L
Bra , då är det så om det skulle frysa , kommer inte ihåg om det var egen pump eller kommunalt Kabeln ligger i slangen , om egen stäng av pumpen starta V-kabeln , vänta en halv timma , starta pumpen en minut , ha en kallvattenkran öppen , V-kabeln kommer att töa upp slangen ,
det blir ett lite hål som vattnet rinner i , börjar det komma , ha kranen öppen , och det kommer mer och mer vatten , klart för kaffet .
Lycka till :)
 
Mycket bra :)

En sista fråga: har du tejpat skarvarna mellan olika "sektioner" av byggplast med någon lämplig tejp? Eller har du lyckats jobba med en obruten remsa hela vägen?
 
L
Att försöka få till en hel längd är nog lite överkurs , byggplast är 2 m bred , i ändarna satte jag en liten tape för att bara hålla ihop till nästa bit , satte tape runt vid överlappen , ca 1 dec överlapp , det blev rätt tätt , inget vatten i isoleringen
Spelar ingen roll vilken tape , men inte fel att ha någon vävtype , den är lte starkare
 
@mikewse hur gick det med det här projektet? Funderar på ett liknande projekt! Frågan hur mycket jag kan spara på att isolera röret eller om det är bättre att satsa tid och pengar på att installera en bra termostat?

I mitt fall finns en nedgrävd pem-slang som pga berg och rötter ligger grunt och enklast är då att via t-koppling bara lägga v-kabel inuti oisolerad slang men kanske kommer jag då mest "elda för kråkorna". Finns det någon som har siffror på vad uppvärmning av oisolerad slang i södra sverige (norra götaland) kostar om man har en bra termostat? Eller med andra ord: Ä det trots allt arbete bland berg,sten och rötter värt att isolera ca 50 slang?
 
  • Gilla
F.P
  • Laddar…
Nu har jag ju inte provat kombinationen värmekabel+termostat+isolering (jag gick från värmekabel+timer utan isolering till värmekabel+termostat+isolering) men min känsla är att isoleringen gör en otrolig skillnad och att det går år väldigt lite uppvärmning för att hålla igång systemet. Jag märker det på hur varmt kallvattnet blir efter bara en liten stunds värmning om man slår på manuellt.
Vi körde tidigare 50 meter oisolerad slang på timer och behövde i jan/feb ha 30-45 minuters intervall påslagna sex gånger över dygnet för att hålla frysfritt. Alltså lågt räknat 3 timmar om dagen och värmekabeln är på 10W/m vilket blir 1.5kWh/dygn.
Men med termostat kommer du ju lägre. Vi fick ställa in för worst case.
 
Tack för återkoppling. Ja det är nog lika bra att göra ett riktigt jobb och isolera allr. Men om det med hjälp av timer går att hålla nere energiförbrukningen på den nivån för 50 m v-kabel så blir det nog den lösningen i år/vinter (fritidshus med sommarvatten som jag vill göra om till vintervatten...). Sedan beror så klart allt på hur hård vintern blir men det var länge sedan det var riktigt kallt någon längre perion i den här regionen...
 
Ja, vi hade ju de första åren värmekabeln påslagen dygnet runt. Trots att värmekabeln är av den "självreglerande" typen så smälte den snön på ställena där slangen låg 15 cm under mark (pga berghäll) och kallvattnet blev också onödigt varmt. Jag befarar att det gick 500W dygnet runt, alltså 12kWh/dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.