Hämtade porten igår.
En sak jag funderade på nu i efterhand som jag inte hade en tanke på är ju att jag har nu 145-reglar runt hela bygget. Ska ju plasta och isolera från insidan, sen på med 45mm reglar till och där i dra all el m.m. Sen på med OSB och gips. Där på ska ju egentligen porten monteras.
Jag har väl egentligen ingen tidsram på när allt ska vara klart utan det ska bli ett projekt för mig nåt år eller 2 framöver då jag kan avvara några lappar varje månad från löning för att göra klart insidan.

Frågan är nu hur jag ska göra med porten, som jag vill ha upp här nu i det närmaste..
Antingen:
* Gör porthålet "regelklart", alltså sätter dit 45mm-reglar runt och bara monterar porten. Blir då att man får sätta OSB och gips vid sidan om portramen. På detta sätt så får man ju in porten mer in i väggen och sparar ju utrymmet precis innanför porten likt tjockleken som OSB och gips bygger ut från 45-reglarna.

* Koncentrerar mig på att faktist göra klart gaveln där porten ska vara helt och hållet så väggen blir klar så man kan montera porten på gipset, som det kanske egentligen ska göras.

Just nu är jag nog mest inne på 1a alternativet. Dels så får jag upp porten nu lixom och blir inte stående i projektet. Dels för att jag vill kunna börja ställa in bilarna nu när det börjar bli skitväder om nån månad eller 2. Och dels för att porten faktiskt kommer in lite i väggen isf för att den ser lite mer "påklistrad" ut på insdian av väggen.

Mvh Jonas
 
Åsa Lund
Visserligen bild från en tvättstuga inom allmännyttan
MEN
Granitkeramik på golvet
 
  • Tvättstuga med tvättmaskiner och torktumlare på granitkeramikgolv och blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, får ta med det i alternativen.

Mvh Jonas
 
MalZon MalZon skrev:
Haha ja det hade det ju fått bli isf. :) Har du någon bild på hur det i allmänhet ser ut?
Tanken är ju att ha hyffsad standard i garaget sen.

Mvh Jonas
Jag brukar inte fota mitt garagegolv så tyvärr har jag bara en bild från när det är möblerat upp för en svensexa/tvspelskväll, vi projicerade tv-spelet på insidan av porten :D Nåja, man ser iaf hur golvet ser ut.
 
  • Garage inrett som vardagsrum med soffa, stolar och leksaksbil på ett färgglatt mattgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Hmm, svårt dehär att bara välja.. haha
Skulle ju självklart vilja ha målat, men inte ens han som säljer färgen säger att det kommer att hålla. Känns ju lagom motiverat då.

Har även stött på ett litet problem.
Skruvade upp 145-reglarna ovanför portöppningen igår, både limmade och skruvade. Tänkte börja regla upp runt hela öppningen så man kunde börja att montera porten, men med en 45-regel så bygger betongsargen för syllen lite mer än regeln, vilket gör att skenan till porten inte ligger an mot regeln hela vägen.
Ska jag bara ta bort 1-1,5cm (så mycket som jag behöver) på bjupet och ca 7cm, som skenen bygger på bredden av betongsargen? Riskfritt?

Mvh Jonas
 
  • Byggnadsarbete, isolermaterial, träregel, metallprofil, betong, skyddspapper, grus, delvis oavslutat arbete, konstruktionsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Ang färg på golvet så verkar många köra med Biltema 2 komponents golvfärg , med bra resultat trots dubbdäck och oljespill , svetsstänk/metallkapning med vinkelslip tror jag inte färgen pallar med dock.
 
Jag har biltemas 2 komponents färg i mitt garage och den gillar inte bildäck längre stunder. Är något lösningsmedel/mjukgörande i bildäcken som löser upp och fördärvad färgen. Ställ in en bil nån dag eller två och du har fyra fläckar utan färg kvar på golvet där bilen stått. Obehandlat håller väl sig snyggast i längden men är inte roligt att hålla rent. På jobbet har vi någon form av klinker, troligtvis granit keramik och det håller sig riktigt bra måste jag säga. Lätt att skura av och hålla rent blir dock lätt lite halt.
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Ja nä, ska jag måla så ska det vara ordentligt! Inget skit nu som man får ångra sen. Som sagt funderar på något dammbindande och lite mer lättstädat än så länge, sen kan man ju göra något annat i framtiden sen.

Har idag fixat lite fogskum, sylltätning och skruvar så imorrn ska jag nog börja med att montera dörr och fönster, eller om jag hugger tag i porten. Vi får se, mycket nu haha :)

Mvh Jonas
 
Någon som har någon idé om du jag ska göra med portskenan? :)

Mvh Jonas
 
Tomture61
Utan att kunna se helheten så tror jag nog det är riskfritt att ta bort lite betong för portskenan.
Ska du inte isolera och sätta upp skivor/gips på väggar ? det bygger ju lite !
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Utan att kunna se helheten så tror jag nog det är riskfritt att ta bort lite betong för portskenan.
Ska du inte isolera och sätta upp skivor/gips på väggar ? det bygger ju lite !
Jo är väl så man ska göra egentligen, alltså få dit gipset och ha en klar vägg att sätta den på. Men jag är inte där än idagsläget, blir nog inte förens nästa år jag kommer dit.. Och så länge tänker jag inte vänta med porten.
Jag kommer på detta sättet alltså att få "in porten i väggen" så mycket som osb och gipset bygger. Bör ju inte vara någon nackdel ändå. Då kanske intenporten ser så dithängd ut heller?

Sätter jag bred regel så kan jag fästa både skenan till porten och skivorna för väggen sen i samma.

Mvh Jonas
 
Var tvungen att pröva lite, och visst passade den :D

Vit byggnad med öppen garageport, bil och släpvagn framför, träd och buskar i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Jonas
 
Idag fick vi dit fönsterna. Dörren satte vi dit för några dagar sedan.
Började fundera på det här hur fan man ska göra med överblecken på dörr, fönster och port?

Behöver även ha hjälp med att identifiera vilket handtag vi har på entrédörren, vill ju ha samma på garagedörren. Är ett Dorma iaf, bör vara DH722 i grafit, men de vi har är ju blanka..?

Vit byggnad med takfot, tre fönster, dörr, mot kvällshimmel, flankerad av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörr med silverfärgat handtag och låscylinder på sliten vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetskedja och dörrhandtag på en stängd vit dörr, möjlig säkerhetsfunktion, snett perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Jonas
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Har börjat med porten. Har lite bekymmer med monteringen då jag inte har innertaket som jag från början räknade med, iom loftets golv. Så får helt enkelt hitta på eget..
Skapade en tråd om detta men fick inget direkt snabbt svar så.. https://www.byggahus.se/forum/threads/takskjutport-med-hoegt-till-tak.301691/

Har även som sagt funderingar på hur jag ska göra med överblecken på fönster, dörr och port.
https://www.byggahus.se/forum/threads/funderingar-ang-oeverbleck.301764/

Inre konstruktion av byggnad, trästomme, isolering, takstolar, arbetsbelysning, stege, synlig kvällshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Jonas
 
  • Gilla
AndersN71
  • Laddar…
Tomture61
Ang porten , sätt en regel mellan skenorna , sätt sedan snedsträvor upp till takstolarna (som trianglar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.