Har ett hus ifrån 65 som var uppvärmt endast mha elradiatorer samt kamin. Radiatorerna är fast installerade och utplacerade lite här och var i huset. Har nu satt in en luft luftvärmepump som ska klara av 120-150 kvm. Huset är bara på 85 så min första tanke var att jag kunde slänga ut alla gamla fula radiatorer. Sen kom jag på att man kanske ändå måste ha kvar de som backup om pumpen pajar under vintertid någon gång i framtiden?
 
L
Det en nyhet för dig med L/L pump , så du vet inte vad som väntar dig i vinter , behåll allt som förut , och testa dig igenom första vintern :) du kan ju hoppas på att vintern blir lite kallare :confused: i år , så en utvärdering kan bli av
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Jag har radiatorer som backup när värmepumpen inte räcker till samt som backup ifall värmepumpen skulle isa igen när jag inte var hemma. Sedan beroende på husets isolering och planlösning kan man vilja ha dem för att få tillräckligt varmt i de delar av huset som är långt ifrån pumpen. Det finns undantagsfall där hus klarar sig med endast luftvärmepump. Men det normala är att det behövs radiatorer som komplement.
 
Jag tror absolut du bör behålla (i alla fall några) elradiatorer. Det är inte heller speciellt dyrt att byta ut några av dem mot både snyggare och effektivare moderna elradiatorer. Om planlösningen inte är väldigt öppen kommer det att bli svårt att värma alla rum riktigt kalla dagar (i alla fall om du bor i norra Sverige). Sen är det också bra att ha dem som backup om luftvärmepumpen skulle isa igen.

/Krille
 
Fairlane
Vi har en luft/luft-pumo till övervåningen. Den tar nog hela övervåningen, men stänger man en dörr till ett sovrum så blir kallt vintertid, så mitt tips är att spara radiatorerna, åtminstone en vinter eller två för att se hur det faktiskt fungerar för dig.
 
Jo det låter ju vettigt att inte ta bort några innan kommande vinter då och se vad som behövs och sedan eventuellt ta bort och eller byta några.
 
När vi flyttade inno vårt hus 2006 så värmdes det upp med med en luftvärmepump och riktigt fula elelement i alla rum.
Vi började renovera direkt och slängde ut alla element, efter 2 år så kompletterade vi med ett adax Neo i köket, rummet som är längst ifrån pumpen.
När gamla pumpen la av mitt i vintern så värmde vi tillfälligt med 2 st 100:- fläktradiatorer tills den nya pumpen var installerad.
Vill inte ha några element som endast är ivägen och extremt sällan används.
Om det mot förmodan skulle bli 25 minus så tar jag fram en värmefläkt den dagen.
 
A Avemo skrev:
Det finns undantagsfall där hus klarar sig med endast luftvärmepump. Men det normala är att det behövs radiatorer som komplement.
Undantagsfall, jaha, här har du ett i så fall :)

Men det beror ju på var huset ligger, i Norrbotten eller i Blekinge.
Och hurdan ventilation man har.
Idealiskt funkar det som hos mig, så ventilationen sprider värmen jämt till alla rum.
Men det kräver nog att man har FTX-ventilation, vilket säkert inte är så vanligt i hus från 1965.

(Innan vi satte in L/L-värmepumpen hade vi ett 700W element i vardagsrummet.
Men det står numera i stallet, för att hålla frostfritt i sadelkammaren vid köldknäppar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.