Efter att ha ringt å pratat med Flexits norska support så tror jag att problemet är löst.

Dels finns en lite mer utvecklande manual här: http://www.flexit.com/C4AssetHandler.ashx?assetid=19952

Steg 1: Installera en fysik frånluftsgivare Temperaturgivare NTC CU60 som inte följer med aggregatet.
http://www.flexit.com/Produkter/?i=temperaturgivare-ntc-cu60-14441
Samt programmera in givaren

Steg 2: Ändra regleringstyp från att styras av tilluften till att regleras av frånluften istället. Viktigt!

Steg 3: Aktivera kylåtervinningen

Steg 4: Kolla menyn kyla så att den inte är aktiverad

Detta verkar har löst problemet för mig iallafall. Bra information för andra med samma eventuella problem.
 
R Robin_ skrev:
I aggregatet
Hej,
Har du bilder på hur du installerade givaren? Tycker inte det var helt självklart hur den skulle monteras.
 
I villaaggregat ger funktionen ingen märkbar effekt på inomhusklimatet. Möjligen kan den ge en psykisk effekt
 
E exerg skrev:
I villaaggregat ger funktionen ingen märkbar effekt på inomhusklimatet. Möjligen kan den ge en psykisk effekt
När det var riktigt högsommar så blev det iaf en sänkning med ca 2 grader på tilluften
 
R Robin_ skrev:
När det var riktigt högsommar så blev det iaf en sänkning med ca 2 grader på tilluften
Ok, men hur installerade du givaren?
 
R Robin_ skrev:
När det var riktigt högsommar så blev det iaf en sänkning med ca 2 grader på tilluften
Ger en kyleffekt på ca 20-25 watt. Tyckte du att det gjorde nån skillnad i rummet`?
 
P Parmar skrev:
Ok, men hur installerade du givaren?
I frånluftskanalen inne i aggregatet. Hittar du nån sprängskiss så kan jag rita ut.
 
E exerg skrev:
Ger en kyleffekt på ca 20-25 watt. Tyckte du att det gjorde nån skillnad i rummet`?
Njae, kanske en placebo effekt att jag kände skillnaden. Men siffrorna ljuger nog inte så en 2 graders sänkning iaf mot ute temperaturen.
 
R Robin_ skrev:
I frånluftskanalen inne i aggregatet. Hittar du nån sprängskiss så kan jag rita ut.
I frånluftskanalen begriper jag att den ska sitta. Men hur drar man kabeln dit? Fanns ingen naturlig "väg" .Där hjälper det väl inte att rita i en sprängskiss.
Du äger inte en kamera?
 
Dags att dra upp denna gamla tråd nu när det vankas 30+ utomhus igen och det är kallt på nätterna!

När man installerat frånluftsgivaren - gör det att aggregatet då strävar efter inställd temperatur ända tills den uppnås? Jag vill att den ska ta in maximalt med kalluft under natten så jag kommer ner till 21 grader för att sedan under dagen jobba åt andra hållet med maximal återvinning. Är det så det fungerar?
 
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter. Kan ”kallt” rekommendera att installera en frånluftsgivare. Jag har flexit uni 4 aggregat och har upplevt en markant skillnad från föregående år.
Man ställer in ett max och min-värde på tilluften sedan regleras tilluften inom detta intervall.

Är det varmare i huset än önskat värde stannar rotorn och tilluften går ner som lägst till ditt minvärde och stannar där tills frånluften når det önskade värdet.
Guld på sommarkvällarna! På kvällen sjunker tempen och på morgonen är huset svalt och skönt.

Är det kallare inne än ute och frånluften ligger över inställt värde kommer rotorn att starta för att kylåtervinna och sänka tempen på tilluften (händer rätt sällan men najs vid värmeböljor)

Bäst av allt, du slipper fippla med inställningar, allt sköter sig själv.

Så har du ingen, installera en för du får ut mycket mer funktionalitet från ditt aggregat under sommaren.
 
Jluren Jluren skrev:
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter. Kan ”kallt” rekommendera att installera en frånluftsgivare. Jag har flexit uni 4 aggregat och har upplevt en markant skillnad från föregående år.
Man ställer in ett max och min-värde på tilluften sedan regleras tilluften inom detta intervall.

Är det varmare i huset än önskat värde stannar rotorn och tilluften går ner som lägst till ditt minvärde och stannar där tills frånluften når det önskade värdet.
Guld på sommarkvällarna! På kvällen sjunker tempen och på morgonen är huset svalt och skönt.

Är det kallare inne än ute och frånluften ligger över inställt värde kommer rotorn att starta för att kylåtervinna och sänka tempen på tilluften (händer rätt sällan men najs vid värmeböljor)

Bäst av allt, du slipper fippla med inställningar, allt sköter sig själv.

Så har du ingen, installera en för du får ut mycket mer funktionalitet från ditt aggregat under sommaren.
Hej, även jag har ett Flexit UNI 4 extrautrustat med varmvattenbatteri och tillhörande shunt+motor för reglering av varmvattenflödet. Funkar bra under vintrar. Blev nyfiken på tråden för kylning under sommar. Man kan installera ett andra vattenbatteri med kylvatten, men en dyr lösning. Aggregatet ska då på samma sätt som värme kunna styra det andra vattenbatteriets kallvattenflöde.

Utan detta med endast "komfortkyla" via luft-luft-kylåtervinning undrar jag om frånluftssensorn verkligen behövs? Jag har den inte, däremot inställning i CI 600 om kylåtervinning vid utetemp över +18gr. Varför menar ni i tråden ovan att denna inställning inte skulle fungera på sommaren även utan extra frånluftssensor - aggregatet ska väl kunna styra kylfunktion efter utetemp? Tack på förhand för tips och råd!
 
För att det ska funka behöver du ändra till frånluftsreglering. Och för att frånluftsregleringen ska funka måste du ha en givare i frånluften. Jag försökte få det att funka utan givare men återvinningen stannar bara när utetempen är högre än innetempen dvs ingen kylåtervinning.
 
  • Gilla
Ingenjörssnickarn
  • Laddar…
Jluren Jluren skrev:
För att det ska funka behöver du ändra till frånluftsreglering. Och för att frånluftsregleringen ska funka måste du ha en givare i frånluften. Jag försökte få det att funka utan givare men återvinningen stannar bara när utetempen är högre än innetempen dvs ingen kylåtervinning.
Tack, får bli extra givare helt enkelt. Något förvånad över att Flexit, i övrigt bra på många vis, inte tydligt angett detta i manualen. Så 1st Art.nr 116496 Temperaturgivare NTC med 2000mm ledning. Någon som råkar känna till motståndet i den? Finns ju en uppsjö billigare än den från Flexit, t.ex:

https://bolindo.se/varme/radiatorer...ning-av-medietemperatur-med-1m-kabel-1m-x-5mm

God Jul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.