Hej!

Jag har en fristående garderob som blockerar ett eluttag, som även fungerar som vidarekoppling till belysning i ett intilliggande rum. Just nu står garderoben ca 7 cm från väggen för att det (med vissa smått akrobatiska manövrar) ska gå att komma åt att dra ur en förgreningsdosa vid behov. Det här är ju ingen speciellt snygg lösning, och om det skulle bli nödvändigt att komma åt kopplingarna bakom uttaget för exempelvis felsökning så blir det ganska jobbigt.

Detta är ett problem som jag har klurat en del på, och kommit fram till att en fast installation inte är lämplig i en fristående möbel som kan behöva flyttas (den är endast förankrad med tippskydd). Ett alternativ som jag är inne på är att montera ett uttag på ena sidan av garderoben, dra installationskabel till en kopplingsdosa på insidan och därifrån dra en ordentligt dragavlastad anslutningskabel med stickpropp som kan anslutas i uttaget, som efter lite välplanerat sågande skulle vara åtkomligt genom ett hål i garderobens bakre vägg.

På detta viset så löses problemet med att uttaget ska gå att komma åt för felsökning/koppling, samtidigt som garderoben hamnar helt intill väggen och ett mer lättåtkomligt uttag monteras.

Nu till frågan. Är detta en laglig installation? Vad jag har förstått så skulle detta kunna räknas som en apparat eftersom möbeln är fristående, och då inte kräva behörighet. Jag har väldigt bra koll på vad jag gör, så säkerheten är inget problem, men jag är osäker på det juridiska.

Även material är jag lite fundersam på. Installationskabel tänker jag EKLK eller EQLQ, uttag blir ett Scheider av lämplig sort, men lämplig klammer för MDF? Dosa och lämplig dragavlastning till anslutningskabeln?

Låter det som en okej idé eller ska jag fundera på en annan lösning? Att flytta befintligt uttag är inte aktuellt, och att flytta garderoben funkar inte heller.
 
Installationer i möbler är en sak, och den kan utföras i princip så som du beskriver med en anslutningskabel med stickpropp och andra änden fast ansluten i en vanlig anslutningsdosa för t.ex tvättmaskin som har dragavlastning inbyggd. För installationen använder man lämplig materiel som normalt används i fasta installationer. Det är fullt "lagligt" så länge som det är väl utfört och ger normal säkerhet.

Men i detta fall ser jag inte behovet. Finns det ledig väggyta bredvid garderoben skulle jag i första hand rekommendera att ett utanpåliggande uttag monteras där, med en installationskabel till den gamla dosan. Den sätter du ett näslock över, fastsatt med skruv. Att dosan blir lite halvt gömd får vi ta, den är ju inte direkt svårfunnen eller svår att nå om det bara handlar om att lossa en skruv till tippskyddet.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E
Alternativt en grendosa på sidan av garderoben. Då har du uttag, dragavlastning, och stickpropp färdigt i ett. Du är garanterat inte den första som möblerar framför ett uttag
 
Det finns visserligen lite väggyta på ena sidan, men med utanpåliggande kabel bakom så går inte garderoben att få in plant mot väggen, och bakstycket är väldigt svagt, så det behöver stöd från väggen. Det är därför jag har tänkt lösa det på detta viset, dessutom är väggytan bredvid garderoben svåråtkomlig på grund av ett skrivbord, däremot är främre delen av vänster sida på garderoben lätt åtkomlig. Det är lite ont om utrymme.

Om garderoben skulle stå helt mot väggen så skulle en fast installation behöva gå inuti garderoben och sedan ut genom ett hål i sidan, och så blir det inte så bra om någon framöver ska dra fram garderoben.
 
Du kan inte såga ur i bakstycket och lägga grendosan i garderoben?
 
Mazen Mazen skrev:
Du kan inte såga ur i bakstycket och lägga grendosan i garderoben?
Jo men det blir ju ganska opraktiskt eftersom jag alltid har en dator med tillbehör ansluten där. Därför behöver jag tillgång till ström med dörrarna stängda. Såga ut hål måste jag ju göra ändå för uttaget, men tanken är att bygga som en fast förgreningsdosa på sidan med anslutningskabel+stickpropp på insidan att plugga i uttaget. På det viset går det att dra ut garderoben vid behov och det går att komma åt sidan bakom uttaget vid behov.

Garderoben väger för övrigt 200 kg tom och är rätt stor
 
En garderob på 200 kg påkallar nästan bilder :)

Det låter fortfarande som att du tänker helt rätt i att göra en mindre möbelinstallation här. Ett skarvsladdställ kräver hål i garderobens sida som stickproppen kan passera genom.
 
tommib
Kan du inte såga ur ett hål i garderobens rygg så att du kommer åt uttaget och ytterligare ett i sidan så du får igenom en normal stickpropp? Då är det löst på ett helt lagligt, om än inte supersnyggt sätt. Är det en fin garderob? IKEA PAX väger väl ca 50 kg så det är inte den...

Edit: Tvåa på den.
 
Precis, att få igenom en stickpropp ger ett ganska stort hål. Det var första planen, men ville inte göra så mycket åverkan.

Det är ingen jättefin garderob. IKEA Kullen heter den. Ca 10 år gammal. Kanske minns fel med vikten, men den är stor och innehåller massor av MDF så tung är den. Bilder går att googla fram, men duger inte det så får jag väl ta fram kameran ;)

Kör på med installation som jag tänkt. Tycker att det blir den bästa lösningen.

Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.