• Informationsblad visar OS200 Tak & Grundfog, fiberförstärkt och vattenavvisande, i burk och tub samt fördelar och produktspecifikationer.
Redigerat:
swealp swealp skrev:
Detta är 2-komponent:
[länk]

SIKA hade ingen vad jag kunde se.

Brandfogskum verkar alla vara 2-komponent, kanske bättre använda dessa?
Kan det där verkligen vara tvåkomponents skum? Det är ju i en och samma flaska? Tvåkomponents PU är två olika separata vätskor (Polyol och någon Isocyanat) som måste hållas avskilt från varandra. När man sedan blandar dom så sker en kemisk reaktion som gör att dom sväller och bildar ett skum med sluten cellstruktur.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Kan det där verkligen vara tvåkomponents skum? Det är ju i en och samma flaska? Tvåkomponents PU är två olika separata vätskor (Polyol och någon Isocyanat) som måste hållas avskilt från varandra. När man sedan blandar dom så sker en kemisk reaktion som gör att dom sväller och bildar ett skum med sluten cellstruktur.
Ingen aning, det står att det är 2-komponentsskum iallafall.

Finns det nått annat man kan använda istället för skum? Tack! :(
 
Vad är det du ska isolera?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Vad är det du ska isolera?
Ska fylla ut mellan tomrum i husgrund (cellplast/eps)

sen också mellan cellplast och lecabalk (lättbetong).

Stenlim, Fogskum har jag tänkt men det verkar inte vara det bästa.
Tack!!
 
Isodrän eller lecakulor är ju annars nått man brukar använda som isolering i husgrunder. Det tar ingen skada av vatten och torkar snabbt upp.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
swealp swealp skrev:
Ska fylla ut mellan tomrum i husgrund (cellplast/eps)

sen också mellan cellplast och lecabalk (lättbetong).

Stenlim, Fogskum har jag tänkt men det verkar inte vara det bästa.
Tack!!

Det fungerar utmärkt till att fylla ut ett sånt utrymme. Om husgrunden är fuktig och cellplasten är/ska vara garanterat torr så lägger du bara åldringsbeständig plast mot cellplasten. Sedan kör du fogskum i skarven som du tänkte från början, men nu kan ingen fuktvandring ske.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det fungerar utmärkt till att fylla ut ett sånt utrymme. Om husgrunden är fuktig och cellplasten är/ska vara garanterat torr så lägger du bara åldringsbeständig plast mot cellplasten. Sedan kör du fogskum i skarven som du tänkte från början, men nu kan ingen fuktvandring ske.
Tack!!! Men det ska väl finnas nått fogskum som är vattenresistent. Blir krångligt med ångspärr överallt.

Jag ska söka lite. Kanske hittar nått annat som funkar.

Tack. Mvh
 
Känns väldigt märkligt för en nybörjare som mig ifall det inte finns något fogbruk som är helt vattentätt.

Det måste det väl göra?
 
swealp swealp skrev:
Känns väldigt märkligt för en nybörjare som mig ifall det inte finns något fogbruk som är helt vattentätt.

Det måste det väl göra?
Att få något helt vattentätt är inte alltid enkelt. Lägg upp en bild på vad du ska göra med en beskrivning så får du nog hjälp till en vettig lösning.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Har inte tagit bild ännu, ska återkomma. Tack!!
 
Nu är jag sen in i diskussionen. Men har en fråga kring att fogskum inte tål fukt.

Ska till att isolera/täta ett hål i grunden (natursten och bruk) som är 20x20cm och går mot syllen. Jag tänkte mig fogskum med syllpapp mot syllen. Hålet vätter mot en krypgrund där det är ett väldigt bra klimat. Allt är torrt och fint sen 50 år tillbaka.

Räknas det som en fuktig miljö? Skulle fogskummet kunna drabbas av något problem där?

Den enda fukten är ju då den i luften. Men om trossbotten och bjälklaget ser nysågat ut trots sin ålder så tänker jag att det inte kan hända någonting.
 
Det låter som en övertolkning att fogskummet inte skulle tåla fukt. Det är inte skummet som skadas på något sätt av fukt. Faktiskt så krävs fukt för att det skall härda. Det som kan vara ett problem är om det utsätts för flytande vatten. Detta drar det åt sig varvid de isolerande egenskaperna försämras och eventuellt trä som ligger emot kan ruttna. Eller i fallet flytkraft på båt att det blir tyngre så att det påverkar båten negativt. Att fylla igen ett hål i grundmuren med fogskum lär inte vara ett problem.
 
20x20 cm bör fyllas i omgångar, annars härdar aldrig mitten utan det blir ett stort tomrum bara.
 
Jag körde med markisolering som är icke organisk mot betongen/stenen/grunden och la ett skikt med syllpapp mot syllen. Ovanför syllpappen tätade jag med lin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.