hjälp av lite flytspackel.
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
R Robert N skrev:
skall vi då lägga frisen runt hörnet för ugnen i samband med med golvläggningen
Förresten, nu blir jag osäker på vad du menar med fris.

Jag tänkte mig en klinkeryta för brandskydd runt kakelugnen,
men du menade kanske något annat?
 
:) Jag tänker nig träramen som ramar in denna
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Normalt lägger man golv först, sågar rent med sänksåg och lägger frisen sist.
jag lade mitt köksgolv med fris, kring bänkar etc sågade och fräste jag spår i golvet före jag lade det, men på den kant i rummet där alla "ändar" skulle kapas så körde jag cirkelsågen och sen fräste på plats (har ingen sänksåg) - dock är det lite "läskigt" för gör man fel så blir ju inte bara en "planka" till skräp utan alla. Och nog lyckades jag såga fel på några andra, en planka förstörde först svärfar, sen skulle jag göra om den och sabbade den också, men tredje gången gillt, annars gick nästan alla andra bra... Men den sidan jag körde med cirkelsågen blev rätt, jag var jäkligt noga där!
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
Lägger till att det är trevligt du lägger med fris!

Men jag funderade också på att lägga ett tunnare golv ovanpå det gamla men det sägs det kan "knaka" mycket, att man ska lägga på andra ledden (vilket ofta ser konstigt ut då längderna ska ligga i samma riktning som rummet är långt så att säga) och det är svårt att rikta ett lite snett golv... så jag tog bort det gamla, kunde inspektera och fylla på isolering som bonus. Men med fris är det lite extrajobb eftersom frisen måste spikas i nåt, dvs få stöd underifrån, så jag fick på ett par ställen lägga ett "undergolv" mellan reglarna (det var gjort så tidigare, jag flyttade dock frisen lite då eldstad i köket inte finns kvar och skåpen flyttat på sig lite).
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
Bäst du ritar en skiss så alla förstår!
 
Google-söker man på fris och kakelugn så får man upp många bilder tex

fris3.jpg
11116828_745506785547828_2046622057_n.jpg
pb010027.jpg
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
Tack för bra svar! Verkar som det är att lägga golvet först som gäller och såga ut för att sänka mer frisen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.