Hoppas det går bra att fråga om Tv antennstörningar här. Det ligger ju väldigt nära Bredband m.m.
Bor intill järnvägen och har Digital marksänd TV från Boxer.
När tågen kör förbi försvinner bild och signal i ca 20 sekunder.
Har modern TV antenn m.m. Vad kan det bero på ? Är det kanske ett vanligt fel med Boxer ?
Tips på bra störningsskydd som inte försämrar bilden tar jag tacksamt emot.
 
Parabol

Vi hade samma problem när vi bodde nära en järnväg. Vi såg tillochmed tv sändaren från fönstret där vi hade antennen. Men det blev störningar när tåget kom efter det gick över till digital TV

Så vi bytte till parabol så funka det. Annars finns ju IPTV
 
Det skulle också kunna vara att digitalboxen inte tål störningarna som tåget skickar ut och därmed startar om.

När man gör elektronik så är det hårdare krav på sådant som ska sitta nära räls, dessa måste tåla mer påstrålade störningar.
 
Det kan hjälpa att flytta antennen, uppåt, neråt eller åt sidan.
Har man plåttak kan man prova att sätta antennen på "fel sida" så kanske plåttaket skärmar av tågstörningarna.

Protte
 
Från en annan tråd:
T thomasloven skrev:
Förenklat lekmannaresonemang utan källa:
Det finns många orsaker till att data kan försvinna på vägen mellan en punkt och en annan. Dåliga kablar, dålig strömförsörjning, räknefel, passerande tåg, regn, att varmvattenberedaren är på dåligt humör etc.

Dataöverföringsprotokollen innehåller metoder för att kontrollera att datan som kommer fram stämmer. Men den kan bara säga om det är rätt eller fel - inte vad som är fel.

För internet är det inga problem, det är bara att be servern skicka samma datapaket en gång till, och en till och en till och tillslut kommer det fram helt.
När det gäller TV vill folk gärna få fram 2 miljoner pixlar (1080p) 30 gånger i sekunden eller mer (plus ljud, text-tv och programinformation), så då kan man inte kosta på sig tiden det tar att försöka så många gånger.

Därför är tv-bilden lite mer känslig för störningar i digital överföring än övrig utrustning.

Edit:
Dessutom är tv-bilden ofta både krypterad och komprimerad, och där finns ytterligare felkällor.
Att jag nämnde just passerande tåg i texten ovan är inte en slump.
Vad gäller störningar är just tåg ganska extrema. Jag har läst hela böcker om effekten av passerande tåg på telegrafledningar. I tågets ledningar går det enorma strömmar som när tåget passerar plötsligt går från att följa en rak och fin linje till att virvla runt i motorer och grejer, som dessutom rör sig.
Dessutom alstrar en stor metallklump som rör sig i hög hastighet en hel del magnetfält på egen hand.

Det är nog tyvärr väldigt svårt att göra något åt problemen, eftersom störningarna kan komma in på så många ställen. Antennen, kablar, digitalbox, tv...
 
Om jag inte missminner mig så skapar elektriska urladdningar rätt rejäla störningar också. I tågets fall så sker detta vid glapp mot kontaktledningen, ses enklast som att det "blixtrar till".
 
Japp, ljusbågen skapar en bredbandig störning som kan stöka till det mesta inom radiokommunikation, men det är ju normalt ganska kortvariga störningar som på sin höjd bara borde ge små hack i bild och ljud. Magnetfälten från ledningen eller själva loket skall inte ha någon direkt inverkan på själva mottagningen, främst för att de är så lågfrekventa. Jämförelser med telegrafen är inte så relevanta där, men möjligen att andra delar av systemet påverkas av fälten. Svårt att säga när man inte sett hur problemet yttrar sig eller vet vilken utrustning som används.
 
Problemet är om den stör en kodad sändning, de är ju så hårt komprimerade idag så om man tappar för många paket tar det ett bra tag att komma igång igen.

Och skulle störningen på påverka hårdvaran i boxen så att den måste starta om så tar detta också en bra stund.
 
Så lång tid tar det ju inte för sändningen att komma igång, då hade det ju tagit lika lång tid att få bild när man bytte kanal. Samtidigt är ju ljusbågarna lite mer slumpmässiga, borde ju inte hända varje gång, så jag tror inte det är orsaken här.
Egentligen är felbeskrivningen lite för vag. Fryser bilden eller blir det svart? Några varningsmeddelanden från TV eller i förekommande fall digitalbox?
Det bildas utan tvekan kraftiga lågfrekventa magnetfält i närheten av en järnväg när tåg passerar, om det följer någon ledning in i utrustningen kanske det kan få något att flippa ut, men det är min bestämda bild att det inte är ett generellt problem för marksänd TV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.