Hornbach säljer en Hitachi Duo-pack nu innehållandes modellerna G13STA och G23ST för 1295:- Är det nåt att ha tro? Jag kommer ej att använda så mycket, kapa lite armeringsjärn och nån sten då och då. Kan ev bli mer framöver.

ffc2017009a1435faec3ced50eef8121[1].png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
P Pangkaka skrev:
Hornbach säljer en Hitachi Duo-pack nu innehållandes modellerna G13STA och G23ST för 1295:- Är det nåt att ha tro? Jag kommer ej att använda så mycket, kapa lite armeringsjärn och nån sten då och då. Kan ev bli mer framöver.

[bild]
Lite gammal tråd, men jag funderar på exakt samma Hornbacherbjudande. Någon som har köpt dem och kan resencera? Jag behöver både den lilla och den stora till olika projekt så det känns motiverat att satsa på ett kombopaket om de är något att ha.
 
Hitachi gör bra vinkelslipar så paketet verkar helt ok för hemmabruk trots att det är snikvarianter med lite låg effekt för storleken.
 
Något kick back-skydd har de ju inte, om du är ute efter sånt skydd, på ett ganska farligt verktyg. Sedan skall du kanske klämma lite, för det ser på bilderna ut som att de saknar snabbknapp för att vrida splitterskyddet. Du vill kunna ändra det lätt. Men priset är ju så klart grymt. Du kommer ju inte under 2kak om du skall sätta ihop det själv med andra maskiner.
 
Tycker kick back skyddet är en av dom sämsta grejerna man kan tänka sig vilja ha på en rondell.

Direkt man sätter lite vikt under skärning eller slipning så storknar den. Man har som redan ett kick back skydd i form av skivsprängning.

Men hornbach kittet är helt klart dugligt men tänk på att lilla rondellen är ganska grov så har man lite mindre händer är det svårt att manövrera med en hand.
 
Hur menar du lutte? Jag har aldrig lyckats aktivera kick back-skyddet på min blå Bosch med annat än att jag körde in en snickerbyxeficka i den .. och då var jag nöjd med den. Den har aldrig slagit till vid arbetsbelastning, och då har den fått kapa rätt mycket sten, betong och även en del stål.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
tommib
Det blev en grå Meec till slut, mest för att hitatchin inte hade mjukstart. Det känns som ett krav på en maskin i den storleken.
 
Det är manligt att köra 230mm vinkelslip utan kickbackskydd eller mjukstart. :rofl:

Man får hålla stadigt i maskinen. Fast det måste man ju ändå med tanke på vad man kapar med en så stor maskin. Jag har varken kickbackskydd eller mjukstart på min gamla 2300W blå Bosch men har aldrig varit med om någon situation som känts farlig. Den har storknat ibland när den belastats för hårt men då är det bara att lätta på trycket.

Det handlar mest om att man alltid ser till att man har en bra arbetsställning. Stå stadigt på bägge fötterna och håll maskinen lågt rakt framför dig i bägge handtagen och med splitterskyddet vridet till optimal position. Och så naturligtvis skyddsglasögon, hörselskydd och andningsskydd.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
tommib
Mjukstarten är mer till för säkringarna, men visst, det känns bättre att inte rycka igång maskinen också. Kickbackskydd hade varit trevligt men som du säger är det en vettig arbetsställning som är det viktigaste, med vinkelslipen på ett sånt sätt att den inte kommer träffa mig vid ett ev kast. Splitterskyddet (som tyvärr justeras med skruv på Meecen) är naturligtvis justerat till optimal position och hålls mellan mig och klingan. Jag hyser ingen tilltro till att skyddsglasögonen ska stoppa en bit diamantklinga som kommer med 70m/s, även om jag förstås har dem på.
 
Jag hörde om en man i somras som hade fått in en stor del av sin kapskiva i sin knäskål.
Han hade inget sprängskydd på alls!
 
elpaco elpaco skrev:
Hur menar du lutte? Jag har aldrig lyckats aktivera kick back-skyddet på min blå Bosch med annat än att jag körde in en snickerbyxeficka i den .. och då var jag nöjd med den. Den har aldrig slagit till vid arbetsbelastning, och då har den fått kapa rätt mycket sten, betong och även en del stål.
Lyckas nästan jämt att aktivera det, så tillslut slängde vi bort Bosch skräpet.
Räcker att bara köra med en slipskiva och slipa bort gammal svets för att den ska aktiveras. Detta gäller då 125mm rondellen.


Föredrar Hitachi då dom inte har kick back och hade iaf en 730w modell som gick att köra med 1 hand.

Nu har jag faktiskt själv hemma en makita 5030 som är en nätt maskin med lagom med effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.