Håller på att renovera ett rum i ett gammalt hus och skulle behöva lite hjälp att datera lite tapeter jag hittade under rivningen

Lager av gamla tapeter som avslöjas på en vägg under renovering, möjlig vintage från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vänstra ser ut att vara från 60-talet, men de andra två är jag mer osäker på.

Gammal sliten tapet med blommönster mot en blå bakgrund i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under tretexen fanns denna spänd mot plankväggen.
 
Den till höger med franska liljor har jag sett en liknande tapet i ett rum som stått orört från slutet av 1890 talet, de andra har jag ingen aning om.....

Mvh P-A
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Insåg att jag kanske var lite snål med information i första inlägget, tapeterna på första bilden satt på tretex, den högra är den äldsta och den vänstra den senaste. Ovanpå den senaste satt även ytterligare minst en, övermålad tapet. Tapeten på andra bilden fanns under tretexen, spänd över en brädvägg.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
De vackra blommorna i undre bilden ser ut som ett jugend-mönster, dvs. från sekelskiftet 1900 ungefär.

Den vänstra tapettypen förekom redan under slutet av 50-talet.

Enligt https://www.byggahus.se/forum/threads/naer-kom-tretex.16648/#post-127766 kom Treetex på 30-talet så gissningsvis är franska liljan uppsatt på 30-talet och tapeten i mitten kan mycket väl vara från 40-talet.

Sen har det ju alltid förekommit att man satt upp tapeter som har legat i handeln i åtskilliga år.

Tillägg:
Här finns de en samling med gamla tapeter som man kan jämföra med: http://handtrycktatapeter.se/ och så väljer man Varukatalog
och då kan man se att din äldsta tapet påminner mycket om en del av deras tapeter från 1910-talet.
 
Redigerat:
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Intressant, för det skulle då innebära att övervåningen bygdes betydligt tidigare än jag trott. Huset har en timmerstomme på nedervåningen och "spånlåda" på övervåningen. Väggarna i just det här rummet är väldigt intressanta, de består av väldigt breda, väldigt korta spontade brädor.

Renoveringsprojekt med breda spontade träbrädor på väggen och nyinstallerad vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren har vi satt in.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
BirgitS
Det enda man kan använda tapetmönster till är att få fram när de tidigast har satts upp. Om en äldre person ska bo i rummet så kan den personen mycket väl tycka att en gammalt mönster är finast eller det är ett rum som man inte tycker är viktigt och därför sätter upp tapeter som man har kvar från något annat rum eller som färghandlaren säljer ut billigt.
 
Ja, jag menar ju inte att detta är otvetydiga bevis för att övervåningen bygdes 1900, men jag har trott att den byggdes på 50-talet, och det är ju osannolikt då åtminstone 3/4 tapeter sannolikt är äldre än så. Jag skulle ju säga att mina fynd vittnar om att den troligtvis byggdes innan 30-talet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Okej, då förstår jag :)
Tänkte det var som så att du gick från 20-talet till 10-talet för att tapetmönstret verkar vara från 10-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.