Titta där ja. Tack så mycket.
 
För att laga rostskador kapade jag bort den plåt som hade djupare rostskador. Bortkapad plåt med synligt dykrör och påsvetsad ny plåt för reparation av rostskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utskuren rostskadad plåt på maskindel med synlig svetsning och ersättningsplåt redo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den uppmärksamme ser att jag råkade kapa ett snitt i dykröret. Det var inte meningen.

Sedan passade jag in en ny 4mm plåt. Den kommer från en skrotad oljetank. Ny svetsad 4mm plåt på metallkonstruktion med synliga svetsfogar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan helsvetsning. Svetsad metallplåt med reparation av rostskada och oavsiktligt snitt i rör, amatörmässiga svetsfogar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en 1fas MAG svets med 0,8mm tråd och är definitivt inte profssvetsare. Jag körde inte hela i ett svep efter som svetsen är specad för 15% intermintens på högsta effektsteget. Inbränningen är inte total.
Svetsad plåtreparation på ett fordon där svetsfogen syns mellan rostiga plåtdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag tror att det duger.

(Jag kom ihåg att laga dykröret)
 
  • Gilla
BGA och 9 till
  • Laddar…
Det duger säkert! :) Ser okej ut, hoppas det är tätt bara!
 
Ser väldigt bra ut! (y) Går ju provtrycka något bar med vatten om du har en manometer.
 
Ser fint ut!! Jag har precis lagt handpenning på en Innova 50 som jag förhoppningsvis kan hämta hem om 2 veckor! :) Bad säljaren att fotografera sidorna på den utan isolering, för att se om jag behöver laga plåten.
 
Jag har som du ser på bilderna svetsat igen luckorna helt. Så jag känner inte behov av en sådan isoektionslucka. Det var för stora skador för att den sådan reparation skulle funka i mitt fall.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har en 1fas MAG svets med 0,8mm tråd och är definitivt inte profssvetsare.
Inbränningen är inte total.
Bra med lättåtkomlig inspektion ändå?
 
Var då? Vad ska jag inspektera?
 
ser bra ut, fick som ingen koll på hur stor hus du hade att värma, men 2,5 kubik låter lite.. Minst 3 kubik och en panna med underförbränning som rymmer minst 185 liter ved.
Då skulle jag tippa du får en mer behaglig eldnings intervall 1 gång per dag eller så. 2 när det blir kallar . men då utgår jag från att huset är lite dragit och ca 200kvm.
'
Har idagarn bytt expansions kärl och ska till veckan installera extra acc volym. kommer att bli 4,5ca kubik när det är klart.

Vad hände med Viadrus panna, hade lätt tagit omhand den.. kopplat den till min bad tunnan.
 
Jo mer tankvolym är ju inte fel. Huset är 270kvadrat enligt taxeringen. Det finns funderingar på att isolera det, då lär förbrukningen gå ner en del. Även om det säkerligen skulle gå att bygga ännu bättre så är jag säker på att det här är en stor förbättring.

Jag har snyggar till hörnet där pannan ska stå med vit färg på väggarna. Pipan låg ganska långt in i skorstenen och rlkröret är på en rimmlig höjd, så jag återanvänder det som sitter. Det gamla röretnerifrån är kapat och hålet igensvetsat. Öppningen där det satt en sotlucka har fått en fläns för att ansluta pannan.
Hörn i källare med nymålade vita väggar, framförberett för panninstallation, synliga rör och fläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu ska pannan ställas dit och rören anslutas. Som vanligt tar allt längre tid än man räknar med. Det skulle helt klart varit smidigare med löd eller presskopplingar, men av någon anledning har jag valt gängade rör 1 1/4". Det finns nog en anledning till att ingen använder dem längre. Får se om jag får ihop det.
 
  • Vitmålat hörn i pannrum med synliga rör och en förberedd yta för ny panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var har du sotluckan nu då ???

När sotarn drar pipan måste man kunna ösa ut en spann sot längst ner i skorstenen, helst i bra höjd så en spann passar under sotluckan.

Har pannan rökgasfläkt?

Ställ den inte för nära väggar, det är bra om det är lättstädat runt den samt att man kommer åt rördragning för framtida service.
 
Redigerat:
Jag kommer att bygga en mellandel mellan panna och stosen. Den kommer att få en sotlucka.
Pannan har en sugande fläkt på baksidan. Det kommer inte att bli optimalt placerad, men jag bedömer den som tillräckligt åtkomlig. Man vill ju inte få ut pannan för långt i rummet heller.
Rördragningen till bottenanslutningen kommer inte att vara åtkomlig när pannan är på plats.
 
Passa på att kontrollera hur långt ner pipan i skorstenen når, nu när du har möjlighet att mäta med stålmåttband från rökingången ner till botten av skorstenen, använd en spegel och en bra lampa, märk bottenivåen på utsidan av skorstenen.
Du blir kanske tvungen att borra / bila upp en kanal snett in för att kunna tömma utrymmet för sot nedanför rökingången.
Alternativet är att skaffa en rejäl sot/ask dammsugare, för att tömma detta utrymme genom din tänkta asklucka.
 
Det finns spår efter en gammal anslutning nära golvet. Men pipan är naturligtvis fylld upp till nuvarande anslutning. Det måste ju finnas sotlucka på nedersta delen av pipan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.