Hej! Gubben ska kapa en karosserskiva, kanterna frasas sönder. Vad ska han använda för såg? ( han är snickare och har en del att välja på)
 
L
Ingen aning om vad en sådan skiva består av
 
L Liteavvarje skrev:
Ingen aning om vad en sådan skiva består av
Slitskyddsplywood
han är hos en kund och ska byta ut flaket på en släpvagn
 
Är den skivan som ser ut som en gjutplyfa men är lite knottrig på ytan? Själv brukar jag skära med en vass mattkniv där snittet skall göras och sedan om han har en cirkelsåg med en vass klinga så borde det gå vägen. Alt om fnas uppstår så grada av kanten med en slipkloss

Edit: sänksåg med skena är ännu bättre
 
L
Ok då vet jag , har själv sådant på släpet , har för mig att det är någon form av plastbeläggning på den , jag sågade med en cirkelsåg och fintandad klinga från baksidan efter bräda så det blev rakt , kanske lite fnas i kanten , men brydde mig inte så mycket
 
Mazen Mazen skrev:
Är den skivan som ser ut som en gjutplyfa men är lite knottrig på ytan? Själv brukar jag skära med en vass mattkniv där snittet skall göras och sedan om han har en cirkelsåg med en vass klinga så borde det gå vägen. Alt om fnas uppstår så grada av kanten med en slipkloss

Edit: sänksåg med skena är ännu bättre
Han säger att det går flisor. Fasen skivan går på 1400 kr. Jaja han får lösa det
 
Är den som Liteavvarje skriver belagd med ett ytskickt av plast kan det funka om han först sågar med en fintandad såg typ ryggsåg igenom ytan...
 
Det brukar bara vara ena sidan det flisar på, så om man vänder skivan får man flisningen på den sidan som inte syns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.