Skall bygga ett altanräcke räcke med uppstickande altanstolpar och stående ribbor. Hur fäster jag överliggaren och underliggare på ett bra sätt utan att använda vinkeljärn ? Är skråskruvning enda sättet ? Stolparna är 95*95 och redan på plats.
 

Bästa svaret

Skråskruvning ska nog räcka. Om du tycker du har för mycket fritid kan du ju alltid fräsa in spår i stolparna också.
 
Alt om du kan tänka lite mer jobb:
Såga ur halva tjockleken i vardera ände
Montera en kloss i samma storlek som kapat ur i stolpen, skruva o limma för styrka
Montera tvärliggaren skruvade underifrån genom klossen.
Skall du ha räcket trärent kan du sätta en tunnare list för att dölja skarven mellan kloss och liggaren.
Skall du måla så kommer den att dölja av färgen

Ritning som visar montering av kloss i stolpe och tvärliggare för att bygga räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Skråskruvning ska nog räcka. Om du tycker du har för mycket fritid kan du ju alltid fräsa in spår i stolparna också.
Tack för svaret, kommer nog att skråskruva, men fräsning är ett alternativa att tänka på innan jag bestämmer mig
 
Mazen Mazen skrev:
Alt om du kan tänka lite mer jobb:
Såga ur halva tjockleken i vardera ände
Montera en kloss i samma storlek som kapat ur i stolpen, skruva o limma för styrka
Montera tvärliggaren skruvade underifrån genom klossen.
Skall du ha räcket trärent kan du sätta en tunnare list för att dölja skarven mellan kloss och liggaren.
Skall du måla så kommer den att dölja av färgen

[bild]
Tack för svaret , men jag känner mig tveksam till att såga på det sättet i stolpen ,jag kommer nog att antingen skråskruva + ev. först fräsa ur ett spår i stolpenför överliggaren
 
Y yveborga skrev:
Tack för svaret , men jag känner mig tveksam till att såga på det sättet i stolpen ,jag kommer nog att antingen skråskruva + ev. först fräsa ur ett spår i stolpenför överliggaren
Du sågar ur halvt i liggarna inte stolpen.. så du får en kloss att fästa i.
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Oj blev fel bild länkad, den här visar bättre.
Men det beror också på hur ditt räcke ska se ut.
[länk] Altanräcke miljö.jpg
Det här sättet att fästa en överliggare tycker jag är snyggast, och mindre jobb än att fräsa eller såga ur klossar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.