Tänkte sätta en värmefläkt med timer för att torkavtvätten lite snabare.
Tänkte mig en värmefläkt från biltema med termostat där fläkten går konstant.

Men jag hittar ingen bra timer!
Hittar timers upp till 2h, men tror 3-4h skulle vara lagom. Tipps?

Tvätt och torkrummet är avlångt och smalt. Har luftavfuktare, men antagligen dålig luftcirkulation.. Det finns element men det stängs av när huset inte behöver värmas upp. Centraslstyrd fjärrvärme, så det är svalt och skönt i källaren på sommaren, men inte så bra klimat för att torka tvätt...
 
L
Har du provat med en större bordsfläkt , så det blir lite rotation på luften , sen viktigt med att det finns ordentlig ventilation , in ut , kanske behövs en fläkt som blåser ut det fuktiga det gäller alla tvättstugor
 
Lite trångt att sätta ett bord i detta utrymme ;-)
Men visst, skulle kunna prova en bordsfläkt.
Annars gör det väl gott att få upp temperaturen några grader.
En fläkt som blåser ut luft skulle jag väl kunna sätta i ventilen i källarväggen, annars är det väl inluft i dessa och ut i kök och toa.

Ingen som kan tippsa om en timer, helst med vred, på upp till typ 8h ?
Vill helst inte ha en digital med massa knappar...
 
L
Angående luft , den fuktiga luften ska ut i himlen och inte in i huset för transport till kök eller bad
får du ut fukten och in luft till tvättstugan från huset , kommer det att torka bra
 
Tänkte: Hur tänkte dom på 70-talet...
Hittade en ventil på väggen till bastun som tycks gå till skorstenen!
Men hur lämpligt är det att ventilera ut fukten från tvättstuga genom en kanal i en kall murstock?
 
L
Det är bara du som tycker den är kall , det är inte mycket till fukt om venten funkar bara om det står still i luften , sätt en fläkt i hålet
 
Skaffa en avfuktare istället så har du ett torkrum
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Skaffa en avfuktare istället så har du ett torkrum
Ber om ursäkt läste lite för fort...
 
Lätt hänt, men såå lång var inte tråden... ;-)

Har en Actus Fenja 10. Ska vara snabb och effektiv, men rent praktiskt är det inte min erfarenhet. Får väl erkänna att jag inte sköter tvätten men tycker restfukten är lite högre än vad jag anser är "skåpstorrt" emellanåt. Sen är inte placeringen optimal för avkedning av vattnet så jag får använda inbyggda lådan.

Sen får man väl skämmas lite för den fastmålade frånluftventilen. Trodde det var bastuvetilation. Får skylla på att den var stängd när vi flyttade in. Nu är den öppen.

Sen tidigare, innan jag skaffade hus, har jag erfarenhet av "riktiga" torkrum med luftavfuktare, både kombinerat med värme och utan värme. Skilnaden är enorm. Lika blött efter 2h eller tort efter 2h, fast så bråttom har vi iofs inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.