Hej,
Jag är ägare till två fastigheter som avstyckades för 12 år sedan. Tomtgränsen är väldigt felaktigt valds då påverkas ena fastighet mycket negativ. Kan man justera Tomtgräns till båda fastigheterna med en servitut "rätt att använda mark"? I så fall vilken typ av servitut borde man välja för att vara mer säker vid framtida ägarbyte?
Mvh/Samira
 
Gränsen flyttar du inte med ett servitut. Men det går ju att reglera vilken fastighet som får nyttja marken med ett servitut. Det bästa är ju att flytta gränsen, men det medför mer byråkrati och kostnader.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gränsen flyttar du inte med ett servitut. Men det går ju att reglera vilken fastighet som får nyttja marken med ett servitut. Det bästa är ju att flytta gränsen, men det medför mer byråkrati och kostnader.
Tack Daniel för ditt svar!
 
Om du verkligen vill flytta gränsen mellan fastigheterna, så kan du begära en fastighetsreglering av Lantmäteriet. Förrättningen är ganska dyr, typ 20 000 och uppåt, beroende på hur komplicerat det är.
 
  • Gilla
samira
  • Laddar…
Är tanken att eventuellt sälja en av tomterna? Lösningen med servitut kan ju göra att värdet på den tjänande fastigheten minskar, beroende på vad servitutet ska omfatta. Å andra sidan kan det ju kanske vägas upp av att den härskande fastigheten ökar i värde, det får man ju ta med i bedömningen.
Det får ju vägas mot om en eventuell reglering gör att det kombinerade värdet av tomterna stiger mer än en förrättningskostnad.
Handlar det om att tomt 2 blivit mindre attraktiv (tillgång till sjö tex) eller mindre byggbar (tillgång till väg tex)?
 
  • Gilla
samira
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du verkligen vill flytta gränsen mellan fastigheterna, så kan du begära en fastighetsreglering av Lantmäteriet. Förrättningen är ganska dyr, typ 20 000 och uppåt, beroende på hur komplicerat det är.
Tyvärr finns en fastighetsindelningsbestämmelse som försvårar fastighetsregleringen!!
 
Är det alltså så att den ena tomten blir för liten om gränsen dras om?

Vad är det faktiska problemet som du vill lösa?
 
K kindvall skrev:
Är tanken att eventuellt sälja en av tomterna? Lösningen med servitut kan ju göra att värdet på den tjänande fastigheten minskar, beroende på vad servitutet ska omfatta. Å andra sidan kan det ju kanske vägas upp av att den härskande fastigheten ökar i värde, det får man ju ta med i bedömningen.
Det får ju vägas mot om en eventuell reglering gör att det kombinerade värdet av tomterna stiger mer än en förrättningskostnad.
Handlar det om att tomt 2 blivit mindre attraktiv (tillgång till sjö tex) eller mindre byggbar (tillgång till väg tex)?
Hej,
Jag är medveten om det, i det här fallet kommer servitutet att belasata både tomten och stamfasigheten lika mycket.
Tomtgränsen går exakt 4.5 meter från stamfastigheten södra sida där det finns en altan. Om man kunde justera gränsen till 8 meter, och addera ist. lika mycket mark till tomten, då skulle båda ha trevligare tomt.
Förstår att det låter krågligt, bifogar tomtakartan för att göra det lite mer tydlig:)
Tycker ni att det är värt det, eller kan det vara smartare och lägga ansvaret på framtida ägarna?
Tack! Tomtkarta som visar en föreslagen justering av tomtgränsen nära en altan för att förbättra tomtytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser ut som den södra tomten blir väldigt svårbyggd om du gör som du vill.

Jag ser en fördel för den norra tomten, det blir nästan omöjligt att bygga något direkt söder om det bef. huset.
 
  • Gilla
samira
  • Laddar…
Vad är det för fastighetsindelningsbestämmelse som skulle ställa till problem?
 
  • Gilla
samira
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tycker det ser ut som den södra tomten blir väldigt svårbyggd om du gör som du vill.

Jag ser en fördel för den norra tomten, det blir nästan omöjligt att bygga något direkt söder om det bef. huset.
Precis, där ska bli framtida altan och ev pool:) Huset kommer att byggas lägst östra tomtkanten.
 
H hempularen skrev:
Vad är det för fastighetsindelningsbestämmelse som skulle ställa till problem?
Enligt täby kommun, den ska upphävas för att kunna ansöka om fastighetsreglering. Det kan ta upp till två år och många arbetstimmar för att kunna göra det.
 
En fastighetsindelningsbestämmelse (eller FIB-plan) är en sorts detaljplan som styr hur fastigheterna ska se ut. Att ändra dem är alltså inte bara ett lantmäteriärende, utan betyder att planen också måste göras om.

Sen tycker jag inte att gränsen är "felaktigt vald", utan snarare "normalt" vald. Man brukar ju sträva efter att göra villatomterna ganska rektangulära. Var det ni som ägde tomterna redan vid avstyckningen för 12 år sen så kunde man kanske ha anpassat det redan då, men annars är ju Lantmäteriets jobb att göra tomter som är "väl anpassade för sitt syfte", och det tycker jag att tomterna redan är. Att ni egentligen skulle behöva en större tomt för att få plats med en pool är ju en annan fråga, vi är nog många som drömmer om en större tomt för att förverkliga våra önskningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
samira
  • Laddar…
Jag har svårt att se att indelningen skulle ha varit felaktigt gjord eller att norra fastigheten påverkats mycket negativt. Tomterna ser ungefär jämbördigt stora ut, med skillnaden att den södra tvingas ha lite tradig skaftvägsyta, dyra kvadratmeter i Stockholm.
Den föreslagna gränsdragningen hade ju begränsat byggbarheten på södra tomten.
 
  • Gilla
samira
  • Laddar…
Då litar jag på er kunniga medlemmar, låter allt vara som det är:)
Stort tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.