Flyttade in i vårat hus för tre månader sedan, Huset dränerades så sent som 2002. Och stod mycket tydligt i husbeskrivningen. Detta var en av dom största anledningarna till att vi köpte huset.

Vi hadde en besiktningsman som gick igenom huset och i tvättsugan fanns det ett litet tecken på eventuell fukt genom lite färgsläpp, men säljaren hävdade att det var innan dräneringen kom på plats.

Men nu några månader senare har det blivit mycket värre och vi tog beslutet att gräva upp och se hur det ser ut. Då visar det sig att röret från stup rännan har flera hål och är helt fyllt med jord. Sen visar det sig oxå att när säljaren "dränerade" så har han helt hoppat över att tjära och lägga på membran och bara spikat på en platon matta snabbt och enkelt. Han har heller inte sett till att det är en plan och fin yta under mattan.

För mig låter det som ett stort dolt fel, vad tycker ni ?och hur går man vidare? Har tagit en första kontakt med säljaren som tycker att han har gjort det riktigt och inte tycker att det behövs nått membran. Har oxå varit i kontakt med en kille på Platon som anser att membranet ör det viktigaste av allt.
Och vad har tex mäklaren för skyldighet att hjälpa oss?

Hälsn. mr_tompe
 
Dolt fel är det inte, däremot ett medvetet fel.
Säljaren har ej följt monteringsanvisningen för Platonmattan. Dräneringen är alltså inte fackmannamässigt utförd. Spelar ingen roll vad säljaren tycker är rätt, han har ju fuskat med jobbet. Har man gjort fel får man betala. ;)
 
Låter bra, har försökt höra mig för och allt tyder på att dom har fuskat riktigt mycket.

Alla "experter" jag har frågat säger att det måste finnas ett membran. :)

Nu gäller det bara att övertyga säljarna att det är dom som ska betala och det blir nog inte så lätt.

mr_tompe
 
Har ni ingen mäklare att "gå igenom" så slipper ni ta detta med säljarna själva...

Lycka till!
 
Jo, jag har varit i kontakt med Mäklaren. Men han vill inte vara den som förmedlar. Han menar att det är jag som köpare som ska reklamera felet till Säljaren.

Tycker det låter hel knäppt, men får väl förutsätta att han vet vad han pratar om.

Är det någon som har erfarenhet av detta och vet vad som gäller?

mr_tompe
 
mr_tompe skrev:
Jo, jag har varit i kontakt med Mäklaren. Men han vill inte vara den som förmedlar. Han menar att det är jag som köpare som ska reklamera felet till Säljaren.
Nä, det är klart för nu genererar förmedlingen inga pengar utan bara obehag. ::) Visst borde han kunna ställa upp på ett möte med säljaren. ;)
 
Jo, det är trist att det är så.

Är det någon som råkat ut för liknande, misstänker att inte säljaren slänger ut runt 80.000 frivligt.
Hur stora chanser har man om det skulle gå vidare till tingsrätten tror ni, någon som har erfarenhet ?

Har fått mail från 8 Olika "experter" där alla säger att det måste finnas membran och vara fackmannamässigt utfört.

mr_tompe
 
mr_tompe skrev:
Hur stora chanser har man om det skulle gå vidare till tingsrätten tror ni, någon som har erfarenhet ?
8) Du har säkert stora chanser att vinna om det går dit.

Kontakta säljaren och visa upp svaren du har fått från experterna. Säg till säljaren att om han inte går med på att betala så kommer du att vidta rättsliga åtgärder. Dessa åtgärder innebär en merkostnad som kommer att belasta säljaren ytterligare!

Kolla med någon av experterna om han/hon kan tänka sig att medverka vid ett möte med säljaren. ;) Det biter kanske bättre än att visa upp en knippe mailsvar. ::) ;)
 
Låt inte samma "klantarsle" åtgärda felet, han har ju redan bevisat att han inte är kapabel till att utföra något jobb på Er villa!
Låt en fackman stå för arbetet och "klantarslet" för stålarna!

Helt klart måste det rörasig om dolt fel, nästa på gränsen till bedrägeri.
 
Säljaren har ingen rätt att sätta foten i huset för någon som helst reperation eller medverkar i sådan. Huset är erat och ni bestämmer vilken fackman ni vill ta in för att åtgärda detta.
 
Hemmakatten
Har säljaren någon "dolda-fel"-försäkring? Håller med Immobil om att detta är ett fel av säljaren eftersom han inte följt monteringsanvisningarna, men för dig är det ju ett dolt fel eftersom du inte kunde se, besiktiga eller ana att detta var gjort felaktigt. Du förutsatte ju att dräneringen var korrekt gjord.

Mäklaren har tyvärr rätt. Han är inte skyldig att involvera sig i detta. Sedan är det ju en annan sak att man tycker att han BORDE medverka.

All reklamation till säljaren skall vara skriftlig. Detta är viktigt för dig om du tvingas driva detta vidare.

Mitt förslag är att du skriver ett formellt, sakligt brev till säljaren med de fel o brister du upptäckt samt att du begär en väl underbygg summa för att kunna åtgärda detta. Om säljaren inte svarar eller inte vill komma dig till mötes tycker jag att du skall ta kontakt med en jurist. Hemförsäkringen har ett rättsskydd (minus självriskt) som du förmodligen kan använda. Kom dock ihåg att även detta kostar dig pengar - och tid. Ibland är det kanske bättre att kompromissa för att få ett snabbt avslut. I det fall dina krav bedöms berättigade i tingsrätten får motparten betala dina juristkostnader. Är det ett mål av mindre värde (dvs juristerna kostar mer än vad dina krav på motparten är) kan vardera dömas stå för sina egna kostnader.

Nu verkar det ju som om det verkligen är säljaren som helt och hållet är ansvarig för felaktigt utförande så dina chanser torde vara goda. Men som sagt, ta kontakt med en jurist om säljaren trilskas. Ett brev från en jurist biter ofta bättre än ett brev från köparen.

Det viktigaste måste ju nu i alla fall vara att du snabbt åtgärdar den felaktiga dräneringen. Vilka summor handlar det om? Vad kostar det att åtgärda?
 
Det är bra att ta in offert på reparationsarbetet så man har något konkret att diskutera runt....
 
Vill börja med att tacka för alla svar jag fått !!

Nu har jag fått en offert från ett företag som kan hjälpa oss att
åtgärda felet. Prislappen hamnar på 89.000 kronor men då förutsätter
det att vi själva river och återställer trädgården, altan mm.

Borde man inte kunna kräva säljarna även på den kostnaden, vi vill ju
att huset ska vara i det skicket som vi förväntade oss när vi köpte det.

Nu är frågan hur man går vidare, känns ju lite svårt att göra detta
själv. Även om (svårt att tro) säljarna skulle gå med att betala detta
utan bråk hur kan man säkerställa att dom verkligen gör detta när det
är dags att betala.

Är det en Jurist man ska ta hjälp av och hur hittar man iså fall en bra
sådan ??

Tacksam för ALLA svar, tips och funderingar :)

Hälsn. mr_tompe
 
Är det inte bättre att ni får en offert där allt ingår?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.