Hej alla. Min fråga lyder när vi gjorde avloppet under huset (platta på mark) så använde vi pvc rör och det som kommer upp genom betongen gråa pp rör. När allt var gjutet och klart så såg jag på ritningen att det var föreskrivet PP rör. Här jag gjort bort mig helt? Kan det bli något strul? Enligt tillverkaren (pipelife) som jag har mailat så ska det inte vara någon fara. Finns det någon röris eller annan kunnig som kan lugna mitt sinne?

Mvh!!
 
L
Vet inte vad namnet PP-rör är , men kanske ett s.k. toalettanslutningsrör , iaf så går det att ställa toan rakt på ett 110-rör
 
L Liteavvarje skrev:
Vet inte vad namnet PP-rör är ,
Ett rör av PolyPropen …
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Krilleman
PP eller PVC, det är bara två olika material.

PP är mjukare och går inte sönder så lätt.
PVC är hårt. Spricker lättare, men det går att limma vid behov.

Båda varianterna finns i markavlopp. Gråa avlopp är vad jag vet bara av PP.

Du kan sitta lugnt, Inga problem alls!
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
PP eller PVC, det är bara två olika material.

PP är mjukare och går inte sönder så lätt.
PVC är hårt. Spricker lättare, men det går att limma vid behov.

Båda varianterna finns i markavlopp. Gråa avlopp är vad jag vet bara av PP.

Du kan sitta lugnt, Inga problem alls!
Hej. Bomma helt ditt svar kom inte upp i mailen. Har mailat med tillverkarna i Sverige och Norge samt deras största konkurrent och fick samma svar från samtliga att det går bra att använda dessa rör till vanligt hushåll.

Alla deras rör är testade på samma sätt och där med utgör det inget problem. Rören som ligger i singlet under huset är av pvc och det som kommer upp genom plattan är gråa PP.

Mailade mitt försäkringsbolag ang detta och dom följer tillverkaren så om det är godkänt där är det godkänt för försäkringsbolag. Dock var det lite klantigt av mig att inte använda PP när det stod på ritningen....

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.