Hoppas att det är ok att posta i denna forumdel. Vad heter det här verktyget? Tack på förhand!
 
  • Hand håller ett gammalt metallverktyg, möjligen en mejsel, av okänd typ mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag hade några gamla "stenborrar" som såg ut så där. Knacka med hammare och vrida fick man göra utan hjälp av maskin. Skulle alltså kunna vara en sådan.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Handborr för gul plugg ?
 
Tack för svar! Inte tillräckligt vass eller konisk för att vara en körnare, tycker jag, och den har trekantig spets och skåror på sidorna.

Stenborr ledde mig på rätt väg och jag hittade till slut via google något som kallas "star drill" på engelska. Verkar alltså vara ett handverktyg för att göra hål i sten och betong. Kul att veta vad man har i lådorna!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Staffans2000
Visst. Det är ett betongborr. En sådan sats hade jag i servisbilen utifall att jag kom till ett ställe utan ström. Man slog på den med en hammare, vid varje nytt slag vred man verktyget lite grand.

Staffan
 
En sådan hade farsan i slutet av femtitalet när han skulle sätta upp tavlor i betongväggarna i en lägenhet vi just flyttat in i. Knackade för hand med en hammare - gissa om det lät i den hyreskåken! Han kallade det "proppa".
 
Kallades i handeln för slagborr. Och visst fick man slå ordentligt, särskilt i betong. Det var/är mycket lättare i tegelmurar. Själva borrspetsen är utbytbar för olika håldiametrar. Som plugg användes ofta fuktad asbest …
 
fahlis fahlis skrev:
Kallades i handeln för slagborr. Och visst fick man slå ordentligt, särskilt i betong. Det var/är mycket lättare i tegelmurar. Själva borrspetsen är utbytbar för olika håldiametrar. Som plugg användes ofta fuktad asbest …
Allt var inte bättre förr med andra ord
 
Kryssborr är det namn jag har hört.

Jag har några och borrade några hål i betong K30 med dem en gång men det var tungarbetat och krångligt.
Tacka vet jag en modern elektrisk borrmaskin med pneumatiskt slag.
 
H heimlaga skrev:
Tacka vet jag en modern …
Eller varför inte färdigborrade hål. Bara att sätta på plats …
 
L
Den lille rackaren är väl inget att gruva sig för att knacka hål med , nä tacka vet jag 28 mm
vi fick inte använda maskin i en chakuterifabrik , för det skulle damma , tufft med 18 st hål
15 cm ner för exspander i betonggolvet
 
Lite off topic, men ändå.

Bodens fästning borrades även den för hand. Varje slag ska enligt vad jag hört drivit ned borren en kvarts millimeter, och det borrades åtta meter på dina ställen.

Det var slitigare förr...
 
F Fluxor skrev:
Lite off topic, men ändå.

Bodens fästning borrades även den för hand.
.
Och sprängdes med krut. Dynamiten ansågs för kraftig …
 
Proppjärn kallade vi det för på Televerket. Bra som kabelsänke i slitsarna eller som tyngd när kabeln skulle kastas över undertaket...
Jag VEEET! ;) Det var så då... måste vara preskiberat nu....

Min far var pinnpojke på Stockholms Gatukontor. Där stod 2 gubbar med slägga och så skulle farsan snurra järnet mellan varje slag....:sweat:.nyktra var dom sällan, men missade aldrig ett slag. Fast han var glad att tryckluftsborrarna kom när det var dags för tunnelbanebyggena...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.