Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Förlåt. Jag hade fel. Det kostar 600, och inte 700-800 som jag hade för mig. Och jo, det är sömlöst. Enklare, bättre och mer tillräcklig lösning finns inte för oss som inte gb-uppkoppling. Länken nedan är till den jag har, men det har säkert utvecklats sedan den designades, så än snabbare än 300 Mbps finns säkert idag.

[länk]
Jag har läst på lite nu, och vad jag förstår så fungerar inte AP-roaming helt sömlöst utan mesh-teknik (se tex http://www.tp-link.com/us/article/?faqid=592). Byte av AP hänger helt på aktuell klient. Många klienter byter inte AP-automatiskt. Jag har ett liknande hemma (4 APn) och min android-platta byter inte AP utifrån "bästa signal". Den hänger kvar i ursprunglig AP så länge den kan trots att det finns bättre i närheten. Jag måste stänga av wifi på plattan och sätta på den igen för att den ska connecta med bästa AP. Med ett mesh-wifi-nätverk (som dock är betydligt dyrare) så sköter mesh noderna om att klienten använder bästa möjliga AP, helt sömlöst utan drop-outs.
För mig är mesh betydligt bättre, men för dyrt att byta ut existerande APer. Men om man bygger ett nytt Wifi-nät så skulle jag inte tveka att satsa på det, trots kostnaden.
mvh
 
L largab skrev:
Jag har läst på lite nu, och vad jag förstår så fungerar inte AP-roaming helt sömlöst utan mesh-teknik (se tex [länk]). Byte av AP hänger helt på aktuell klient. Många klienter byter inte AP-automatiskt. Jag har ett liknande hemma (4 APn) och min android-platta byter inte AP utifrån "bästa signal". Den hänger kvar i ursprunglig AP så länge den kan trots att det finns bättre i närheten. Jag måste stänga av wifi på plattan och sätta på den igen för att den ska connecta med bästa AP. Med ett mesh-wifi-nätverk (som dock är betydligt dyrare) så sköter mesh noderna om att klienten använder bästa möjliga AP, helt sömlöst utan drop-outs.
För mig är mesh betydligt bättre, men för dyrt att byta ut existerande APer. Men om man bygger ett nytt Wifi-nät så skulle jag inte tveka att satsa på det, trots kostnaden.
mvh
Och jag kan i praktiken berätta att det ÄR sömlöst. I alla fall den setup jag har. Jag har full täckning överallt i HELA huset när homeplug:en är med i spelet. När den är bortkopplad så sjunker mottagningen markant på ovanvåningen.
Mesh har säkert sin funktion, men ytterst sällan i hemmiljö.
Men visst, vill man spendera nästan fyra gånger så mycket pengar mot vad som behövs, så är det var och ens fulla rätt att göra det, men bättre lär det inte bli för det.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Men visst, vill man spendera nästan fyra gånger så mycket pengar mot vad som behövs, så är det var och ens fulla rätt att göra det, men bättre lär det inte bli för det.
Med largabs klienter skulle det förmodligen bli betydligt bättre. Som largab skrev ovan, i en setup som din så är det upp till klienterna att byta AP. Har man tur så fungerar det bra (som i ditt fall) men i många fall fungerar det kasst, det beror som sagt på klienterna eftersom de i en setup som din helt själva väljer när och om de ska byta AP. Det regleras inte i någon standard utan är upp till tillverkaren, så mekanismerna kan skilja rejält mellan olika mobiltelefoner etc.
 
T TowaTei skrev:
Med largabs klienter skulle det förmodligen bli betydligt bättre. Som largab skrev ovan, i en setup som din så är det upp till klienterna att byta AP. Har man tur så fungerar det bra (som i ditt fall) men i många fall fungerar det kasst, det beror som sagt på klienterna eftersom de i en setup som din helt själva väljer när och om de ska byta AP. Det regleras inte i någon standard utan är upp till tillverkaren, så mekanismerna kan skilja rejält mellan olika mobiltelefoner etc.
Såklart har alla klienter gränsvärden på när de skall byta AP, jag kan dock säga att INGEN klient som varit hos mig permanent eller på besök har upplevt någonting annat än exakt det jag beskriver. Visst kan det vara så att min ovanvåning ligger under samtliga klienters gränsvärde, men det funkar utmärkt att strömma dvd-isos från entréplan även utan homeplugextendern.
Om vi utgå från att min setup är idealisk för min lösning, så kommer man till frågan är det värt 3 kkr för att se alla staplarna fyllda i nätverksikonen och en marginell prestandaökning, eller är det mer värt att betala 600 spänn och ha i princip samma funktionalitet och en marginellt sänkt prestanda. Kom ihåg att det som privatperson oftast inte är lönt att ha gigabit in house om man endast har en 100 Mbit uppkoppling mot nätet. Så vansinnigt ofta flyttar man inte stora mängder data mellan burkar hemma.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Såklart har alla klienter gränsvärden på när de skall byta AP, jag kan dock säga att INGEN klient som varit hos mig permanent eller på besök har upplevt någonting annat än exakt det jag beskriver
Bra, du har hittat en billig och fungerande lösning! Jag säger inte emot dig på den punkten, det jag vände mig emot är hur du i tidigare inlägg använde ditt exempel som en allmängiltig lösning. En sådan är den inte, i ditt fall fungerar det prima, men vi är andra som har motsatta erfarenheter efter att ha provat såväl ett antal olika extender-lösningar som mesh-lösningar.

Däremot kan vi kanske vara överens om att det absolut kan vara värt att först testa med en billig extender innan man pungar ut med flera tusen för ett mer avancerat system? :)
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Bra, du har hittat en billig och fungerande lösning! Jag säger inte emot dig på den punkten, det jag vände mig emot är hur du i tidigare inlägg använde ditt exempel som en allmängiltig lösning. En sådan är den inte, i ditt fall fungerar det prima, men vi är andra som har motsatta erfarenheter efter att ha provat såväl ett antal olika extender-lösningar som mesh-lösningar.

Däremot kan vi kanske vara överens om att det absolut kan vara värt att först testa med en billig extender innan man pungar ut med flera tusen för ett mer avancerat system? :)
DET är jag HELT med på :) Om man dessutom beställer den på nätet så åtnjuter man möjligheten att testa den och returnera inom 14 dagar enligt distansköpslagen.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
V
Bytte ut mitt nät till TP link Deco m5 och är riktigt nöjd! Jag är dock ingen hakker
Har 6 puckar i huset och i garaget, jättebra hastighet i huset, garaget och på tomten! Ligger på 115-120 Mbit/s som sämst när jag mäter med bredbandskollen.
Jo det kostar en slant men tyckte dom var prisvärda om man jämför med Velop osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.