Politiska poäng och omfördelning av kapital från de som har till de som inte har.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det är ju bara en omfördelning till energikonsulterna.
 
  • Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
Det känns lite som en miljöpartistisk relik. Idag är folk generellt mycket medvetna om att energi är dyrt och de allra flesta kan googla fram vettiga åtgärder för att minska uppvärmningskostnaderna. Det behövs knappast att någon "expert" ska titta på huset och sammanställning av ett års elräkningar för att få den informationen.
 
  • Gilla
sierra87
  • Laddar…
När jag köpte huset för två år sedan erbjöd mäklaren att dra av 2500 av summan för att säljaren skulle "slippa" energideklarationen.
 
Tanken är god, eftersom många inte har en aning om hur man själv uppskattar sin kommande driftskostnad inför ett köp.

Alla energideklarationer jag sett har varit extremt schablonmässigt ifyllda, med standarduppskattningar t.ex. för fördelning av energianvändning mellan el, uppvärmning och hygien t.ex. Detta gör deklarationen ganska värdelös då man inte ens kan vara säker på att det är rätt uppgifter i den. Kan ju skilja rejält i ovanstående fördelning beroende på de som bor på fastigheten.

En rimlig kostnad är därför i storleksordningen en timmes jobb, plus restid och lite administrativt påslag som täcker kostnaden för certifiering mm,

Så ett "oseriöst pris" på 1700 kr som diskuteras tycker jag är alldeles perfekt! Det är nämligen i perfekt paritet med nivån och därmed osäkerheten i energideklarationen!

En riktig utredning däremot, med syfte att bedöma vilka investeringar som skulle ge en god avkastning (förutom de som är uppenbara och som redan står i dagens rapporter) med installation av mätutrustning, mätning/utvärdering, beräkning av klimatskal mm skulle lätt kunna motivera en kostnad på 15000 kr (vilket även skulle göra utredningen lätt att ifrågasätta då man kan göra många åtgärder för 15000kr haha).
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Finns väl någon hemsida som spottar ur sig en deklaration omman fyller i vissa värden.

Blir ju inte mer rätt än vad du anger som indata.
 
Kokarn Kokarn skrev:
Vad är anledningen till denna suspekta deklaration till att börja med .
Bygga upp en databas med uppgifter på enskilda fastigheters/byggnaders energiförbrukning för att kunna basera en kommande ny fastighetsskatt på.
Jämför med det lagda vansinniga förslaget på ny fordonsskatt.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Visst är det fantastiskt. Man tar dagens helt sjukt orättvisande system med fordonsskatt enbart baserat på co2, där co2 är mätt under helt overkliga förhållanden (dvs skatten säger mycket lite om den verkliga miljöpåverkan och framförallt blir proportionerna väldigt fel). Sen tar man och lägger på faktorer så att det blir MER FEL. WTF?!
 
martin43 martin43 skrev:
Visst är det fantastiskt. Man tar dagens helt sjukt orättvisande system med fordonsskatt enbart baserat på co2, där co2 är mätt under helt overkliga förhållanden (dvs skatten säger mycket lite om den verkliga miljöpåverkan och framförallt blir proportionerna väldigt fel). Sen tar man och lägger på faktorer så att det blir MER FEL. WTF?!
Det är ju bara hittepå för pengarna ska in, jag kan köpa det om pengarna till 100% omfördelas till bidrag för dem som köper miljövänliga bilar, vilket det så klart inte sker fullt ut, även är det ju så att många av dessa "miljöbilar" kostar ganska mycket så de som har råd med dessa har vanligtvis det redan så bra ställt att valet av bil knappast handlar om ett litet bidrag från staten.
 
  • Gilla
sierra87
  • Laddar…
Claes Sörmland
Från början var det ett EG/EU-direktiv. Ambitionen var nog att rädda jorden.

Det slutade med en statsskyddad bransch som utfärdar obligatoriska dokument av tvivelaktigt värde. Inget konsumentskydd finns - det glömde man helt bort i processen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag bor i England och är i processen att sälja/köpa hus, vi betalade 600kr för vår energideklaration.
Stor konkurrens här över, vilket driver ner priset antar jag. Vet inte om det mer utförligt gjort i Sverige, men som sagt, EU direktiv.
 
S
Till mitt nybyggda hus gjorde jag energiberäkningen själv på
http://www.energiberakning.se
Det var lite pill, men samtidigt fick man lite insikter i att inte sila mygg och svälja kameler. Dessutom var det gratis.

Jag vet inte om det är samma krav på ett befintligt hus, men jag skulle gissa att det är samma.

En insikt jag fick var att fönstrens area var ca 1/10 av väggarnas, men värmeförlusten var lika stor. Färre och mindre fönster skulle varit mycket lönsamt, men vem vill det? Däremot har alla dörrar mer eller mindre glasrutor som tar bort behovet av extra fönster i de rummen. Dörrar med eller utan glas är ungefär lika dåliga.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tror att det är krav på att de besöker fastigheten.
Det gjorde de inte för mig... Jag frågade om det inte räcker med att jag skriver ner vad det är för isolering, fönster och elförbrukning och skickar in och en deklaration fick jag... Jag skickade inte ens någon elfaktura utan bara årsförbrukningen i ett mail...
 
F Fedtmule skrev:
Hej
Jag skall sälja vårt hus och vet inget om försäljning av hus i Sverige. Mäklaren sa att jag måste ha en energideklaration som jag naturligtvis Googlat så jag vet vad det handlar om.
Min fråga är om priset. Min mäklare sa att det kostar runt 15.000 kr. Dyrt tyckte jag så jag anmälde mig på Energideklaration.se som letar upp lämpliga energikonsulter. Jag fick ett mail ganska omgående från en konsult som skulle ha 1,700 kr för jobbet. Ganska stor skillnad kan man ju lugnt säga.
Vad är er erfarenhet av detta ämne?
När jag försökte gå in på energideklaration.se så kom jag istället till https://www.energiklart.se/ som till hör Eklund&Eklund som sysslar med bland annat energideklarationer, ingen sajt som letade upp lämpliga energikonsulter.
Lite skumt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.