Har kakelfog som spricker mellan raderna och faller sönder på vissa ställen i köket.
Vad beror det på ?
Huset är byggt på platta och enplans trävilla.
 
  • Närbild på sprucken kakelfog mellan vita kakelplattor i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nån har väl fogat för dåligt? För bråttom så det är för lite fog
 
Nja, där är det nån rörelse som pågår.
 
L
Man kan fråga sig , vad är bakom , träskiva , enkel gips , då rör det sig , ska vara träskiva + enkel gips eller dubbel gips
 
T
Som sagt, underlaget rör på sig. Vad har du för konstruktion bakom kaklet?
 
Har ingen aning om vad det är bakom jag inte själv byggt huset utan köpt det i nuvarande skick för fem år sedan. Det har i sommar byggts en gång & cykelväg nära huset, och då när de bultade den vibrerade hela huset. Detta skedde flera gånger, kan det va orsaken ??
 
L
Hur långt är det från cykelbana till huset , normalt när dom ska spränga för något ,eller vibbrationsarbete , inte allt för långt från hus och villor sätter dom upp skakmätare , för att se så det inte uppstår skaksprickor i husen , det är emtreprenören som ska ha koll på det , har det uppstått något liknande hos grannarna kolla där först
 
L Liteavvarje skrev:
Hur långt är det från cykelbana till huset , normalt när dom ska spränga för något ,eller vibbrationsarbete , inte allt för långt från hus och villor sätter dom upp skakmätare , för att se så det inte uppstår skaksprickor i husen , det är emtreprenören som ska ha koll på det , har det uppstått något liknande hos grannarna kolla där först
L Liteavvarje skrev:
Hur långt är det från cykelbana till huset , normalt när dom ska spränga för något ,eller vibbrationsarbete , inte allt för långt från hus och villor sätter dom upp skakmätare , för att se så det inte uppstår skaksprickor i husen , det är emtreprenören som ska ha koll på det , har det uppstått något liknande hos grannarna kolla där först
Kanske 50 meter högst från huset till cykel&gångbanan ! Någon sprängning är ej gjord, utan de rev en bit asfalterad vägstump som föregående ägare gjort, då gatan slutar efter mitt hus, och jag är enda fastigheten på den sista delen. Ligger i en fyrvägskorsning. Gång & cykelvägen grävdes sedan vidare efter ett djupt dike parallellt med en väg, bort till ett nybyggt villaområde två kvarter bort. Diket fylldes igen med div massa o grus, och slutligen asfalterades.Grannar har jag bara bakom mig två stycken som ligger betydligt längre bort från nya gång & cykelvägen än mig, så de berördes ej på samma sätt !
Vet ej om skakmätare är/varit uppsatta, då jag ej alltid varit hemma då projektet pågått.
Det är kommunen som beställt arbetet av NCC,som utfört det !
 
Min fastighet & tomt ligger alltså parallelt med nya gång & cykelvägen.
 

Bästa svaret

L
Det som är problemet för dig nu , är att jag tror avståndet är för långt för att du ska kunna påtala något , snarare att den som fogat inte har tryckt in den ordentligt , fogen ligger bara ytligt , kolla i mellan plattorna hur det ser ut , det ska vara fog ända in till väggen , annars bara att skrapa ur och foga om , det går bra att göra .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.