Hej

Vi ska gjuta två bänkskivor i betong. Den ena ska ligga inomhus och den andra utomhus. Vi har provgjutit men tycker att den traditionella finbetongen är lite för ljus. Någon som kan ge lite tips på gjutteknik i allmänhet samt att kanske någon vet hur vi kan gjuta betongen i en något mörkare nyans?

Tack på förhand.
 
För ca 10 år sedan testade jag att färga betong med svart pigment inköpt på Bauhaus. Det blev bra, men i slutändan blev det trots allt "ofärgad" betong då det passade bättre i vårt fall.

Bauhaus säljer samma pigment än idag: https://www.bauhaus.se/pigment-nitor-jarnoxidsvart-nr-318-1l.html

Jag föreslår att ni gjuter några mindre testbitar (någon form av plastlåda funkar bra, tex glasslådor) med olika betong/pigment blandningsförhållande för att välja ut en färg som ni gillar.
 
Tycker själv när man färgar med pigment de inte blir mörkt nog. Jag hade ytbehandlat med färgad epoxy eller provat köpa färgad betong, tror de har svart ballast. Annars pigment och svart ballast om du hittar det. Tror svart blästersand kan fungera, men dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.