Jag håller på att bygga en enklare blombänk och till detta har jag införskaffat en tunn granskiva och en rundstav som jag ämnar såga i fyra lika långa bitar. Min tanke är alltså att använda rundstavsbitarna som ben till bänken, men problemet är att jag inte vet hur detta ska gå till. Allt jag vet är att jag har sett massvis där man använt sig av rundstavar som ben på detta sätt. Så, hur får man fast dem?
 
tommib
Skruvstift + islagsmutter. Eller såna specialskruvar som IKEA har på Lack.
 
Något mer avancerat är att borra genomgående koniska hål och 'spetsa' benen så de passar in i dem, såga av och sätta i en kil.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Ett snyggt, enkelt och traditionellt sätt, som även blir starkt, är att sätta benen i borrade hål i två plankor som sedan i sin tur fästs under den tunna skivan. En tunn granskiva (18 mm?) är inte mycket material att göra hål och fästa benen stabilt i. Beroende på vilket uttryck du vill ha kan du vinkla hålen för att få lite lutning på benen.
Handritad skiss av ett bord med ben monterade i hål i plankor, sedd ovanifrån och från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sture. E
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag kanske skulle nämnt att jag är något utav en nybörjare när det kommer till möbelsnickeri, så svaren från @tommib och @Frustrator förstod jag inte riktigt.

Angående svaret från @nanowire: Det stämmer att skivan är 18mm tjock. Dock undrar jag hur jag kan borra hål som är viklade (antar att jag behöver något slags extra verktyg förutom min borr), och hur jag ska fästa benen i plankorna (limm?).
 
tommib
Googla skruvstift och islagsmutter så ser du vad det är och kommer förstå. Du kan också borra ett hål i benet och stoppa ner en bit gängstång som du limmar fast. Sen borrar du med kvistborr i skivan och stoppar i en mutter.

Om du inte har krav på utseendet så kan du väl sätta en skruv genom skivan ner i varje ben.
 
Aim Tallen Aim Tallen skrev:
Tack för alla svar!

Angående svaret från @nanowire: Det stämmer att skivan är 18mm tjock. Dock undrar jag hur jag kan borra hål som är viklade (antar att jag behöver något slags extra verktyg förutom min borr), och hur jag ska fästa benen i plankorna (limm?).
Du kan hålla borren i vinkel när du borrar, gärna syfta mot en smygvinkel. Om du har några extra plankor i reserv att öva på så gör det inte så mycket om det blir fel på någon. Lima sedan rundstaven i hålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.